Gå til innhold

Skrives ut psykiatri (helg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på om det er mulig å bli utskrevet når det er helg? Alle legene har fri. Men jeg er frivillig innlagt. Må man ha utskrivningssamtale før man blir skrevet ut? Kan jeg ikke bare skrive meg selv ut, siden jeg er frivillig innlagt? 

Det andre jeg lurer på er om det er mulig at de setter meg på tvang om jeg vil skrives ut? Jeg har bare vært her et par dager, men jeg blir dårligere av å være her. Jeg ha behandling og utredning, men vil bare ikke være innlagt under utredningen. 

Anonymkode: 02b48...869

Skrevet

Du må snakke med en lege for å bli utskrevet. De har lege tilgjengelig ved behov. De kan holde deg tilbake på nødrett (tvang) i 48 timer om du er til fare for ditt eget eller andres liv og jeg tror det gjelder også hvis du risikerer å få din helsetilstand svært svekket, men mulig det siste går under en annen paragraf...

Anonymkode: 2e7fb...b14

Skrevet

Jeg synes du bør gi innleggelsen litt mer tid. Et par dager er ikke lenge nok for å vurdere om oppholdet vil være positivt for deg eller ikke. Noen ganger kan det føles som om man blir sykere av å være innlagt de første dagene, men når man blir mer vant til rutinene, personalet og de andre pasientene pleier det å gå seg til.

På hvilken måte blir du dårligere av å være innlagt?

Anonymkode: 2e7fb...b14

Skrevet

Jeg har vært innlagt i mer enn 1 måned på akuttpsykiatri. Men ble overført til et annet sted for å bli utredet. Oppholdet på akuttpsykiatrien var veldig hyggelig og jeg ble mye bedre. Men der hvor jeg er nå er ikke så bra. Blir plaget av andre pasienter og personale er ikke særlig hyggelige syns jeg. 

Kan de nekte meg å dra hjem selv om jeg vil bli behandlet og utredet, men poliklinisk? Jeg er ikke til fare for meg selv eller andre. Grunnen til at jeg først ble  tvangsinnlagt var fordi at det var en risiko for at min helsetilstand forverret seg uten behandling. Men jeg følte meg mye bedre etter oppholdet på akuttpsykiatrien, legen var enig.

Fikk være hjemme et par uker før jeg ble overført hit, og hadde det veldig bra. 

Skrevet

Jeg har vært innlagt i mer enn 1 måned på akuttpsykiatri. Men ble overført til et annet sted for å bli utredet. Oppholdet på akuttpsykiatrien var veldig hyggelig og jeg ble mye bedre. Men der hvor jeg er nå er ikke så bra. Blir plaget av andre pasienter og personale er ikke særlig hyggelige syns jeg.

Kan de nekte meg å dra hjem selv om jeg vil bli behandlet og utredet, men poliklinisk? Jeg er ikke til fare for meg selv eller andre. Grunnen til at jeg først ble  tvangsinnlagt var fordi at det var en risiko for at min helsetilstand forverret seg uten behandling. Men jeg følte meg mye bedre etter oppholdet på akuttpsykiatrien, legen var enig.

Fikk være hjemme et par uker før jeg ble overført hit, og hadde det veldig bra.

Det virker lite rasjonelt at du ikke kan vente til mandag med å diskutere ditt ønske med behandlerne. Det vil ofte kjennes vanskelig å komme til et nytt sted. Du bør gi det litt mer tid før du bestemmer deg for å skrives ut. Du vil kunne bli utredet og få igangsatt behandling mye raskere dersom du er innlagt.

Prøv å snakk litt med noen i personalet om at du sliter med å finne deg til rette.

Skrevet

Jeg støtter Frosken. En lørdag og søndag har ikke så mye å si fra eller til, selv om det kan være kjedelig på en avdeling i helgene.

Kan du snakke med kontakten din om hvordan du opplever pasientene og hvordan du føler deg tatt vare på? Om du synes det er vanskelig å få sagt ord på det muntlig, kan du gjerne skrive det ned. God dialog er viktig for at de skal kunne hjelpe deg. Selv om du oppfatter de som lite hyggelige, er de der for å hjelpe og jeg tror at om du lar de få lov vil de hjelpe deg. I helgene er det lavere bemanning og det blir derfor noe mer arbeid på hver enkelt og de har pålagt å ha en person til å ha oversikt over fellesarealene. Da kan du kanskje føle deg mer overlatt til deg selv, men likevel har du rett til å få litt tid sammen med personalet om du trenger det.

Når avtalen er at du skal være innlagt for å bli utredet, tenker jeg for det første at behandlerne mener det er best for deg å være innlagt under utredningen, både for at de skal få et best mulig innblikk i din daglige situasjon og for at du skal få tid og ro nok til å konsentrere deg om deg selv og det du strever med. De har nok en plan for deg.

Du får snakke ordentlig med behandleren din på mandag og høre hva de mener er best for deg og hvorfor.

Lykke til!

Skrevet

Takk for svar.

Har begynt å miste motivasjon for livet. Skal prøve veldig hardt å holde ut til mandag. Håper virkelig på at de lar meg bli skrevet ut uten noen problemer. 

Skrevet

Takk for svar.

Har begynt å miste motivasjon for livet. Skal prøve veldig hardt å holde ut til mandag. Håper virkelig på at de lar meg bli skrevet ut uten noen problemer.

Jeg tenker at du kanskje finner overgangen fra en akuttavdeling til en annen type avdeling vanskelig. Akuttavdelingene vil jo ofte være mye mer ivaretagende, og jeg lurer på om en av grunnene til at du ikke opplever personalet som ok er at de oppfører seg annerledes enn du er vant til fra akuttavdelingen?

Det er synd om du ikke gir dem tid til å bli kjent med deg - og deg selv tid til å finne ut om avdelingen kan være til hjelp for deg. Det kan være fristende å ønske seg hjem igjen, men det kan være en veldig kortsiktig beslutning å reise hjem fort.

Skrevet

Min erfaring fra mange avdelinger og innleggelser er at det kan være litt aktivitet i helgene og ofte desverre,er personalet litt mer avslappet jobben i helgene enn ukene .Det er også stor forskjell på de ansatte noen er mer tilstede for pasienten enn ander. 

Du bør nok bli til mandag , å forlange utskrives nå i helga vil nok bare gjøre at du vil møte en ganske irritert bakvakt lege som har måtte komme bare for å skrive deg ut ,kanskje du heller kan ta en tur hjem noen timer vis du har lov til å gå ut .

Anonymkode: 16a26...045

Skrevet

Skal vente til mandag. Jeg er ruinert. Skulle ønske jeg fikk hjerteinfarkt og bare døde. Ekstremt ubehagelig og ekkelt å være her. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...