Gå til innhold

NHD: Ikke-medikamentell behandling av kronisk insomni

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt kronisk insomni i 13-14 år som har blitt medisinert med ulike medisiner. I dag har vi funnet frem til medisiner som gir meg god søvn i ca. 7-8 timer. Om jeg lar være å ta disse, kan jeg gå uten å sove fra 3-5 døgn. Jeg forsøkte en periode på 6 uker uten medisiner og etter hvert sov jeg ca. 2 timer pr. natt, men etter 6 uker med dette brast det litt for meg og jeg ble suicidal og jeg ble satt på antipsykotisk nedsløvende medisin igjen. På nettsiden Nasjonal kompetansetjeneste for søvnsykdommer (SOV) står det om stimuluskontroll som skal hjelpe mennesker med kronisk insomni:

Behandling med stimuluskontroll går ut på å korrigere uheldig søvnatferd, og å styrke assosiasjonen mellom søvn og seng. Pasienten får et sett med instruksjoner som skal følges nøye. Det understrekes at sengen kun skal brukes til søvn, ikke til arbeid, TV-titting, lesing eller andre ting (seksuell aktivitet er tillatt). Får man ikke sove i løpet av kort tid (for eksempel innen 15-30 minutter), skal man stå opp, gå ut av soverommet, og ikke returnere til sengen før man igjen er søvnig. Tidspunktet for å stå opp om morgenen er bestemt på forhånd, og skal ikke justeres etter hvor mye søvn pasienten reelt får hver natt. Denne behandlingsformen krever en motivert pasient som klarer å følge instruksjonene. Behandlingen er krevende, og ofte sees en forverring av søvnplagene de første 1-2 ukene før bedring inntrer. Det er viktig å forberede pasienten på dette. I følge en stor oversikt basert på 59 forskjellige behandlingsundersøkelser med over 2000 pasienter var stimuluskontrollbehandling den mest effektive behandlingsformen ved kronisk insomni. Forskningsresultatene viser at rundt 80 % av pasientene får bedre søvn. Det ser også ut til at effekten av behandling vedvarer etter avsluttet behandling.

Problemet mitt i de 6 ukene, var at jeg rett og slett ikke ble trøtt nok til å sove mer enn 2 timer pr. natt og jeg skulle jo ikke liggge lenge i sengen. Trøttheten kom ikke, bare en sterk fysisk og psykisk slitenhet etter hvert som dager og uker gikk. Jeg kan nevne at jeg alltid startet dagen kl. 8.00 og forsøkte å sove fra kl. 23.00.

Er jeg rett og slett ikke mulig å behandle min kronniske insomni uten medisiner?

Skrevet

Beklager, men dytter denne litt opp i håp om en tanke eller to fra NHD ;)

Skrevet

Er ikke NHD, men kan komme med min erfaring. opplegget du linker til fungerer nok for de aller fleste, ettersom at man max sover 7-8 timer i døgnet, og igjen legger seg etter 16-20 timer med våkenhet, for og igjen sove 4-8 timer. men for de som faktisk har psykiske lidelser, eller annet som hindrer søvnen, er jeg mer usikker på hvor vidt det vil fungere. 

Hva med truxal eller nozinan? bruker selv 150-200 mg truxal, og på de 2 åra jeg har brukt truxal, har det ikke vært en natt jeg ikke har klart å sovnet av det. i verste fall kan du vel bruke nozinan, som er sterkeste sovemedisinen de skriver ut i norge, så vidt meg bekjent.

Anonymkode: 80366...551

Skrevet

Hva med truxal eller nozinan? bruker selv 150-200 mg truxal, og på de 2 åra jeg har brukt truxal, har det ikke vært en natt jeg ikke har klart å sovnet av det. i verste fall kan du vel bruke nozinan, som er sterkeste sovemedisinen de skriver ut i norge, så vidt meg bekjent.

Anonymkode: 80366...551

Takk for svar :)

Jeg bruker både Truxal og Rivotril fast og dette sover jeg godt på, men min drøm er å kunne sove uten medisiner, men kanskje jeg må innse at det ikke går så lenge jeg strever psykisk. Desto lengre tid jeg går uten søvn jo mer giret og mer energi får jeg... Så det er jo noe som ikke fungerer som det skal... ;)

Jeg forsøkte en gang 200 mg Nozinan, men ingen virkning på meg. Vi er forskjellige. Jeg har selv hatt god effekt av 20 mg Zyprexa, men nå bruker jeg den kun ved behov og i lavere doser. Zyprexa må til når jeg strever mer enn vanlig.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg bruker også Rivotril mot søvn, men dette kun i korte perioder på max 14 dager i strekk før jeg kutter de igjen. Altså når søvnen begynner å tære sånn på at det er usunt. Har også et ønske om å sove uten, men har slitt med søvn hele livet (siden jeg var baby) så både jeg og legen min har begynt å innse at her må man bare gjøre det man må gjøre for å unngå å bli syk av søvnmangel. Har forsøkt absolutt alt, inkludert nozinan, melatonin, atarax, seroquel og alle andre mulige antihistaminer. De ødelegger dagen etter fullstendig sånn at jeg blir deprimert av det. 

Kanskje du også bare må innse at sånn er det? Jeg har faktisk gått så langt som å tenke at: OK, om jeg så kommer til å leve 5-10 år kortere pga medisinbruk så får det så være. Jeg vil heller ha kvalitet på livet mitt når jeg først er her;-)

Skrevet

Kanskje du også bare må innse at sånn er det? Jeg har faktisk gått så langt som å tenke at: OK, om jeg så kommer til å leve 5-10 år kortere pga medisinbruk så får det så være. Jeg vil heller ha kvalitet på livet mitt når jeg først er her;-)

Jo, kanskje jeg må ta et jafs av det sure eplet og innse at Truxal og Rivotril er like viktig for hverdagen min som andre medisiner enten det er for det fysiske eller psykiske. Jeg ser helt klart at psykotiske, maniske og deprimerte mennesker bør ha medisin og jeg er selv svært heldig som har hatt god effekt av Brintellix (antidepressiv medisin). Jeg ser også at smertestillende medisin er nødvendig for å overkomme døgnets  timer. Hvorfor da ikke slå meg til ro med at Truxal og Rivotril også er like nødvendig?

Jeg sitter vel i grunnen og føler litt på at noe så elimentært som søvn er noe man bør mestre. At medisiner bør være en midlertidig løsning, men når det har gått mer enn 10 år er det ikke midlertidig lenger.

Kan jeg spørre hvilken dose Rivotril du bruker? Selv bruker jeg 2 mg, men den er også for epilepsi, så jeg har ingen opphold i den.

Beautiful_Creatures
Skrevet

1 mg Rivotril sammen med en innsovningstablett fungerer veldig bra når jeg har hatt lengre perioder med dårlig søvn. Søvnen blir mye roligere, uten mareritt også og jeg kan sove 6-7 timer i strekk noe jeg aldri gjør ellers. Tar ellers innsovningstablett uten Rivotril mer eller mindre fast ca 3-4 ganger i uka. Er klar over at mange vil synes dette er mye, men etter åresvis med utprøving av alt mulig har både jeg og legen innsett at det må bli sånn. Ihvertfall inntil videre så får vi se. Jeg behøver aldri øke dosen, men bytter mellom Imovane og stilnoct for å unngå tilvenning, og dette fungerer veldig bra.

Tar aldri Rivotril på dagtid da, kun som hjelp til søvn innimellom men hvis du tar den mot epilepsi så bør du hel absolutt ta den fast, eller?

Skrevet

1 mg Rivotril sammen med en innsovningstablett fungerer veldig bra når jeg har hatt lengre perioder med dårlig søvn. Søvnen blir mye roligere, uten mareritt også og jeg kan sove 6-7 timer i strekk noe jeg aldri gjør ellers. Tar ellers innsovningstablett uten Rivotril mer eller mindre fast ca 3-4 ganger i uka. Er klar over at mange vil synes dette er mye, men etter åresvis med utprøving av alt mulig har både jeg og legen innsett at det må bli sånn. Ihvertfall inntil videre så får vi se. Jeg behøver aldri øke dosen, men bytter mellom Imovane og stilnoct for å unngå tilvenning, og dette fungerer veldig bra.

Jeg synes det er flott at du har funnet en medisinering i samråd med legen din. Kanskje mye B-preparater, men så lenge du og legen er bevisst på tilvendingsfaren og jobber aktivt for å ikke bli avhengig, ser ikke jeg noe problem med å ta B-preparater. Jeg bruker selv to A-preparater og tre B-preparater mot smerter som jeg veksler mellom og det går også fint. Selvfølgelig er det noen pasienter som blir avhengig og skylder ofte da på legen, og da spør jeg meg selv: Hvor ble ansvar for ens egen helse av? Jeg mener man tross alt har et ansvar selv for ikke gjøre seg avhengig.

Tar aldri Rivotril på dagtid da, kun som hjelp til søvn innimellom men hvis du tar den mot epilepsi så bør du hel absolutt ta den fast, eller?

Jeg går heldigvis kun på Rivotril om kvelden. Den har jo en lang halveringstid (30-40 timer), men var en periode jeg gikk på 2 mg morgen og kveld og det var forferdelig. Om jeg er avhengig av Rivotril etter mer enn 3 års bruk, vet jeg ikke, men jeg har jo aldri økt dosen for f.eks. å få mer sedativ effekt.

Jeg merker imidlertid at tradisjonelle sovemedisiner og benzodiazepanriat virker dårligere på meg. Det må i så fall til med høy dose Stesolid til (som også er en epilepsimedisin...).

Skrevet

Jeg behøver aldri øke dosen, men bytter mellom Imovane og stilnoct for å unngå tilvenning, og dette fungerer veldig bra.

Jeg har forsøkt Zopiclone (= Imovane) og den gir meg drømmer, som regel mareritt, men denne bivirkningen ser det ikke ut som at du får, siden du nevner tidligere at marerittene blir fraværende?

Skrevet (endret)

(Et lite sutre-innlegg :P )

Jeg har sovet 2 timer i natt. Så god effekt av Truxal og Rivotril... ;) Dette er den andre natten i samme uken, men på tirsdag fgikk jeg ikke sove i det hele tatt. Zyprexa gir meg munntørrhet når jeg bruker den på nattestid og vil derfor helst unngå den. Vurderer å spørre legen om kanskje forsøke Nozinan igjen eller Mogadon? Nozinan prøvde jeg mens jeg var svært aktivert under en innleggelse og kanskje det var derfor den ikke hjalp. I samme periode fikk jeg Mogadon og den hjalp faktisk, men legene vil vel helst ikke skrive ut Mogadon... Ser at den også hjelper mot epilepsi mens Nozinan skal brukes med forsiktighet av epileptikere.

Endret av Elionoe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...