Gå til innhold

Nhd/andre: Er bp-diagnose ren bingo?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mistenkt bp-spektrum i noen år. Har gått noen timer til psykolog som sier det er tilbakevendende depresjoner, og så har jeg gått til psykiater som mener jeg oppfyller kriteriene for bp1. Jeg har fortalt NØYAKTIG den samme historien til dem begge. Dette kan vel ikke henge på greip? Det blir jo ren bingo.

Er det størst sannsynlighet for at legen har rett? Har hørt mange psykologer ikke har greie på bp. Hva bør jeg gjøre nå?

Anonymkode: 8124f...e59

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Har du minst en gang i livet vært manisk?

Skrevet

Har du minst en gang i livet vært manisk?

I følge psykologen: klart nei

I følge psykiateren: ja, uten tvil

Det er jo dette som er problemet. 

Skrevet

Hvordan var du? Hadde du mange sexpartnere, brukte du opp pengene dine, hadde du nedsatt søvnbehov?  Ble du innlagt?

Skrevet

Hvordan var du? Hadde du mange sexpartnere, brukte du opp pengene dine, hadde du nedsatt søvnbehov?  Ble du innlagt?

Brukte ikke opp noe penger. Aldri innlagt og ingen som har ymtet frampå til meg at jeg har vært syk. Noen har sagt at jeg har hatt veldig mye energi da. Men ikke negativt.

Jeg har kanskje i perioder vært mindre sjenert, sjekket opp mer, veldig mye mer selvsikker og mer tilbøyelig for å bli seksuelt involvert i personer jeg ikke var emosjonelt interessert i. 

Har også i perioder sovet betraktelig mindre uten å bli sliten, men jeg har vært fullstendig klar over at det ikke er normalt og ikke bra. Har slitt med søvn siden ungdomsskolen. Trener mer i perioder også.

Det var et tilfelle av at jeg fikk for meg at jeg hadde magiske krefter, sånn som i Åndenes makt. Og jeg tror ikke på pisset en gang. Akkurat det stusset venner over. Pratet visst mer da jeg var sånn. Merkelig opplevelse. 

Skrevet

For meg høres dette ut som hypomani. Dermed ha du BP2. For meg virker det utrolig at du kan ha hatt en mani uten verken å bli innlagt eller at noen har sagt til deg at d er syk.

Med et tredje alternativ blir du vel ikke mindre forvirret?  :-)

Skrevet

For meg høres dette ut som hypomani. Dermed ha du BP2. For meg virker det utrolig at du kan ha hatt en mani uten verken å bli innlagt eller at noen har sagt til deg at d er syk.

Med et tredje alternativ blir du vel ikke mindre forvirret?  :-)

Jeg har faktisk tenkt i retning av bp2 selv. Legen mener at kombinasjonen av søvnløshet, taleflom, masse energi, tankekjør, tap av sosiale hemninger jeg ellers har og overbevisningen om å kunne se gjenferd og kommunisere med disse er maniske trekk, og dermed bp1. Han kalte det den mildeste manien, like over hypo. 

Skrevet

De psykotiske symptomene kan brukes som argument or mani. Det er korrekt.

Uansett er du vel med det over i det bipolare og bør behandles deretter.

Skrevet

De psykotiske symptomene kan brukes som argument or mani. Det er korrekt.

Uansett er du vel med det over i det bipolare og bør behandles deretter.

Denne spøkelsesgreia skjedde for godt og vel 10 år siden og varte noen uker. Det har aldri skjedd noe lignende etterpå. Det som har skjedd 3-4 ganger etterpå er disse periodene på 2-3 uker med mye jobbing, lite søvn, mye trening, uro, prater litt mer og fortere. Blir litt mer sugen på alkohol og festing også.. 

Vi får se om fagpersonene klarer å bli enige til slutt!

Skrevet

Det er ikke avgjørende om dette er BP1 eller 2. Det viktige er at du får behandling for BP.

Skrevet

Det er ikke avgjørende om dette er BP1 eller 2. Det viktige er at du får behandling for BP.

Det forutsetter vel at fagpersonene blir enige om at dette faktisk er en eller annen form for BP? 

Tusen takk for alle svarene forresten.

Skrevet

Jeg har en mistanke (kanskje noe konspiratorisk) om at psykologer underdiagnoserer bipolar lidelse fordi de ikke kan behandle det selv, siden da medisiner er påkrevd, i motsetning til vanlige depresjoner. Personlig ville jeg hørt mer på psykiaterens (du har jo fått diagnosen av to psykiatere nå) mening. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...