Gå til innhold

Kan man forveksle Bipolar lidelse med kropp på høygir på grunn av stoffskifte sykdom eller stress?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen år siden begynte kroppen min å gå på høygir pga av noe trist som skjedde i mitt liv. Startet med å ikke få sove på grunn av mye tankevirksomhet. Dagene gikk og jeg sov mindre og mindre.  Ble rastløs og klarte ikke å sitte stille. Ble veldig ukonsentrert på jobb.  Høy puls og hjerte slo fort.  Kunne ligge i sengen å høre hjerte mitt slå og man kunne se på halsen min at pulsen slo raskt. Jeg følte hjernen min kokte og at de føltes ut som om 1000 veps florerte i den. Gikk ned mye i vekt da var i bevegelse hele tiden pga rastløsheten og svettet på hendene veldig mye. Gikk til fastlegen og sa at det må være noe feil med meg.  Hun sa du er bare stresset og jeg måte bare prøve roe meg ned.  Slik gikk jeg i 3 måneder og jeg knakk tilslutt sammen og havnet på legevakta.  Fikk da sove piller som slo meg ut et par døgn slik at kroppen kunne gire ned. Har inntil da ikke hatt flere slike høyt gir episoder. Det er blitt påvist av blodprøver at jeg har høye TPO verdier (ca 1000 ) som tilsier fare for utvikling av lavt stoffskifte.  Men jeg har lest mye om bipolar lidelse og ser mye likhet med det jeg opplevde med mani og opplevde veldig det å gjøre ting som ikke var normalt for meg. Har etter dette fortsatt problemer med å sove og går på tolvon for dette og føler mye tomhet og tristhet. Føler at jeg ikke har kommet meg etter denne høyt gir episoden min og har angst for å ikke sove..  Men er det pga av stoffskifte verdiene eller er det fordi jeg egentlig er bipolar?  Hvordan kan legen finne ut om man er bipolar?  

Skrevet

Ingen som har noen mening eller kommentar til dette innlegget?  Vil gjerne vite om andres opplevelser på hyper? 

Skrevet

Jeg har ikke hatt høy puls og hørt hjertet mitt slå når jeg har vært manisk

Skrevet

Takk for svar. Da var min hyper periode kun stress relatert.  Det legen sa den gang var at noen blir deprimerte og går rett i kjeller`n , mens andre går oppover i sinnelaget og blir manisk slik som jeg gjorde. Kroppen gikk på høygir. Noen venner påstod at jeg var bipolar da. 

Skrevet

Men jeg fikk ikke sove pga høy tankevirksomhet da jeg hadde mani. slik du sier.

Skrevet

Jeg har en rekke psykosomatiske plager ,bla hjertebank og høy puls... Er bipolar 2.

Skrevet

Hmm... kanskje jeg burde få en utredning likevel da. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...