Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

kjenner nå at eg er på og vei inn i en manisk periode.

handler masse vas på Internett sover lite og babler om store ideer heile tiden.

går på lamictall og fontex mot dette. Men er det noen annen medisin som kan dempe den maniske perioden?

tenker på noe eg kan bruke når det er på det værste

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Slutt med Fontex umiddelbart.

Ring legen for å få f. eks Seroquel. Ta 200 mg i dag.

Skrevet

Det vil sei eg må starte opp med ny ssri isteden for fontex?

har fontex mot tvang

Skrevet

Det vil sei eg må starte opp med ny ssri isteden for fontex?

har fontex mot tvang

Seroquel er en antipsykotisk medisin, men den brukes ofte i bipolare lidelser med mani. Det står følgende i Felleskatalogen om Seroquel om når den kan brukes:

"Behandling av moderate til alvorlige maniske episoder ved bipolar lidelse. Behandling av depressive episoder ved bipolar lidelse. Forebygging av tilbakefall av maniske eller depressive episoder hos pasienter med bipolar lidelse, som tidligere har respondert på behandling med kvetiapin."

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

OK. AD fremmer mani, men du må ha det pga tvang.

Da må du inn med AP. Uansett hvilket merke så er det bra. Seroquel, Zyprexa, Truxal, samme hva. Du kommer til å trenge store doser i starten.

Skrevet

Tusen takk for hjelp:)

Tar du ikke litium fast når du har maniske episoder?

Skrevet

Tar du ikke litium fast når du har maniske episoder?

Litium er ikke løsningen på alt. Etter hva jeg har forstått kan også Orfiril hjelpe om man har maniske perioder.

Anonymkode: 8ab52...c39

Skrevet

Gikk helt fint for meg å kutte litium tross maniske perioder

bruker kun abilify og liten dose lamictal 

Skrevet

Nei har kun hatt lamictal fast. Men har ikkje noe i extra i periodene eg blir manisk

fikk serequel av legen idag, så får prøve det.....

Skrevet

Gikk helt fint for meg å kutte litium tross maniske perioder

bruker kun abilify og liten dose lamictal

Det er fint at du synes det går greit uten litium, men det er jo foreløpig gått alt for kort tid til at du kan vite om du klarer deg uten stemningsstabiliserende medisin.

Skrevet

Men finnes det noe som kan tas kun når eg begynne å bli manisk?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...