Gå til innhold

NHD hva mente du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mente du når du trykket liker på kaya sitt svar?

http://forum.doktoronline.no/topic/408593-når-ingenting-er-godt-nok/

Jeg har forstått at det ikke er plass til meg og mine problemer på dol, og jeg jobber med å holde meg unna. Men dette har jeg tenkt så mye på jeg er kommet frem til at jeg likegreit kan spør. Jeg reagerte på svaret og reagerte enda mer når du gikk god for det. 

Anonymkode: 45f23...574

Skrevet

Jeg har blitt forvekslet med en annen dolbruker før.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg synes Kayia sitt svar er lett å forstå. Jeg forstår det slik at hun sier at det ikke er "samfunnets" krav du ikke leve opp til, men dine egne krav til deg selv. Det kan du gjøre noe med ved å vurdere dine egne krav til deg selv.

Jeg er fortsatt enig i dette, og jeg liker fortsatt det innlegget.

PS: Ikke bare til deg. "Samfunnet" har ingen entydige krav til oss bortsett fra det som står i lover og forskrifter. Samfunnet er deg og meg og naboen min. Vi er ulike og har ikke sammenfallende krav og forventinger. Så slutt å skylde på "samfunnet".

Skrevet

Jeg synes Kayia sitt svar er lett å forstå. Jeg forstår det slik at hun sier at det ikke er "samfunnets" krav du ikke leve opp til, men dine egne krav til deg selv. Det kan du gjøre noe med ved å vurdere dine egne krav til deg selv.

Jeg er fortsatt enig i dette, og jeg liker fortsatt det innlegget.

PS: Ikke bare til deg. "Samfunnet" har ingen entydige krav til oss bortsett fra det som står i lover og forskrifter. Samfunnet er deg og meg og naboen min. Vi er ulike og har ikke sammenfallende krav og forventinger. Så slutt å skylde på "samfunnet".

Så lenge jeg unngår å skrive detaljert hva jeg mener så vet ikke dere hva som er krav fra samfunnet, hva samfunnet forventer, hva andre forventer og hva jeg hører og leser hva andre forventer og hva jeg selv føler forventes av meg. Jeg tror det meste her spiller inn i de tingene jeg har opplevd som press og forventninger, og som jeg har opplevd vanskelig. Men nok om det.

Jeg forstår du også likte andre avsnittet. Når alt presser på hjelper det meg lite å skrive dagbok. Å skrive på dol har lettet litt på trykket. Helt til enkelte svar gjør alt verre. Men det jeg kan si er at med å skrive på dol når det har vært for vanskelig, har jeg kunnet spare mine venner for det. Jeg vet at skal jeg gjøre som kaya skriver å snakke med venner om det som jeg skriver om på dol så vil jeg også lett trykke andre ned. Det ønsker jeg ikke. Venner vil jeg spare, jeg klarer ikke å holde alt inni meg og dol har fått nok, så egentlig vet jeg ikke lenger hva jeg skal gjøre. Jeg har bestemt meg for å holde meg unna, men klarer det ikke. Forakter meg selv for det også. 

Skrevet (endret)

Jeg forstår du også likte andre avsnittet. Når alt presser på hjelper det meg lite å skrive dagbok. Å skrive på dol har lettet litt på trykket. Helt til enkelte svar gjør alt verre. Men det jeg kan si er at med å skrive på dol når det har vært for vanskelig, har jeg kunnet spare mine venner for det. 

Jeg har vel blitt såpass frisk nå at min tilstedeværelse på DOL primært er begrunnet i mitt ønske om å hjelpe andre. Om jeg greier det er en helt annen sak og en annen diskusjon. Men det er ønsket fra min side å hjelpe.

Imidlertid synes jeg det er ille (og provoserende) at enkelte ser på oss på DOL som en form for søppelkasse. Når "skriv som anonym og kast så mye dritt som mulig over på andre" blir gjennomgangstemaet, så blir det for meg helt galt. Du skriver det jo selv i innlegget ditt, du vil spare vennene dine for det fordi de blir trykket ned.

Hvorfor synes du det er greit å utsette oss på DOL for noe du ikke vil utsette vennene dine for?

PS: Passivt-aggressive svar på dette spørsmålet er ikke nødvendige.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

På dol kan en velge hva en vil lese, men det er vanskeligere for en venn og velge hva en vil høre.

Men jeg forstår hintet ditt og flere fra de andre. Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å trekke meg bort.

Skrevet

Jeg har vel blitt såpass frisk nå at min tilstedeværelse på DOL primært er begrunnet i mitt ønske om å hjelpe andre. Om jeg greier det er en helt annen sak og en annen diskusjon. Men det er ønsket fra min side å hjelpe.

Imidlertid synes jeg det er ille (og provoserende) at enkelte ser på oss på DOL som en form for søppelkasse. Når "skriv som anonym og kast så mye dritt som mulig over på andre" blir gjennomgangstemaet, så blir det for meg helt galt. Du skriver det jo selv i innlegget ditt, du vil spare vennene dine for det fordi de blir trykket ned.

Hvorfor synes du det er greit å utsette oss på DOL for noe du ikke vil utsette vennene dine for?

PS: Passivt-aggressive svar på dette spørsmålet er ikke nødvendige.

Jeg er enig i at det ikke burde være en form for søppelkasse. Samtidig har jeg selv benyttet dette forumet på vanskelige ting jeg ikke ville pålagt mine venner å høre på, noe jeg aldri hadde turt å si høyt til dem. Jeg kunne også godt sagt at jeg ikke vil trykke vennene mine ned med det. Det å kunne få innspill på ting som virker umulig å si høyt har i alle fall hjulpet meg mye. Jeg setter stor pris på den muligheten som DOL er til å få innspill på ting jeg opplever som jeg aldri ville klart å utsette vennene mine for...

Jeg har inntrykk av at det er åpning for det her!

Skrevet

På dol kan en velge hva en vil lese, men det er vanskeligere for en venn og velge hva en vil høre.

Men jeg forstår hintet ditt og flere fra de andre. Jeg skal gjøre et nytt forsøk på å trekke meg bort.

Hei :) 

Jeg tror egentlig det er åpning for å ta opp vanskelige ting man ikke klarer ta opp med venner her. Jeg tror imidlertid det er vanskelig å vite hva man kan svare når innleggene i stor grad preges av håpløshet. Jeg synes i alle fall det.

Skrevet

Jeg var nok litt upresis i formuleringen om at man ikke skal utsette DOL for det man ikke skal utsette vennene sine for.

Tror egentlig det handler om å være konstruktiv i det man søker hjelp for.

Det jeg ikke blir helt klok på når det gjelder deg, er de gjentatte trådene om at selvskadingstrangen er sterk, at du opplever uro og at du lurer på hva som feiler deg (til tross for at du har fått en diagnose av en dyktig psykiater). Hvor vil du egentlig med sånne tråder? Jeg mener at det eneste det kan bidra til, er at vi andre her blir bekymret for deg. Vi kan ikke stille differensialdiagnoser av særlig troverdighet. Iblant får du svar som sier nettopp dette. Da synes jeg du fyrer av veldig, primært innover mot deg selv.

Jeg tenker at det blir mye mer konstruktivt hvis du stiller løsningsorienterte spørsmål.

Jeg kan, til sammenligning, ikke skrive tråd etter tråd med "Hvorfor har jeg disse tankene som jeg har?". Jeg stilte et par-tre spørsmål, og begynte å akseptere at jeg hadde OCD. Du må akseptere at du har BP og ikke alt mulig annet rart.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...