Gå til innhold

verge og barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

litium gjorde meg mere ustabil fordi den hele tiden sank i serumkonsentrasjon, så har økt abilify og lagt om livsstil og er helt frisk

Hvor lenge har du vært helt frisk?

Skrevet

Et par mnd

Litt kort tid kanskje. Tror jeg ville sett det an et par år.

Skrevet

Litt kort tid kanskje. Tror jeg ville sett det an et par år.

du om det

Skrevet

Jeg kjenner deg ikke så jeg har ingen mening om du bør  få barn eller ikke ,men vis du bare har vært frisk noen måneder er det litt tidlig å tenke på å bli gravid ,synes jeg.

Jeg  har barn selv som er født før jeg ble syk så jeg hadde ikke noe valg da jeg ble syk.Men det er utrolig tøft å ha barn, mesteparten av mine krefter går med til å skjule så godt jeg kan at jeg ikke er frisk ,alle min energi går med til å klare å følge opp barnet i det daglige ,stå opp tidlig om morgenen ,følge opp skole og lekser ,følge på barnets hobbyer ,aktivisere i ferier ,osv det er en uendelig  lang liste av ting å gjøre .

Dårlig samvittighet for at jeg har tilbrakt mye av mitt barns  oppvekst innlagt, ofte i mange uker der et lite barn savnet mamma når det var leggetid. Dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått være så god foreldre som jeg skulle ønske.Jeg er konstant stresset og sliten for at jeg må gjøre ting jeg egentlig ikke orker ,men har ikke noe valg.

Å være foreldre er slitsomt for alle men når en er syk er det så mye verre, så tenk deg nøye om ,kan du gi ditt barn alt du synes det fortjener? 

Kanskje du har noen ekstra behov når du er syk som feks mye hvile ,eller noe annet,er du villig til å sette dine behov tilside i mange år fremover?

Men håper du holder deg frisk så du i fremtiden kan få de barna du ønsker deg.

Anonymkode: e50fb...95e

Skrevet

Dumt at dette ikke ble funnet ut av tidligere. Hvor mange år har du brukt litium?

11 år eller noe

det funket i mange år helt til jeg måtte øke dosen igjen og igjen

Skrevet

Jeg har selv valgt bort barn pga psykisk sykdom (borderline pf), og jeg er sjeleglad for det i dag. Livet hadde blitt veldig slitsomt og komplisert med et barn som trenger masse oppmerksomhet.

Ut fra det jeg leser i tråden har du verken vært stabil i lengre tid (til tross for medisinering) og du har ikke fullført planlagte studier. Har du fast jobb? Hvis verken det økonomiske eller helsen er på plass, vil det bli fryktelig vanskelig for både deg og barnet. I tillegg trenger barnet en stabil og trygg far. Er han i bildet? 

Du går vel også på flere ulike medisiner. Har du snakket med lege om hva det vil gjøre med utviklingen til et foster? Og å klare seg uten medisiner vil vel være veldig vanskelig, om det er slik at du løper naken i trafikken. Men samtidig antyder jo at du egentlig har en viss kontroll over egne handlinger, når du skriver at du ikke hadde gjort det med et barn. Likevel vil jeg råde deg til å tenke deg veldig, veldig godt om. Også for barnets skyld.

Anonymkode: 5fffa...0c2

Skrevet

Jeg  har barn selv som er født før jeg ble syk så jeg hadde ikke noe valg da jeg ble syk.Men det er utrolig tøft å ha barn, mesteparten av mine krefter går med til å skjule så godt jeg kan at jeg ikke er frisk ,alle min energi går med til å klare å følge opp barnet i det daglige ,stå opp tidlig om morgenen ,følge opp skole og lekser ,følge på barnets hobbyer ,aktivisere i ferier ,osv det er en uendelig  lang liste av ting å gjøre .

Dårlig samvittighet for at jeg har tilbrakt mye av mitt barns  oppvekst innlagt, ofte i mange uker der et lite barn savnet mamma når det var leggetid. Dårlig samvittighet for at jeg ikke har fått være så god foreldre som jeg skulle ønske.Jeg er konstant stresset og sliten for at jeg må gjøre ting jeg egentlig ikke orker ,men har ikke noe valg.

Å være foreldre er slitsomt for alle men når en er syk er det så mye verre, så tenk deg nøye om ,kan du gi ditt barn alt du synes det fortjener? 

Anonymkode: e50fb...95e

Akkurat sånn er det for meg også. Det er ikke til å komme unna at barn lider når en forelder er syk, uansett hvor gode hensikter man har. Når du i tillegg bruker mye medisiner ville jeg tenkt meg om minst tusen ganger før et uskyldig barn blir satt til verden av en mamma som vil måtte slite for å gi barnet det det trenger.

Anonymkode: c6d05...5d1

Skrevet

Hva får dere til å anta at jeg ikke tenker grundig gjennom tingene egentlig ?

det er en grunn til at jeg har utsatt lenge å få barn, klokken begynner å tikke

jeg var forresten helt stabil fra jeg var 22 til 29.

om et par år, blir det barn på meg

hvis jeg enda er fruktbar da

Skrevet

Det økonomiske er veldig godt og jeg blir en hjemmeværende mamma

Skrevet

Og abilify er veldig mye bedre enn litium, blir ikke mer gåing ute naken nei, er godt med noe som virker BÅDE på stemning og psykotiske sympt:)

Skrevet

Men siden Folk på dol skal dømme meg i hvert eneste innlegg etter Åssen jeg har blamert meg i manisk fase i hver en tråd, blir jeg å forsvinne herifra med dette nicket!

adios

Skrevet

Om det økonomiske er veldig godt, hvorfor har du verge? Og hvis du allerede har bestemt deg, hvorfor opprette en tråd om dette?

Ellers er det ditt valg, og jeg ønsker deg lykke til. Mitt råd er likevel å tenke deg godt om. Det blir søvnløse netter, tårer og bekymringer. Man er heller ikke garantert et friskt barn, særlig ikke om man må ta medisiner under svangerskapet. Når man er ustabil fra før, kan det gjøre at man tipper over kanten. Tenk også på om du kan gi et barn den tryggheten og forutsigbarheten det trenger. Vil anbefale deg å lese om trygg og utrygg tilknytning.

Anonymkode: 5fffa...0c2

Skrevet

Men siden Folk på dol skal dømme meg i hvert eneste innlegg etter Åssen jeg har blamert meg i manisk fase i hver en tråd, blir jeg å forsvinne herifra med dette nicket!

adios

I rest my case.

Anonymkode: c6d05...5d1

Skrevet

Jeg syntes du pleier å klage på  hvor lite du får utbetalt?

Anonymkode: af728...8ed

Skrevet

Og abilify er veldig mye bedre enn litium, blir ikke mer gåing ute naken nei, er godt med noe som virker BÅDE på stemning og psykotiske sympt:)

Hva sier den fremtidige barnefaren?

Anonymkode: af728...8ed

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...