Gå til innhold

NHD

stjernestøv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan jeg drikke litt alkohol eller bør jeg holde meg unna? Tar fluoxetin, risperdal og seroquel. 

Skrevet

Kan jeg drikke litt alkohol eller bør jeg holde meg unna? Tar fluoxetin, risperdal og seroquel. 

Hvorfor spør du om det samme flere ganger når du har fått klare svar i en annen tråd?

Anonymkode: 200dc...309

Skrevet

Hvorfor spør du om det samme flere ganger når du har fått klare svar i en annen tråd?

Anonymkode: 200dc...309

Vil ha svar fra NHD vel. 

Skrevet

Han heter Nils, han er en person, en person med følelser, hører du!!!!!!! Hører du!!!!!

Nei jeg må roe meg ned.

Ja nå må du roe deg ;)

Han gidder ikke svare meg uansett, så det så...

Skrevet

Ja nå må du roe deg ;)

Husk at råd NHD legger ut her når ut til mange, og mange vil velge å følge dem. Det generelle rådet er jo å avstå fra alkohol når man tar medisiner. Om en psykiater skriver på et forum at litt alkohol er greit  en sjelden gang vil antakelig mange som følge av det få mindre/dårligere virkninger av medisinene sine (og mange vil tøye "litt" og "sjelden"). Jeg skal ikke uttale meg om det er greit at du drikker litt alkohol, men uansett må du nok evt. ta den risikoen selv og uten psykiaterens støtte.

Samme vil jo gjelde f.eks. om du var gravid: Om du spør gynekologen om det er greit å ta et halvt glass øl mens du er gravid vil hun neppe svare bekreftende i et åpent forum.

Skrevet

Jeg er veldig enig med Xtra.

Man må huske på at råd som NHD gir er basert på forskning, ikke synsing og magefølelse. I felleskatalogen står det at alkohol frarådes, eller formuleringer av typen "studier har ikke vist interaksjoner mellom medisin og alkohol, men alkohol frarådes likevel". Det er nok av "føre var" prinsippet.

Men som lege må han jo forholde seg til dette. Det er riktig som Xtra sier, svar på DOL blir ikke bare lest av den som spør. Det er veldig individuelt hvordan hver enkelt reagerer på alkohol, og særlig sammen med medisiner.

Uansett, les NHD sitt svar i denne tråden for et generelt råd:

Men det virker på meg Stjernestøv som om du på en måte leter etter en "garanti" fra NHD om at akkurat du kan drikke alkohol sammen med medisinene dine. Den tror jeg aldri du får.

Skrevet

Ja nå må du roe deg ;)

Du har fått så mange svar! Ingen får så mye svar som deg! 

Anonymkode: 9ff2f...1ca

Skrevet

Husk at råd NHD legger ut her når ut til mange, og mange vil velge å følge dem. Det generelle rådet er jo å avstå fra alkohol når man tar medisiner. Om en psykiater skriver på et forum at litt alkohol er greit  en sjelden gang vil antakelig mange som følge av det få mindre/dårligere virkninger av medisinene sine (og mange vil tøye "litt" og "sjelden"). Jeg skal ikke uttale meg om det er greit at du drikker litt alkohol, men uansett må du nok evt. ta den risikoen selv og uten psykiaterens støtte.

Samme vil jo gjelde f.eks. om du var gravid: Om du spør gynekologen om det er greit å ta et halvt glass øl mens du er gravid vil hun neppe svare bekreftende i et åpent forum.

Ok, bare tenkte det var trygt om han skrev jeg kunne ta meg noen glass. 

Skrevet

Jeg er veldig enig med Xtra.

Man må huske på at råd som NHD gir er basert på forskning, ikke synsing og magefølelse. I felleskatalogen står det at alkohol frarådes, eller formuleringer av typen "studier har ikke vist interaksjoner mellom medisin og alkohol, men alkohol frarådes likevel". Det er nok av "føre var" prinsippet.

Men som lege må han jo forholde seg til dette. Det er riktig som Xtra sier, svar på DOL blir ikke bare lest av den som spør. Det er veldig individuelt hvordan hver enkelt reagerer på alkohol, og særlig sammen med medisiner.

Uansett, les NHD sitt svar i denne tråden for et generelt råd:

Men det virker på meg Stjernestøv som om du på en måte leter etter en "garanti" fra NHD om at akkurat du kan drikke alkohol sammen med medisinene dine. Den tror jeg aldri du får.

Nei jeg får vel aldri noen garanti. 

Skrevet

Du har fått så mange svar! Ingen får så mye svar som deg! 

Anonymkode: 9ff2f...1ca

Å? 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...