Gå til innhold

Bør jeg seponere eller fortsette med Efexor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har gått på 75mg i snart et år mot GAD/helseangst. Hovedsymptomer er kun somatiske; utmattelse, søvnproblemer, nakke -og kjevesmerter. Jeg får disse utmattelsesperiodene selv om jeg går på Efexor. Det er mulig at Efexor har noe effekt i form av at jeg ikke graver meg like mye ned under disse periodene ved å tenke at jeg er fysisk syk. Det er også mulig at hyppigheten er noe mindre, men det er veldig vanskelig å si og det er i så fall en minimal effekt. Jeg har bivirkninger i form av nedsatt sexlyst/libido og mye nattesvette.

Jeg lurer på om det er noe poeng i å fortsette? Legen mener at jeg bør gå på det i minst 2 år. Jeg føler selv at jeg nå bare tar de fordi jeg må pga at hjernen har tilpasset seg medisinen. Jeg har nettopp begynt behandling hos psykomotorisk fysioterapi og har tro på at dette kan hjelpe meg mer. For 2 år siden gikk jeg på 10mg Cipralex i 6 mnd. Jeg seponerte ved å ta 5mg i 2 uker og så sluttet jeg. Et par dager etter siste dose fikk jeg svært ubehagelige symptomer, hovedsakelig "brain zaps" som varte i 2-3 uker. Jeg må ta det mye mer gradvis når jeg skal slutte på Efexor. Laveste dose er jo 37,5mg, men jeg vil helst halvere den en stund også før jeg slutter helt. Men de jeg har brukt har vært kaplser med pulver, og de går jo ikke an å dele så håper det går an å få i tablettform også.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du er sikker på a medisinen ikke har positive effekter, men betydelige bivirkninger, bør valget være enkelt.

Nedtrappingen fikser du ved å gå over til et SSRI som Cipralex eller Fontex.

Skrevet

Hvis du er sikker på a medisinen ikke har positive effekter, men betydelige bivirkninger, bør valget være enkelt.

Nedtrappingen fikser du ved å gå over til et SSRI som Cipralex eller Fontex.

Ok, da får jeg spørre fastlegen om resept på det. Så i en annen tråd at du anbefalte 25% nedtrapping per måned. Hvis jeg skal følge det, bør jeg da gå over 10mg Cipralex, deretter en måned 7,5, en måned 5, en måned 2,5 og så stopp?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du trapper ned som anbefalt til Efexor 37,5 i en mnd. Hvis det deretter er vanskelig å slutte, kan du bruke Cipralex 5 mg i noen uker/mnd før du gjør et nytt forsøk.

Skrevet

Du trapper ned som anbefalt til Efexor 37,5 i en mnd. Hvis det deretter er vanskelig å slutte, kan du bruke Cipralex 5 mg i noen uker/mnd før du gjør et nytt forsøk.

Takk!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...