Gå til innhold

fikk journal fra legen - med journalen til en annen pasient

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har byttet fastlegekontor. Og da må journalen skrive ut og taes med til ny fastlege. Var og hentet den, og oppdaget at det var mange journal oppføringer på en annen pasient inne i min journal. Det står fullt navn på denne pasienten og er beskrevet alvorlige helse tilstander.

Hvordan går jeg frem og får slettet oppføringen fra denne pasienten som av en eller annen grunn er inne i min journal? Personen er helt ukjent for meg, så jeg kan ikke kontakte denne pasienten.

Anonymkode: 4c3eb...59a

Fortsetter under...

Skrevet

Har byttet fastlegekontor. Og da må journalen skrive ut og taes med til ny fastlege. Var og hentet den, og oppdaget at det var mange journal oppføringer på en annen pasient inne i min journal. Det står fullt navn på denne pasienten og er beskrevet alvorlige helse tilstander.

Hvordan går jeg frem og får slettet oppføringen fra denne pasienten som av en eller annen grunn er inne i min journal? Personen er helt ukjent for meg, så jeg kan ikke kontakte denne pasienten.

Anonymkode: 4c3eb...59a

Du får kontakte den gamle fastlegen.

Anonymkode: a280f...5fc

Skrevet

Du kontakter det kontoret som ga deg journalen, de finner ut om det er feil bare i utskriften eller også i journalen, retter opp i systemet hvis sistnevnte er tilfelle - og gir deg i begge tilfeller ny utskrift og en veldig tydelig beklagelse?

Hvis dette skjedde nylig, er ikke journalen din slettet fra systemet hos den gamle fastlegen ennå.

Det er uansett ikke din oppgave å rydde opp i forhold til den andre pasienten.  Alle parter skal være veldig glade for at det ikke var en du kjenner eller en kjendis, det er en alvorlig feil.

Skrevet

Du kontakter det kontoret som ga deg journalen, de finner ut om det er feil bare i utskriften eller også i journalen, retter opp i systemet hvis sistnevnte er tilfelle - og gir deg i begge tilfeller ny utskrift og en veldig tydelig beklagelse?

Hvis dette skjedde nylig, er ikke journalen din slettet fra systemet hos den gamle fastlegen ennå.

Det er uansett ikke din oppgave å rydde opp i forhold til den andre pasienten.  Alle parter skal være veldig glade for at det ikke var en du kjenner eller en kjendis, det er en alvorlig feil.

Journalen blir ikke slettet hos den gamle fastlegen. Det skjer kanskje etter 20 år, i alle fall lenge etter legen har avsluttet praksisen. 

Ellers er dette brudd på taushetsplikten og en alvorlig feil. Jeg ville meldt fra til Fylkeslegen og samtidig gjort fastlegekontoret oppmerksom på feilen. Du har selvsagt rett til å få dette slettet fra journalen, det stpr en paragraf om dette (retting og eltting av journal) i Pasientrettighetsloven på lovdata.no.

Anonymkode: 4c9fe...fd8

Skrevet

Du må gi beskjed til legekontoret du fikk journalen fra så snart som mulig så de kan rydde opp — av hensyn til deg og av hensyn til den andre pasienten som er rammet. Kanskje mangler viktige opplysninger i denne pasientens journal pga. feilen.

Skrevet

Jeg fikk med noe fra en annens journal en gang, tror det var svar på en blodprøve. Jeg oppdaget da jeg kom tilbake på jobb og skulle se gjennom de papirene jeg hadde fått. Da hadde legesekretæren rett og slett tatt med for mange ark. Jeg ringte legekontoret med en gang, og spurte om jeg skulle makulere det arket jeg hadde fått med. De beklaget veldig, og ville at jeg skulle komme til dem med arket. Det gjorde jeg.

Nå var dette en manuell feil, og ikke en feil på den digitale journalen min. Men det var litt ekkelt å ha papirene på en fremmed i mine hender. Og hadde jeg kjent vedkommende, hadde det jo vært enda mer ubehagelig.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...