Gå til innhold

NHD: kan jeg få cardiac arrest av 5,2 ldl kolesterol?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har 6,6 i total kolesterol og 5,2 i ldl og for lavt "godt" kolesterol. Dør jeg før jeg er blitt 40 år da? Jeg skal begynne med argometersykkel og dansing i leiligheten min etter nyttår. Jeg har begynt å spise mindre og sunt allerede. Men vil jeg overleve?

Endret av Blomsterfluen
Skrevet (endret)

Jeg har 6,6 i total kolesterol og 5,2 i ldl og for lavt "godt" kolesterol.

Da har det økt en del siden sist. 5,2 i LDL er for høyt på lang sikt, men hjertet stanser ikke av det. Om det holder seg høyt selv etter vektnedgang vil legen din sikkert vurdere kolesterolsenkende. Hjertestans skyldes skader på selve hjertemuskelen eller "elektriske feil". Kolesterol i seg selv skader ikke hjertemuskelen, men kan hos enkelte etter lang tid føre til trangere blodårer.

Dør jeg før jeg er blitt 40 år da?

Jeg vet ikke om du dør før du er 40 år, sannsynligvis ikke. Om du dør før du er 40 år så er ikke det pga høyt kolesterol i alle fall.

Jeg skal begynne med argometersykkel og dansing i leiligheten min etter nyttår. Jeg har begynt å spise mindre og sunt allerede. Men vil jeg overleve?

Høyst sannsynlig, ja. Men som du vet finnes det ingen garantier angående liv og død.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Ok. Legen sa 5,2 kolesterol forrige gang men da fikk jeg ikke med meg at det bare var ldl og ikke hele kolesterolet hun mente. Kan kolesterolet gå ned ved argometersykling en dag og dans annen hver dag i uka? Hjelper antikolesterolpiller garantert hviss ikke livstilsendringen virker? Kan kolesterolet komme av abilify?

Skrevet

Ok. Legen sa 5,2 kolesterol forrige gang men da fikk jeg ikke med meg at det bare var ldl og ikke hele kolesterolet hun mente. Kan kolesterolet gå ned ved argometersykling en dag og dans annen hver dag i uka? Hjelper antikolesterolpiller garantert hviss ikke livstilsendringen virker? Kan kolesterolet komme av abilify?

Kan kolesterolet gå ned ved argometersykling en dag og dans annen hver dag i uka?

Ja, litt. Men effekten av fysisk trening er primært at det gode kolesterolet øker. For å senke LDL bør man gå ned i vekt, og spise mindre mettet fett og raske karbohydrater. Du kan kjøpe Vita Proaktiv margarin i dag, den senker LDL med 10-15% i løpet av 2-3 uker.

Hjelper antikolesterolpiller garantert hviss ikke livstilsendringen virker?

Ja. Kolesterolsenkende virker garantert.

Kan kolesterolet komme av abilify?

Sannsynligvis ikke i nevneverdig grad. Tror det kommer av en blanding av arv, dårlig kosthold og overvekt, og mangel på fysisk aktivitet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Ja, du kan få cardiac arrest på ethvert nivå av kolesterol. Både du, isw og jeg kan dø i morgen, men risikoen er ekstremt liten.

Med slike verdier ville jeg gitt deg atorvastatin/Lipitor 20 mg med det samme. Dessuten ville jeg sendt deg til en kostveileder. Først bort med snop, brus og smør. Deretter innføre lettprodukter. Til middag fisk og kylling.

Mosjon hver dag. Om det er ergometersykkel, dans eller noe annet er uvesentlig. Det bør være > 30 minutter, og en bør bli andpust.

Skrevet

Ja, du kan få cardiac arrest på ethvert nivå av kolesterol. Både du, isw og jeg kan dø i morgen, men risikoen er ekstremt liten.

Med slike verdier ville jeg gitt deg atorvastatin/Lipitor 20 mg med det samme. Dessuten ville jeg sendt deg til en kostveileder. Først bort med snop, brus og smør. Deretter innføre lettprodukter. Til middag fisk og kylling.

Mosjon hver dag. Om det er ergometersykkel, dans eller noe annet er uvesentlig. Det bør være > 30 minutter, og en bør bli andpust.

ok jeg har neste time 15 desember. Bør jeg ta kolesterolsenkende midler snarest i morgen hoss øegevakten? Bestemor og oldemor hadde høyt kolesterol. Kan det være kolesterolnivået som gjør at jeg får uregelmessige hjerteslag verst i liggende stilling? Jeg er så tjukk at det strammer i brystet fordi fettvalkene presser på. Jeg har allerede tatt av 5 kg fra 110 kg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det har ingen hast. Diskuter det med legen din neste time.

Nei, kolesterolnivået merker du ikke verken på hjerteslag eller stramming.

Skrevet

Det har ingen hast. Diskuter det med legen din neste time.

Nei, kolesterolnivået merker du ikke verken på hjerteslag eller stramming.

hei. Nå har jeg fått påvist høyere kolesterol. 5,6 i ldl. Nå har jeg begynt på Ezetrol. Er det bra til å få ned ldl og det andre farlige kolesterolet? Eller kan jeg ha genetisk stigende kolesterol som ikke kan senkes med dlike piller?

Skrevet (endret)

hei. Nå har jeg fått påvist høyere kolesterol. 5,6 i ldl. Nå har jeg begynt på Ezetrol. Er det bra til å få ned ldl og det andre farlige kolesterolet? Eller kan jeg ha genetisk stigende kolesterol som ikke kan senkes med dlike piller?

Jeg vet at du vil høre fra NHD siden han er lege, men dette er jo ikke psykiatri. Du har jo for øvrig stilt det samme spørsmålet en rekke ganger på Åpent forum, føler at spørsmålene går litt i ring.

Man trenger ikke være lege for å svare på dette. Det holder å lese Felleskatalogen. Ezetrol senker totalkolesterol, senker det dårlige kolesterolet og øker det gode. Det er ikke noe som heter genetisk stigende kolesterol, det er i såfall genetisk høyt hele tiden. Og ja, medisiner hjelper på det.

For øvrig så bekymrer du deg litt unødvendig. Høyt kolesterol er ikke noe akutt livsfarlig, som det virker som du tror. Det er (kanskje) en risikofaktor for sykdom langt frem i tid.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...