Gå til innhold

NHD- risperdal og prolaktin. Kan jeg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei NHD. 

Jeg er kommet i den situasjonen at jeg endelig hadde funnet en medisin som jeg følte kunne hjelpe meg. Risperdal. Problemet er at ved blodprøve så har jeg forhøyet prolaktin. 

Jeg begynte med 0,5mg og tok den i 3 dager, før jeg tok 1mg i 1 dag, for deretter å ta blodprøve. For det passet seg sånn. Og da ble det funnet prolaktinnivå på 1700. Legen mente det ikke kunne være risperdalen, pga liten dose og lite tids bruk. Det ble kjørt ekstra prøve, for å sjekke Big Big Prolaktin, men viste fortsatt forhøyet. Jeg fortsatte med 1mg i en uke til, før ny blodprøve. Nå var den steget til 2800. Nå er det bestemt at jeg må slutte på den, for å sjekke om den kan være årsaken likevel. Jeg har ømme bryster og melkeproduksjon om jeg trykker på brystene. Mensen er forholdsvis regelmessig, men den har vært uvant og rar, med tanke på litt mellomblødninger og smerter i magen. Dette startet likevel før risperdalen. Men jeg er lav i vekt og det kan og være grunnen. 

Hva tenker du? Er det sannsynlig at det er risperdalen som er årsaken til så høy prolaktin så kort tid etter inntak? Det skal taes noen ekstra hormonprøver og. 

Hvis det viser seg at prolaktinen ikke går ned, tross avslutning av risperdalen, er det da mulig å starte opp igjen på risperdal? 

Anonymkode: 4e21d...5c3

Skrevet

Jeg tar risperdal og har høyt prolaktin, melk i brystene og ikke mensen. Trodde ikke man måtte slutte med risperdal av den grunn, er det farlig med for høyt prolaktin?

Skrevet

Jeg vet ikke om det er farlig, men tror ikke det. Men det kommer an på hvilken livssituasjon man er i feks. Om man ønsker barn, så er det ikke bra feks. 

Jeg tror legen ønsker å finne ut hvorfor jeg har forhøyet prolaktin. Om det faktisk kommer av medisinen eller noe annet. 

Skrevet

Jeg vet ikke om det er farlig, men tror ikke det. Men det kommer an på hvilken livssituasjon man er i feks. Om man ønsker barn, så er det ikke bra feks. 

Jeg tror legen ønsker å finne ut hvorfor jeg har forhøyet prolaktin. Om det faktisk kommer av medisinen eller noe annet. 

Ok, lykke til :)

Skulle ønske NHD svarte deg. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...