Gå til innhold

Bukplastikk dekket av det offentlige


hope11

Anbefalte innlegg

Jeg har gått ned snart 30 kg, fra fedme klasse 2 til normalvektig om få hundre gram. Jeg har trent og trent, og er daglig på treningssenteret, men det eneste som skjer med magen er at den henger mer, fremfor å bli flatere eller muskulær. Jeg har nå en stor hengesekk foran med løs hud, som ikke vil endre seg.

Jeg bestilte derfor time hos et privat sykehus, å der kunne de se at magemuskulaturen min er ødelagt etter 4 svangerskap, og at jeg aldri kommer til å klare å trene det strammer, bort eller å få muskelen til å fungere uten å ta bukplastikk.. 

Jeg er strålende fornøyd med at det finnes en mulighet, MEN den muligheten koster 60 000 kr som jeg ikke har, da jeg er fulltidsstudent de neste 1,5 til 2 årene....

Det finnes muligheter for å få det dekket av det offentlige, hentet fra denne siden: http://www.plastisk-kirurgi.no/Plastikkirurgi-Operasjon-Betalt-Offentlige.htm

 

Eksempler på plastikkirurgiske inngrep som utføres for det offentlige på ulike private sykehus er:

 

Jeg har vel hatt sykelig overvekt når jeg var i fedme klasse 2, og har gått ned til normalvektig? og jeg har hatt stor vektnedgang, men jeg fikk høre at det kun er de med sår/eksem i hudfoldene som blir dekket av det offentlige, er det sånn?

 

Jeg vil så gjerne få dette til, så trenger alle små og store råd på veien, har du gjort dette, skal eller vet noe om det?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har tatt full bukplastikk med sammensying av de nedre magemusklene (se: "Min bukplastikk 30. oktober")
privat, fordi jeg ikke oppfylte kriteriene for å få det dekket, dvs. ikke nok "heng" og ikke plager med sopp, fuktighet, sår, eksem osv. Jeg skal ikke garantere at dette er riktig, men jeg synes å ha lest at du skal ha 5 cm "heng" med hud fra magen. Jeg gikk fra en BMI på 38,5 til nå 18,1.

Det koster, og det er bare å begynne og spare, men for min del var det absolutt verdt det. Jeg ser jo ikke det endelige resultatet enda, siden det kun er 6-7 uker siden jeg ble operert, men hittil ser det bra ut.

Ellers var det jo svært mye interessant å lese om du klikket deg frem til mageplastikk på plastisk-kirurgi.no.

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for linkene, de skal jeg definitivt lese :D (y) Jeg MÅ ta den operasjonen uansett, jeg kan ikke se ut som jeg gjør nå, å rulle pølsen med heng oppi truse/bikini og buksen, å når jeg er i bikini i svømmehallen (når jeg løper uti vannet og blir der) så kommer huden ut langs sidene av bikinien, lite lekkert, jeg føler meg ikke vel i det hele tatt, å jeg skal istedetfor ny bil kjøpe denne operasjonen, mitt argument økonomisk er at dette er som hans røykebudsjett ett år, så da går det nok igjennom på det, men jeg må likevel skaffe pengene, men jeg har vært å sett på ressursbank nå, å vi kan visst søke om delbetaling så det er jo i det minste et alternativ, må bare se om det er noe vi kan få til :)

Så heldig du er som er ferdig, det gleder jeg meg til, jeg må ta denne operasjonen i en ferie, om det på ett eller annet vis skulle ordne seg økonomisk, å da har jeg 10 dager på meg før jeg må være tilbake på skolen, for å få gå opp til eksamen, er det realistisk, de sa ja på klinikken, men at jeg da ikke fikk løfte noe. Jeg pendler 3 timer hver dag og er 8 timer på skolen før jeg reiser hjem og henter hjem våre 4 barn, gjør lekser, med de og meg selv, lager middag, fritidsaktiviteter osv

Er jeg nok i form til at jeg kommer meg tilbake på skolen så kjapt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for linkene, de skal jeg definitivt lese :D (y) Jeg MÅ ta den operasjonen uansett, jeg kan ikke se ut som jeg gjør nå, å rulle pølsen med heng oppi truse/bikini og buksen, å når jeg er i bikini i svømmehallen (når jeg løper uti vannet og blir der) så kommer huden ut langs sidene av bikinien, lite lekkert, jeg føler meg ikke vel i det hele tatt, å jeg skal istedetfor ny bil kjøpe denne operasjonen, mitt argument økonomisk er at dette er som hans røykebudsjett ett år, så da går det nok igjennom på det, men jeg må likevel skaffe pengene, men jeg har vært å sett på ressursbank nå, å vi kan visst søke om delbetaling så det er jo i det minste et alternativ, må bare se om det er noe vi kan få til :)

Så heldig du er som er ferdig, det gleder jeg meg til, jeg må ta denne operasjonen i en ferie, om det på ett eller annet vis skulle ordne seg økonomisk, å da har jeg 10 dager på meg før jeg må være tilbake på skolen, for å få gå opp til eksamen, er det realistisk, de sa ja på klinikken, men at jeg da ikke fikk løfte noe. Jeg pendler 3 timer hver dag og er 8 timer på skolen før jeg reiser hjem og henter hjem våre 4 barn, gjør lekser, med de og meg selv, lager middag, fritidsaktiviteter osv

Er jeg nok i form til at jeg kommer meg tilbake på skolen så kjapt?

Jeg tok operasjonen i fjor høst (har svart en del i tråden til Elionoe etter hennes operasjon). Jeg er veldig fornøyd. Måtte betale selv (50.000), ble operert på Ibsensykehuset i Porsgrunn. Jeg brukte lang tid på å komme meg, og kunne absolutt ikke ha pendlet så langt bare 10 dager etter operasjonen. Les trådene på bukplastikkforumet, så ser du litt hvordan jeg hadde det :-)

Anonymkode: 0345d...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det realistisk, de sa ja på klinikken, men at jeg da ikke fikk løfte noe. Jeg pendler 3 timer hver dag og er 8 timer på skolen før jeg reiser hjem og henter hjem våre 4 barn, gjør lekser, med de og meg selv, lager middag, fritidsaktiviteter osv

Er jeg nok i form til at jeg kommer meg tilbake på skolen så kjapt?

Mine tanker, ut fra hva andre har fortalt, er at klinikkene vet i teorien hvordan livet er uten en bukplastikk, men de har ikke kjent det fysisk på kroppen. Jeg ville derfor ikke svelget deres svar ukritisk.

Jeg var ikke i stand til å være spesielt aktiv 10 dager senere, men nå måtte jeg igjennom en ekstra operasjon som forsinket sårtilhelingen med 6 dager. Jeg synes det høres litt optimistisk ut å skulle ha et 100% aktivt liv etter 10 dager. Jo, man skal ikke løfte, men man skal heller ikke være i for mye aktivitet de første ukene pga. sårtilhelingen. Det er et stort inngrep og mye skal gro innvendig. Jeg var nok heldig siden jeg i utgangspunktet går på sterke smertestillende, men jeg tror nok du har smerter de kommende ukene. Nå, 6-7 uker senere, kan jeg fortsatt kjenne at det "svir" litt om jeg bruker magemusklene for mye.

plastkir.no skriver de ganske detaljert om hele prosessen og litt om tiden etterpå. Jeg tar noen små utdrag:

Tiden etter mageoppstramming
Det legges inn sugedren som fjerner sårvæske. Dessuten får du en elastisk bandasje rund magen, som du skal bruke døgn rund de første dagene.

Den første uken skal du ta det absolutt med ro og ligge eller sitte mest mulig stille, med overkroppen høyt og lett bøyde hofter. Når du går, må overkroppen være litt frambøyd. Dren fjernes etter to, tre dager, deretter bruker du en kompresjonsbody de neste fire uker. Sting fjernes etter en uke. Deretter kan du bevege deg oppreist. I tilfelle du ble operert uten reparasjon av muskulaturen, kan du begynne med tung fysisk aktivitet (hagearbeid, treningsstudio, jogging, osv) etter tre uker. Om muskulaturen ble reparert, må du unngå dette i seks uker.

Når kan jeg komme tilbake på jobb?
Om du har en kontorjobb (uten tung fysisk aktivitet), kan du starte med denne etter 10 til 14 dager. Har du et tungt fysisk arbeid, må du vente med dette i tre uker (uten muskelreparasjon), eller 6 uker (med muskelreparasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai ai, dette var en tanke mer enn hva de forespeilet meg ja, men de sa ikke at jeg hadde et helt vanlig liv etter 10 dager men trodde det skulle gå greit om jeg ikke løftet noe. Men nå tror jeg heller jeg skal legge operasjonen til mai, da har jeg fri helt til august igjen.. 

 

Skal inn å lese trådene, å sette meg skikkelig inn i det, skal også sjekke om det er mulig å få det på delbetaling for da kan det gå, viss ikke så må jeg spare det lille jeg kan hele tiden oge vt jobbe ekstra, for jeg vil så veldig gjerne få det til :D

Setter virkelig stor pris på at dere som har vært gjennom det svarer, da dere er ekspertene som har kjent det på kroppen, tusen takk for hjelpen! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ai ai å fjerne dren er grusomt. Det kjennes ut som de drar ut innvollene. Nb hvis du skal ta inngrep så hold deg til sunn kost. En dame jeg kjenner tok inngrep etter å ha gått ned 30,kg med lavkarbo. Men etter operasjonen gikk hun over til normal mat og veier nå like mye som før hun slanket seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ai ai ai, dette var en tanke mer enn hva de forespeilet meg ja, men de sa ikke at jeg hadde et helt vanlig liv etter 10 dager men trodde det skulle gå greit om jeg ikke løftet noe. Men nå tror jeg heller jeg skal legge operasjonen til mai, da har jeg fri helt til august igjen.. 

 

Skal inn å lese trådene, å sette meg skikkelig inn i det, skal også sjekke om det er mulig å få det på delbetaling for da kan det gå, viss ikke så må jeg spare det lille jeg kan hele tiden oge vt jobbe ekstra, for jeg vil så veldig gjerne få det til :D

Setter virkelig stor pris på at dere som har vært gjennom det svarer, da dere er ekspertene som har kjent det på kroppen, tusen takk for hjelpen! :D

Lurt å planlegge operasjonen til en tid der du har mulighet for å være lenge i ro ja! Mai er sikkert fint :-) Bare vær obs på at du ikke bør få sol på arret den første sommeren (når det er så kort tid siden operasjonen), fordi da vil trolig arret bli mer synlig i ettertid.

Der jeg ble operert, hadde de betalingsutsettelse i 9 mnd (betalte noen hundre kr i gebyr for å få det), og det passet meg utmerket. Herlig når endelig den regningen var betalt!

Og så en ting til: det er litt ulikt fra sted til sted hvordan de gjør det. Jeg hadde ikke dren, og måtte ikke fjerne stingene. Fikk på bodyen allerede på operasjonsbordet, og brukte den hele tiden. Som du vil se av tråden til Elonoe, så var det litt annerledes med henne.

Anonymkode: 0345d...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ai ai å fjerne dren er grusomt. Det kjennes ut som de drar ut innvollene. Nb hvis du skal ta inngrep så hold deg til sunn kost. En dame jeg kjenner tok inngrep etter å ha gått ned 30,kg med lavkarbo. Men etter operasjonen gikk hun over til normal mat og veier nå like mye som før hun slanket seg.

Drenene er 20 cm lange og ligger buktet rundt i buken rett under huden. Selv synes jeg ikke det var smertefullt, men litt "vakumfølelse" i det jeg pustet ut og legen dro ut drenet. Samme følelsen begge gangene jeg hadde dren. Fikk du beskjed om å trekke pusten dypt, holde den litt og deretter puste rolig helt ut mens legen dro ut drenet?

 

For øvrig, slanking og varig vektreduksjon er to forskjellige ting. Om man går tilbake til tidligere vaner etter å ha gått ned i vekt, bør det si seg selv at vekten går opp igjen og gjerne litt til. Om vektnedgangen skal vare, må ikke slankingen være en slankekur, men en varig livsstilsendring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vær obs på at du ikke bør få sol på arret den første sommeren (når det er så kort tid siden operasjonen), fordi da vil trolig arret bli mer synlig i ettertid.

Jeg ble også anbefalt å ha på Micropr papirtape over arret i 3 mnd., om man klarer om huden ikke blir irritert, for å få et minst mulig arr. Dette har jeg hørt fra andre kilder også, så det er ikke bare fra kirurgen ;) Selv har jeg måttet fjerne dette etter 4 uker. Huden min reagerer raskt på de fleste typer plastertape med intens kløe.

 

Og så en ting til: det er litt ulikt fra sted til sted hvordan de gjør det. Jeg hadde ikke dren, og måtte ikke fjerne stingene. Fikk på bodyen allerede på operasjonsbordet, og brukte den hele tiden. Som du vil se av tråden til Elonoe, så var det litt annerledes med henne.

Anonymkode: 0345d...57f

Jo, og jeg synes det var merkelig at de har så ulik praksis, for i begge drene kom det ca. 100 ml. blod/sårvæske.

Etter min operasjon nr. 2, ble jeg også sydd sammen med en selvoppløselig tråd. Da var det kun stingene rundt navlen og der drenene hadde sittet at sting måtte fjernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for supre tips, jeg skal inn å lese så fort jeg har levert inn eksamenen min på nett idag :) Setter kjempestor pris på alle tipsene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noterer det jeg også å får det i hus, har snakket med banken nå om delbetaling, skal også sjekke refinasiering av huset evt, så mulig dette går seg til likevel..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På den nettsiden som er sponset av Teres så ser jeg bare klinikker som tilhører dem. Men det finnes mange mange klinikker i Norge som utfører bukplastikk, også som har offentlig avtale. vet ikke om denne lista er komplett men den har iallefall flere klinikker, tror det er ca 40 stk 

http://www.cosmetico.no/Pris/Bukplastikk-Tummy-tuck-32

 

Førøvrig så vet jeg også at det finnes noen små klinikker med spesialisering innenfor kosmetisk kirurgi som ikke markedsfører seg på nettet.

 

Ibsensykehuset er også verdt å nevne.

Endret av Natteravn1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned snart 30 kg, fra fedme klasse 2 til normalvektig om få hundre gram. Jeg har trent og trent, og er daglig på treningssenteret, men det eneste som skjer med magen er at den henger mer, fremfor å bli flatere eller muskulær. Jeg har nå en stor hengesekk foran med løs hud, som ikke vil endre seg.

Jeg bestilte derfor time hos et privat sykehus, å der kunne de se at magemuskulaturen min er ødelagt etter 4 svangerskap, og at jeg aldri kommer til å klare å trene det strammer, bort eller å få muskelen til å fungere uten å ta bukplastikk..

Jeg er strålende fornøyd med at det finnes en mulighet, MEN den muligheten koster 60 000 kr som jeg ikke har, da jeg er fulltidsstudent de neste 1,5 til 2 årene....

Det finnes muligheter for å få det dekket av det offentlige, hentet fra denne siden: http://www.plastisk-kirurgi.no/Plastikkirurgi-Operasjon-Betalt-Offentlige.htm

 

Eksempler på plastikkirurgiske inngrep som utføres for det offentlige på ulike private sykehus er:

 

Jeg har vel hatt sykelig overvekt når jeg var i fedme klasse 2, og har gått ned til normalvektig? og jeg har hatt stor vektnedgang, men jeg fikk høre at det kun er de med sår/eksem i hudfoldene som blir dekket av det offentlige, er det sånn?

 

Jeg vil så gjerne få dette til, så trenger alle små og store råd på veien, har du gjort dette, skal eller vet noe om det?

 

Gratulerer med flott innsats mht vektreduksjon!  Ser at du har fått mange svar på dette med bukplastikk. Hvis jeg var deg, så ville jeg ha ventet minst ett år etter at jeg hadde nådd målvekten, før jeg evt. kjøpte kirurgisk inngrep. Grunnen til det, er at mange erfarer at det ikke er så lett å holde vekten etter en stund. Jeg tror det er en fordel å ha funnet en måte å holde vekten stabil over lang tid før man evt. gjennomfører bukplastikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...