Gå til innhold

Snart på felgen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en mann som har passert 40 og som de siste 10 årene har slitt mye med angst for sykdommer. Jeg har brukt mye tid og krefter på å bekymre meg for det ene og det andre. Det siste året har jeg dog vært "uten" sykdom, men jeg merker at engstelsen har satt sine spor. Jeg har så lenge jeg kan huske vært pessimistisk, og tenker ofte det verste i veldig mange situasjoner i hverdagene mine. Kombinasjonen mellom å være pessimist og "hypokonder light" tar på, og jeg er ofte "lei" av meg selv og mine tanker. 

Nå i høst har det oppstått en del uheldige hendelser med salg og kjøp av hus samt endringer på jobben. Nå om dagen opplever jeg nærmest at jeg er i en slags "Twilight Zone". Jeg har en stor indre uro om dagen og sliter med å sove samtidig som jeg kjenner at jeg ikke får nok søvn. Jeg kan bryte ut i gråt når jeg er alene. Nå har jeg hatt noen feriedager, men skal tilbake på jobb i morgen. Tanken på dette gjør at jeg er kontant kvalm, og jeg gruer meg noe vanvittig til å komme tilbake.

Jeg tar meg sammen når jeg omgås ungene, men sliter når jeg er med kona. Dette sliter på henne og forholdet vårt. Jeg var tidligere i høst hos legen for en henvisning til psykolog, og fikk dette. Dessverre måtte jeg regne med lang ventetid fikk jeg beskjed om - opp til ett år. 

Jeg er nå rådvill for hva jeg skal gjøre videre her. Å gå og sykmelde meg fra jobben er jeg bare redd skal gjøre vondt verre, og psykologen får jeg neppe time til før langt ut i 2016. Hva gjør jeg?

Anonymkode: f331a...f2f

Skrevet

Har du prøvd medisiner?

Anonymkode: 9c7a8...c44

Skrevet

Har ikke prøvd medisiner da jeg har lest litt rundt dette og eventuelle bivirkninger.

Skrevet

Har ikke prøvd medisiner da jeg har lest litt rundt dette og eventuelle bivirkninger.

Det å sitte og lese bivirkninger på medisiner før du har prøvd de, er ikke heldig, og særlig ikke hvis du har et snev av helseangst. Husk at det er alle innrapporterte bivirkninger og det er ikke gitt at du får alle. Kanskje får du ingen? F.eks. gikk jeg en periode på Cipralex og hadde ikke en eneste bivirkning. Jeg anbefaler deg å prøve. Noen bivirkninger er verdt å leve med hvis livskvaliteten kan høgnes, og om de ikke er til å leve med kan du seponere medisinen i dialog med legen.

Skrevet

Hvis du bor i en kommune som tilbyr noe som heter rask psykisk helsehjelp, så vil jeg anbefale å ta kontakt med de. Det er et lavterskeltilbud med maks 2 ukers ventetid, for de av oss som sliter litt men ikke nok til å bli prioritert ellers. De tilbyr bl.a kognitiv terapi, som er helt supert i tilfeller som ditt. Helt gratis er det også, og ingen henvisning trengs. Google rask psykisk helsehjelp for mer informasjon.

Skrevet

Har du andre alternativer?

Anonymkode: 3070c...970

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...