AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Er det sånn at NAV har fullt innsyn i journalen hos fastlegen? Anonymkode: 14403...3d4 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 I regelen ja, men om det er noe legen mener bør utdypes, kan det være h*n vil gjennomgå ournalen med deg. Skriv en skriftlig henvendelse til legekontoret der du ber om utskrift av journal. Det koster litt både for kopi og arbeid. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 I regelen ja, men om det er noe legen mener bør utdypes, kan det være h*n vil gjennomgå ournalen med deg. Skriv en skriftlig henvendelse til legekontoret der du ber om utskrift av journal. Det koster litt både for kopi og arbeid.Skjer dette helt bak ryggen på en, eller får man melding når de har vært å snoket? Anonymkode: 14403...3d4 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Her har du fått uriktig svar.NAV har ikke tilgang til fastlegens journal. NAV kan be om opplysninger som er nødvendige for at de skal kunne gjøre jobben sin. 0 Siter
Elionoe Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Her har du fått uriktig svar.NAV har ikke tilgang til fastlegens journal. NAV kan be om opplysninger som er nødvendige for at de skal kunne gjøre jobben sin.Beklager, jeg overså NAV Jeg tenkte det var AB som ville be om journal. Beklager! 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Beklager, jeg overså NAV Jeg tenkte det var AB som ville be om journal. Beklager!Kanskje greit å faktisk lese innlegget man svarer på. Det var ikke rent lite feil svar heller. NAV har ikke innsyn i journaler, man velger selv hvor mye informasjon man vil utlevere. Makan. Anonymkode: 2a57d...23f 1 Siter
AnonymBruker Skrevet 16. desember 2015 Skrevet 16. desember 2015 Reglene om innsyn fremkommer av folketrygdloven. I § 21-4 første ledd første punktum fremkommer det:"§ 21-4.Innhenting av opplysninger og uttalelserArbeids- og velferdsetaten,1 Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer har rett til å innhente de opplysninger som er nødvendige for å kontrollere om vilkårene for en ytelse er oppfylt eller har vært oppfylt i tilbakelagte perioder eller for å kontrollere utbetalinger etter en direkte oppgjørsordning. Opplysninger kan innhentes fra helsepersonell, andre som yter tjenester forutsatt at de gjør det for trygdens regning, arbeidsgiver, tidligere arbeidsgiver, postoperatør, utdanningsinstitusjon, barnetilsynsordning, offentlig virksomhet, pensjonsinnretning, forsikringsselskap og annen finansinstitusjon og regnskapsfører." Når det gjelder journal fremkommer det av § 21-4 c første og annet ledd:"§ 21-4 c.Nærmere om innhenting av opplysningerAdgangen til innhenting av opplysninger etter § 21-4 første ledd i saker om stønad etter loven her og ved rutinemessig kontroll av behandlere omfatter ikke innhenting av fullstendig pasientjournal. Det kan imidlertid kreves spesifiserte eller redigerte utdrag av journalen når dette anses nødvendig.Dersom forhold ved en behandlers praksis gir grunnlag for å anta at det har skjedd urettmessige utbetalinger fra trygden, eventuelt ved et samarbeid mellom behandler og stønadstaker, kan det kreves fullstendig og uredigert pasientjournal. Krav om dette skal framsettes av Arbeids- og velferdsdirektoratet eller Helsedirektoratet eller av særskilt utpekte enheter." Etter min erfaring innhentes det i en del tilfeller spesifiserte deler av journal eksempelvis for å kunne ta stilling til retten til ung ufør-fordeler, eller når det stilles spørsmålstegn ved om personen har vært i Norge i tre år før vedkommende ble syk. Da er all historikken svært viktig. Anonymkode: f39c6...92c 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.