Gå til innhold

Min bukplastikk 30. oktober 2015


Elionoe

Anbefalte innlegg

Etter mye overflødig hud på magen etter vektnedgang, bestemte jeg meg for å ta bukplastikk for å få en kropp jeg kan føle meg vel med etter å ha fått et nytt og bedre liv etter å ha gått ned x kg. I august var jeg til konsultasjon hos plastikkirurg og jeg hadde bestemt meg før konsultasjonen at dette var noe jeg ville gjøre. Jeg skal ta full bukplastikk med flytting av navle og sy sammen de nederste magemusklene.

Jeg har fått forespeilet at operasjonen vil ta ca. 4 timer. Jeg har noen fysiske spesielle behov som gjør at operasjonen må ta litt lengre tid + litt komplisert medisinering ift. narkose og overvåking.

Jeg har bombardert kirurgen med alle mulige spørsmål og jeg føler at jeg er godt forberedt og motivert til å ta imot det som måtte komme.

Slik er livet! Jeg gleder meg til å få en mage jeg kan føle meg vel med! :)

Holder tråden oppdatert undervegs om det er OK.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykke til i morgen!

Jeg tok en slik operasjon i fjor. Ble veldig fornøyd. Brukte mye lenger tid enn  legen hadde sagt Før jeg kunne jobbe fullt igjen.

Bruk bodyen lenge. Ta mye smertestillende når du etter en uke skal dusje. Ta det med ro - å sy magemusklene er et stort inngrep.

Anonymkode: b609b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til i morgen!

Jeg tok en slik operasjon i fjor. Ble veldig fornøyd. Brukte mye lenger tid enn  legen hadde sagt Før jeg kunne jobbe fullt igjen.

Bruk bodyen lenge. Ta mye smertestillende når du etter en uke skal dusje. Ta det med ro - å sy magemusklene er et stort inngrep.

Anonymkode: b609b...357

Tusen takk for lykkeønskninger!

Jeg går til daglig på Ketorax og OxyContin (=1,5-2 ganger sterkere enn morfin) og bekymrer meg ikke for smerter da dette er en del av hverdagen min (dessverre), og når jeg ser at Pinex Forte er post-medisineringen går tankene mine i retning av at smertene er moderate (... men mulig jeg tar feil?).

Det er bra at du ble fornøyd med resultatet og at du ikke fikk noen komplikasjoner i tiden etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å Være smertefri med Paralgin forte (som jeg fikk). Hadde noen andre tabletter og som visstnok omtrent skulle  slå meg helt ut, men de virket bare litt. Men jeg ba ikke om noe mer. Hadde mannen hjemme de tre første døgnene, og det trengte jeg absolutt. Selve snittet nederst I magen helte fort og var ikke mye vondt. Men magesekken var vonde lenge og jeg gikk veldig krumbøyd I flere uker.

Som sagt er jeg kjempefornøyd og vil gjerne anbefale det til andre. Men en Bør vite at det er et stort inngrep med forholdsvis lang rekonvalesens. 

 

Anonymkode: b609b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarte ikke å Være smertefri med Paralgin forte (som jeg fikk). Hadde noen andre tabletter og som visstnok omtrent skulle  slå meg helt ut, men de virket bare litt. Men jeg ba ikke om noe mer. Hadde mannen hjemme de tre første døgnene, og det trengte jeg absolutt. Selve snittet nederst I magen helte fort og var ikke mye vondt. Men magesekken var vonde lenge og jeg gikk veldig krumbøyd I flere uker.

Som sagt er jeg kjempefornøyd og vil gjerne anbefale det til andre. Men en Bør vite at det er et stort inngrep med forholdsvis lang rekonvalesens. 

 

Anonymkode: b609b...357

OK. Jo, det høres ut til at det for en gangs skyld er positivt at jeg må gå på sterke smertestilende daglig... Men klart det er vondt - hele området får jo en omgang juling.

På nettsiden står det at man ikke bør gå langt, trene eller øfte tungt (f.eks. handeposer) på 6 uker etter på (3 uker om man ikke syr sammen magemusklene). Jeg er i hvert fall forberedt på å være forsiktig og har sørget for å ikke ha noe på agendaen. Mulig et julebord i slutten av november, men det tar jeg som det kommer og ser hva formen tillater... Jeg lar dagene gå og lar kroppen og den fysiske formen styre dagene. Jeg har bare en samboer å lage mat til og middager er fryst ned i fryseren, klare til servering.

Jeg fikk beskjed om å mest mulig holde sengen i halvveis sittende posisjon den første uken. Måtte ikke du det?

Noe jeg også vurderer å spørre om, er å få fjerne agrafene (stiftene) etter 9 dager og ikke kun 7 dager. Begrunnelsen for å fjerne de så tidlig som 7 dager etter operasjonen var kun fordi hullene der stiftene sitter da ikke ville være synlig. Til vanlig vil man at agraffer skal sitte i 10-14 dager (bortsett fra i ansiktet). Jeg kommer uansett til å bade i badedrakt og litt arr her og der har jeg fra før av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle være magemusklene som var vonde!

Anonymkode: b609b...357

Skulle være magemusklene som var vonde!

Anonymkode: b609b...357

Det er det jeg også har hørt. Blir "spennende" å se hvor smertefullt det er. Men som jeg skrev over, har jeg svært sterke smertestillende til vanlig og er vant til smerter. Smertene bekymrer meg minst.

Det som bekymrer meg mest er at jeg antakelig må ligge på ryggen hele tiden - jeg som er avhengig av å få sovne på siden. Jeg føler meg blottet og ubeskyttet på ryggen. Jeg ligger til vanlig med en 7,5 kg tung kuledyne over meg, men denne må nok trolig kun være på beina de neste ukene, dessverre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk bodyen lenge. Ta mye smertestillende når du etter en uke skal dusje. Ta det med ro - å sy magemusklene er et stort inngrep.

Anonymkode: b609b...357

Hvilken funksjon skal bodyen ha og hvorfor er det lurt å bruke den lenge? Mulig jeg har lest det et sted, men hukommelse og hjerneceller... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodyen er til enorm hjelp og støtte. Du MÅ ha body! Den var rar de første par døgnene, men ble min trofaste venn! Klarte ikke å gå uten på mange uker. Jeg tok den av for første gang etter en uke da fastlegen hadde tatt av bandasjen.

Jeg mener å huske at stingene mine laste seg opp selv. Tror ikke jeg fjernet dem.

Du må ligge på ryggen ja. Jeg lå lenge med pute under beina slik at ikke magen ble strukket helt ut. Trening og løft var helt uaktuelt. Men jeg var på julebord i slutten av november.

Anonymkode: b609b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener å huske at stingene mine laste seg opp selv. Tror ikke jeg fjernet dem.

Du må ligge på ryggen ja. Jeg lå lenge med pute under beina slik at ikke magen ble strukket helt ut. Trening og løft var helt uaktuelt.

Anonymkode: b609b...357

Pute under beina hørtes mer behagelig ut enn halvveis sittende stilling, men det kan ha noe med blodsirkulasjon å gjøre når de anbefaler halvveis sittende stilling. Jeg skal spørre kirurgen om det :)

 

Jeg har ikke hrt om ytre selvoppløslig tråd. Dette er mest vanlig ved innvendig sying, men jeg er ingen ekspert - har bare sydd hundrevis av sting :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Operasonsdag

 

Da har jeg vært hjemme i 2 timer og har nå fått dandert meg godt til i sengen med hoftene i best mulig vinkel. Operasjonen tok 4 timer, som beregnet av anestesipersonalet. Jeg sa på forhånd at jeg hadde måttet ta Ketorax 5 mg pga. smerter. Det var OK. Jeg fortalte også om ordinert medisinering med alt fra Nobligan til OxyContin fra fastlegen, avhengig av smerteintensitet,og anestesilegen ordinerte OxyContin som grunnmedisinering og Paracet ved behov, siden Paralgin Forte ikke virker på meg. Ble litt overrasket at det ikke var motsatt, men har nok noe å gjøre med at OxyContin har 12 timers virketid.

Jeg tåler heldigvis narkose bra og hadde ingen bivirkninger. Følte meg i fin form og ikke så mye smerter. Etter et par timer begynte magemusklene å kjennes merkbart og jeg fikk Paracet. Jeg merker at musklene har fått juling og at magen er øm. Jeg må ha hjelp av samboeren min den neste uken og han må få seg fri fra jobb. Trolig en kombinasjon av praktisk hjelp og det at jeg er synshemmet. Han jobber heldigvis i kommunen og har rett til "velferdspermisjon", som inngår praktisk hjelp ved sykdom for f.eks. samboer. Noen fordeler med å jobbe i kommunen finnes alltid...

Jeg har litt smerter igjen nå, trolig fordi Paracet har kort halveringstid, men de er fint overkommelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å ha det overstått! Fin at samboeren din kan hjelpe deg. Tror kanskje det var Nobligan jeg brukte, men er ikke helt sikker. Har du body på?

 

Håper du får sove I natt!

Anonymkode: b609b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt å ha det overstått! Fin at samboeren din kan hjelpe deg. Tror kanskje det var Nobligan jeg brukte, men er ikke helt sikker. Har du body på?

 

Håper du får sove I natt!

Anonymkode: b609b...357

Jeg har ikke bodyen på, men tilnærmet et korsett av en trang bandasje helt opp til puppene. Tror bodyen først skal brukes litt senere i tilhelingee...? Synes jeg har lest det på deres nettsider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Godt å ha det overstått! Fin at samboeren din kan hjelpe deg. Tror kanskje det var Nobligan jeg brukte, men er ikke helt sikker. Har du body på?

 

Håper du får sove I natt!

Anonymkode: b609b...357

Ja, nå var selve inngrepet overstått. Godt å være ferdig med ventetiden og endelig "kommet i gang", om du forstår... Det blir spennende å fjerne drenene på mandag og agraffene på fredag. I dag rundt kl. 10.00-tiden *gjespe* kom hj.spl. for å sette blodfortynnende sprøyte. I dag venstre lår og i morgen høyre lår. Samboeren min skal på apoteket i dag for å kjøpe "flysokker" og Arnica for å forebygge blodpropp, 1 g Paracet og Lactulose for meg. Snille gutten min...

Jeg og samboeren begynner å få teknikk på hvordan sette meg opp i fra sengen, reise meg og flytte meg oppover i delvis sittende stilling. For å få meg lenger opp i sengen, løfter han rett og sleett hele meg (jeg er ganske spinkel i beinbygning og veier under 45 kg. Av den grunn får jeg også kun lov til å ta OxyContin og Paracet, og ikke Nobligan og ev. Ketorax fordi de er redd for pusteproblemer med for mye av den slags medisiner i en liten kropp.

Ang. body står det på deres nettsiden: "Dren fjernes etter to, tre dager, deretter bruker du en kompresjonsbody de neste fire uker. Sting fjernes etter en uke."

Men om du anbefaler å gå med den lengre,ser jeg ikke noe problem i å gjøre det. Jeg synes operertes erfaringer er vel så viktige og gode, ja kanskje bedre, enn en kirurg som har lest seg til det i studier.

Igjen, takk for tips og råd! Ikke nøl om du har andre tips som måtte på lager. Jeg tar imot med glede! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første natt etter operasjonen

Når jeg la meg i går allerede kl. 22.30 tok jeg OxyContin, men den virker ikke før om et par timer og tok Paracet mens den skulle virke... . Sovnet 3 timer senere. Heldigvis har jeg lydbok, så ingen fare. Våknet 5 timer senere og min kjære har nå satt i gang med oppgaveskriving i forbindelse med studiene sine.

Jeg kjenner at kroppen er sliten, så jeg ser det ikke så usannsynlig at jeg legger meg ned og slapper litt av i løpet av dagen. Jeg er ikke helt med på hva jeg skriver og skriver mye feil. Om dskyldes slitenhet, medisiner eller en kombinasjon vites ikke... Jeg vil tro det er kroppen siden jeg ikke reagerer på mdisinene til vanlig.

Endret av Elionoe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også enormt sliten. Sov mye og orket lite. Tror en slik operasjon er en stor påkjenning på kroppen. 

 

Jeg hadde ikke dren.  Hadde heller ingen fra hjemmesykepleien som kom, så da hadde jeg vel ikke noe mer blodfortynnende enn det jeg fikk på sykehuset.

Jeg brukte bodyen i ca åtte uker. Det ble jeg anbefalt både av lege og leste på nettet. Etter noen uker brukte jeg den bare på dagen.  Brukte ikke støttestrømper tror jeg - eller har jeg fortrengt det? Jeg så ikke på såret for etter en uke. Da var jeg hos fastlegen.  Hun fjernet bandasjen og sjekket såret for betennelse.  Alt var fint.  Først da kunne jeg dusje.

Anonymkode: b609b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også enormt sliten. Sov mye og orket lite. Tror en slik operasjon er en stor påkjenning på kroppen. 

 

Jeg hadde ikke dren.  Hadde heller ingen fra hjemmesykepleien som kom, så da hadde jeg vel ikke noe mer blodfortynnende enn det jeg fikk på sykehuset.

Jeg brukte bodyen i ca åtte uker. Det ble jeg anbefalt både av lege og leste på nettet. Etter noen uker brukte jeg den bare på dagen.  Brukte ikke støttestrømper tror jeg - eller har jeg fortrengt det? Jeg så ikke på såret for etter en uke. Da var jeg hos fastlegen.  Hun fjernet bandasjen og sjekket såret for betennelse.  Alt var fint.  Først da kunne jeg dusje.

Anonymkode: b609b...357

Det er nå kommet mer enn 100 ml med blodig væske fra hvert av drenene (ett på hver side av oftene). Jeg håper ikke de væsker for mye slik at jeg må f.eks. gå med de til fredag. Tok du operasjonen offentlig eller privat? Jeg har tatt det privat og følges opp av den samme kirurgen to ganger 1. uke, deretter etter 6 uker og til sist etter 6 mnd. - det er visst da man kan se det virkelige resultatet. Jeg skal med andre ord ikke ha kontakt med fastlegen utover ev. mer behov for smertestillende. Jeg har på meg støttestrømper hele tiden, siden jeg først har de. Et herk å få på seg. men takket være min samboer gikk også dette fint.

I går var jeg for første gang opp og ut av sengen. Godt å bevege på seg. Jeg slipper de fleste toalettbesøk siden jeg har permanent urinkateter. Jeg spiste lørdagsmiddag i stuen mens jeg ble orientert om verdens elendighet på nyhetene. I dag skal vi ha egg og bacon til frokost. Det gleder jeg meg faktisk til. Jeg tenker å innta det også i stuen. Jeg synes det er vanskelig å skulle sette seg ned og reise seg igjen uten selv å bruke muskler, men jeg må bare snakke strengt til meg selv. Hvor lang tid måtte du ha for å komme deg opp og ned uten hjelp? Samboeren min kan ikke ta velferdspermisjon så altfor lenge...

Det gikk lett for meg å få vedtak om daglig hj.spl. for å sette Fragmin-sprøytene. Behovet var tydelig til stede pga. synshemningen. Det sier seg jo også da at å sette sprøytene riktig i 45 gr. vinkel kan bli litt vanskelig. I dag vil jeg få de til å se litt på såret. Jeg synes det har blitt varmt og ømt, men mulig det skal være slik...

Jeg sover ikke all verden, men skal heller ikke klage på 5 timers sammenhengende søvn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lærte oss i går at hjemmesykepleien kommer ganske nøyaktig kl. 10.00 for å sette sprøyte på meg. I går måtte min samboer regelrett hoppe i buksene, men i dag hadde vi spist frokost innen hun kom. I dag var det egg og bacon, etter mitt ønske, for når jeg først sitter her gjør det jo ingenting om jeg skulle bli dårlig av fettet.

Når hun kom innom, benyttet jeg anledningen til å spørre henne om hvordan sårsnittet fra hofte til hofte så ut og hun mente det så fint og rolig ut. Når jeg la hånden forsiktig over, synes jeg det kjentes varmt og hovent ut, men trolig er det bare stramt og litt varmt fordi kroppen jobber iherdig med å reparere seg selv.

Derimot hadde jeg en del smerter der drenene er lagt inn. Det visste hun ikke noe om, men anbefalte meg å kontakte kirurgen. Siden han var på møte i dag, sendte jeg ham en SMS og innen 10 min. hadde han ringt tilbake. Han trodde at smertene kunne komme av litt mye bevegelse enten inni sårene eller at det dro i stingene som drenet var festet i. Når han sa det, gikk det opp to ting for meg. Det ene var at jeg hadde glemt å ta smertestillende for dagen og det andre slo ned i meg som lyn fra klar himmel som tidligere aktiv selvskader: Det var selvfølgelig drag i stingene! Jeg har helt glemt hvordan det er å ha sting i huden.. Kirurgen sa at om det ble verre måtte jeg ta kontakt med ham igjen. Etter at jeg tok OxyContin og Paracet når det har blitt behov for det, har smertene roet seg. Jeg fikk vel og merke en liten "smertetopp" nå etter at jeg hadde kreket meg ut av sengen og stavret meg inn i stuen og tilbake igjen. Foretok også en liten kattvask før jeg returnerte til sengen. Og her sitter jeg igjen. I dag var det lasagne som sto på middagsbordet - som min samboer på magisk vis hadde fisket opp fra fryseren. Hjemmelaget fra bunnen av med småoppkuttet løk, paprika og gulrøtter kokt sammen med kjøttdeig og tomatsaus.

I morgen kommer assistenten min, som kjører meg og min samboer til kirurgen hvor jeg skal få fjernet drenene. Jeg ønsker å ha min samboer med meg. Vi begynner nå å få inn ganske gode rutiner på det ene og det andre av forflytting. Kirurgen sa i dag på telefonen at drenene var 20 cm lange. Jeg håper det vil gå fint å fjerne de. Når jeg har fjernet mindre dren på mindre sår har det ikke gjort vondt i det hele tatt, men 20 cm synes jeg hørtes langt ut... Håper jeg misforsto og hørte feil...

Jeg begynner å bli trøtt og sliten. Jeg tror jeg skal roe ned kvelden med en lydbok og litt strikketøy før jeg takker for i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lest gjennom det jeg mailet til kirurgen i fjor. Stingene mine skulle ikke fjernes, og jeg hadde heller ikke verken dren eller sprøyter med blodfortynnende. Jeg ble operert på et privat sykehus to timers kjøring hjemmefra. Hadde jeg bodd nærmere, hadde jeg brukt sykehuset som oppfølging i tiden etter operasjonen, men siden det var så langt å kjøre, brukte jeg fastlegen. Jeg ble operert på en fredag, og påfølgende helg var det legevakta som skulle ha oppfølging dersom noe akutt skulle oppstå. Det trengte jeg heldigvis ikke.

Kirurgen anbefalte bruk av body i minst tre uker, helst lenger. Han sa at bodyen stabiliserer hele sårhulen og at det er viktig å bruke den, og at det er normalt at det er vondt dersom en går oppe uten den. Ser at jeg brukte den frem til jul. Jeg tapet såret gjennom juleferien, men da begynte huden å bli veldig sår av tapen, så da stoppet jeg med det.

Etter tre uker skrev jeg dette: "Det går mye bedre, men det er fremdeles vondt å gå og stå, og jeg må hvile etter bare 10-15 minutters lett bevegelse (lage mat/brette tøy/gå mer enn 50 meter)." Måtte forlenge sykemeldingen da.

Før operasjonen hentet jeg ut følgende medisiner: Azitromax, Nobligan og Paracet. Azitromax skulle tas før operasjonen. De to andre var jo smertestillende, men som sagt så virket de ikke så himla mye. Så jeg responderer nok dårligere på Nobligan enn normalt. Det samme gjorde sønnen min da han trengte smertestillende etter en skade i fjor. Han hadde Nobligan, Voltaren, Paralgin forte og en sterk til, sammen med paracet - uten at det hjalp på smertetoppene. Så en er nok forskjellig ja. Men det gikk jo heldigvis over - både for ham og for meg.

Mannen min hadde fri fra jobb den fredagen jeg ble operert, og så avspaserte han vel mandagen og muligens tirsdagen + fredagen etter da han fulgte meg til fastlegen. Hadde aldri klart meg alene etter en slik operasjon!

Som sagt ble jeg veldig fornøyd. Følsomheten i huden er imidlertid ikke helt som før langs snittet. Kirurgen sa at det mest sannsynlig ville bli helt som før, men det kunne ta tid. Det er ikke plagsomt i det hele tatt, bare litt annerledes. Når jeg tar hardt i med magemusklene, kan jeg faktisk fremdeles kjenne litt (altså ett år etter) at noe er blitt gjort. Men det er heller ikke plagsomt, jeg bare legger merke til det.

20 cm lange dren høres veldig laaangt ut! Håper det går greit å fjerne dem!

Anonymkode: b609b...357

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for at du deler av dine erfaringer. Det setter jeg stor pris på. Interessant å høre om andres erfaringer og i neste omgang håper jeg også at denne tråden kan gi svar til andre som vurderer å ta eller har bestemt seg for å ta bukplastik. Det r et stort inngrep som man ikke bør avgjøre spontant. Det må planlegges mht. at man ikke kan fungere som normalt på flere uker etterpå. Noen tenker kanskje at det "bare" er et dagkirurgisk inngrep, men et ganske stort inngrep. For min del merker jeg at jeg blir fort fysisk sliten. Jeg kan også synes at lyder "gjør vondt" (vanskelig å forklare...), men om dette er pga. fysisk slitenhet eller bivirkninger av smertestillende, vet jeg ikke.

Det at man har forskjellige prosedyrer, som dren eller ikke, blodfortynnende sprøyte eller ikke osv., skyldes nok at det er litt uenighet om hva som er nødvendig og ikke nødvendig å gjøre i en slik operasjonsprosedyre. F.eks har han stiftet hele sårsnittet ganske tett sammen med agraffer (stifter) og i hudlaget under der har han sydd med selvoppløsende tråd. Nå

Jeg er glad for at operasjonen gikk så bra for din del og at du er fornøyd med resultatet. Jeg håper jeg selv kan si det om noen uker. Det er jo først etter 6 mnd. at man kan se det endelige resultatet, slik jeg har lest meg til.

Smertelindring er komplisert. Noen blir helt smertefri med kombinasjonen Ibux + Paracet mens andre har ingen effekt. Det er ikke alle som klarer å omdanne kodeinet i Paralgin Forte til morfin og har dårlig eller ingen virkning av disse. Jeg har noe effekt av Nobligan. Nobligan og Paralgin Forte er for moderate smerter og det kan være at dette ikke var tilstrekkelig for deg.

Ja, det er en merkelig følelse som oppstår når nervebaner i huden kuttes. Jeg opererte den ene leggen en gang og da ble et par dyptliggende nærver kuttet av. Jeg har fått førligheten delvis tilbake, men store områder på leggen er følelsesløse. Det kan ta litt tid, men nervetrådene kan finne tilbake til hverandre og vi får tilbake førligheten, om jeg har forstått det riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...