Gå til innhold

Betale fra egen lomme

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i en prosess med å søke psykologhjelp gjennom fastlegen, får ikke mer hjelp hos dps, så må til privatpraktiserende. Legen min anbefaler meg å begynne hos noen uten refusjonsavtale pga kortere ventetid, så sant jeg har råd til det. Har spart meg opp mye egenkapital til bolig, så pengene er jo der, selv om de i utgangspunktet er ment for noe annet. 
Men det går en liten faen i meg. På tross av en alvorlig psykisk lidelse går jeg på jobb hver eneste dag og betaler skatt. Men pga dårlig kapasitet i det offentlige helsevesenet blir jeg nærmest tvunget til å gå privat, hvis jeg ikke vil risikere at helsa mi forverrer seg kraftig mens jeg står i kø. Velger man å gå privat regner jeg også med at man forsvinner ut av statistikken til det offentlige helsevesenet, og at da det reelle behovet for deres tjenester virker mindre 
Det er såklart bedre å betale av egen lomme enn å ta livet av seg mens man står i kø, men allikevel

Anonymkode: 3cd83...99e

Skrevet

Er i en prosess med å søke psykologhjelp gjennom fastlegen, får ikke mer hjelp hos dps, så må til privatpraktiserende. Legen min anbefaler meg å begynne hos noen uten refusjonsavtale pga kortere ventetid, så sant jeg har råd til det. Har spart meg opp mye egenkapital til bolig, så pengene er jo der, selv om de i utgangspunktet er ment for noe annet. 
Men det går en liten faen i meg. På tross av en alvorlig psykisk lidelse går jeg på jobb hver eneste dag og betaler skatt. Men pga dårlig kapasitet i det offentlige helsevesenet blir jeg nærmest tvunget til å gå privat, hvis jeg ikke vil risikere at helsa mi forverrer seg kraftig mens jeg står i kø. Velger man å gå privat regner jeg også med at man forsvinner ut av statistikken til det offentlige helsevesenet, og at da det reelle behovet for deres tjenester virker mindre 
Det er såklart bedre å betale av egen lomme enn å ta livet av seg mens man står i kø, men allikevel

Selv hos de uten avtale kan jo ventetiden være milelang, har han kontaktet de med avtale for å med sikkerhet vite hvordan ventetiden er?

Skrevet

Dette er slikt som undergraver folks vilje til å betale skatt.

Anonymkode: 07d29...5a1

Skrevet

Selv hos de uten avtale kan jo ventetiden være milelang, har han kontaktet de med avtale for å med sikkerhet vite hvordan ventetiden er?

8 mnd var den korteste ventetiden for de med avtale

Skrevet

Må betale av egen lomme jeg og for det offentlige helsevesen har gjort meg feit

Skrevet

Det offentlige helsevesen ligger på sotteseng virker det som.

Skrevet

Må betale av egen lomme jeg og for det offentlige helsevesen har gjort meg feit

Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Du spiste deg tykk på junk food og Cola, ditt eget valg, fordi du ble sulten av å gå på Zyprexa. Du kunne ha valgt å ha et annet kosthold.

Anonymkode: bd923...85e

Skrevet

Det er vel en sannhet med modifikasjoner? Du spiste deg tykk på junk food og Cola, ditt eget valg, fordi du ble sulten av å gå på Zyprexa. Du kunne ha valgt å ha et annet kosthold.

klarer det ikke på de medisinene dessuten tålte jeg alt før meds

men skjønner dette er vanskelig å sette seg inn i!

Skrevet

du har ikke sett meg så du kan ikke kalle meg tjukk 

Skrevet

du har ikke sett meg så du kan ikke kalle meg tjukk 

Nei, jeg har ikke sett deg, men du har jo beskrevet deg selv, vekt og antall kilo flere steder på forumet. Å gå opp 40 kg sier jo sitt. Dessuten, jeg kaller deg tykk fordi jeg ikke ønsket å bruke det enda mer negative ordet "feit" som du bruker om deg selv.

Skrevet

Skjønner godt at det går en faen i deg. Har kommunen din tilbud om "rask psykisk helsehjelp"? I såfall kan du kanskje få timer der mens du venter på psykolog. Selv har jeg valgt å betale av egen lomme fordi jeg ikke orker mer ventetid og feilbehandling. Det burde ikke være sånn, men man må nesten velge. Til slutt er det kun seg selv det går utover.

Skrevet

Nei, jeg har ikke sett deg, men du har jo beskrevet deg selv, vekt og antall kilo flere steder på forumet. Å gå opp 40 kg sier jo sitt. Dessuten, jeg kaller deg tykk fordi jeg ikke ønsket å bruke det enda mer negative ordet "feit" som du bruker om deg selv.

skjønner godt at du er anonym 

Skrevet

Skjønner godt at det går en faen i deg. Har kommunen din tilbud om "rask psykisk helsehjelp"? I såfall kan du kanskje få timer der mens du venter på psykolog. Selv har jeg valgt å betale av egen lomme fordi jeg ikke orker mer ventetid og feilbehandling.

Betyr det at du får lov til å prøve medisin?

Skrevet

Betyr det at du får lov til å prøve medisin?

Vet ikke enda, men jeg har ihvertfall allerede fått tatt nevropsykologisk undersøkelse og bekreftet at jeg har konsentrasjonsvansker. Får vel vite mer til uka.

Skrevet

Vet ikke enda, men jeg har ihvertfall allerede fått tatt nevropsykologisk undersøkelse og bekreftet at jeg har konsentrasjonsvansker. Får vel vite mer til uka.

Det var tempo. Forstår godt de som velger å gå privat å betale selv.

Skrevet

Det var tempo. Forstår godt de som velger å gå privat å betale selv.

ja, men det er jo synd at det skal være sånn. Det er jo ikke alle som har råd.

Skrevet

Ts her. Hva tenker dere om å evt begynne hos en uten avtale mens man venter på å få plass hos en med avtale? Etter å ha vært litt "kasteball" mellom flere behandlere, ønsker jeg nå å få en behandler å forholde meg til over lang tid. Men lang tid = mye penger

Skrevet

Ts her. Hva tenker dere om å evt begynne hos en uten avtale mens man venter på å få plass hos en med avtale? Etter å ha vært litt "kasteball" mellom flere behandlere, ønsker jeg nå å få en behandler å forholde meg til over lang tid. Men lang tid = mye penger

Hvis du ønsker langvarig og stabil oppfølgning, så hadde jeg gått for en avtalespesialist. Dersom du tar kontakt med relevante behandlere jevnlig, så kan det også komme til å åpne seg en mulighet før det er gått 8 måneder.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...