Gå til innhold

NHD: Hvordan forholde meg til henne?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en søster som tydelig har flere antisosiale trekk. Det har imidlertid gått helt greit frem til nå og vi har bodd langt fra hverandre i mange år. Nå har det snudd, og jeg mistenker at det er fordi jeg har hatt mye suksess og fremgang i det siste som kanskje gjør henne misunnelig for at jeg har tatt henne igjen på en del områder og får til ting (bl.a. fordi jeg faktisk klarer å planlegge langsiktig og tenke konsekvenser av mine handlinger). Hun overser glatt alt som jeg får tilbakemeldinger og ros fra andre for. Det eneste som kommer fra henne en gang i blant er noen ekle stikk og slemme kommentarer, samt at hun tåler ikke å høre når jeg sier noe som hun oppfatter som klaging på min side. Normalt kan  slike ting prelle av meg, men her kan det faktisk ødelegge resten av dagen, pluss at dette har gjentatt seg så lenge nå. 

Jeg har så langt prøvd å bare ignorere alt slikt som kommer fra henne og ikke svare, verken irl eller på sms eller internett. Jeg har tenkt at det er best å ikke svare på drittet hennes. Samtidig irriterer det meg stort at hun er taus når det gjelder bra ting som skjer i livet mitt. Nå vet jeg faktisk ikke hvordan jeg skal forholde meg til dette lenger. En som er nær familie kan man bare ikke kutte all kontakt med heller, for hun vil alltid være der selv om vi (heldigvis) ses sjelden. Jeg tviler på om hun har evnen til å ta til seg noe kritikk på dette området, men jeg har lurt på om jeg burde si fra at hun må kutte ut den oppførselen der mot meg likevel? Jeg er rådvill og trenger å vite hvordan jeg skal forholde meg til en slik person. 

Anonymkode: 5a8cb...865

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville valgt et opplegg med stadig avtagende respons samtidig med stadig mer kjølig/uemosjonelt/upersonlig innhold.

Skrevet

Jeg ville valgt et opplegg med stadig avtagende respons samtidig med stadig mer kjølig/uemosjonelt/upersonlig innhold.

Så hvis jeg forstår deg riktig, er det omtrent sånn jeg har gjort den siste tiden. Med å ikke svare eller gi noen respons på kritikk og ekle kommentarene hun kommer med? Og at det ikke er noen vits i å fortelle henne at jeg ikke vil høre noen sånne kommentar mer fra henne? 

Når jeg tar kontakt med henne nå, er mest når det gjelder praktiske ting jeg må ta opp med henne. Egentlig har jeg mest lyst til å glemme at hun eksisterer.

Anonymkode: 5a8cb...865

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...