Gå til innhold

Ambivalent.


stjernestøv

Anbefalte innlegg

Hørtes jo ut som en behagelig dag. Men kanskje ikke hver dag for min del. Er redd jeg ville gått på veggen.

Ja, men jeg tror det er mer enn nok for Stjernestøv :) Det er ikke min dag jeg har skrevet opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hørtes jo ut som en behagelig dag. Men kanskje ikke hver dag for min del. Er redd jeg ville gått på veggen.

Nå var jo dette en liste for stjernestøv, ikke deg. Vi vet du klarer veldig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett opp en liste over hva du skal gjøre. Heng den på kjøleskapet. Behandle lista som om det var Norske lover. Det som står der skal gjøres.

F.eks.

Kl 8 - Stå opp
Kl 8.30 - Spise frokost og ta medisiner (jeg vet ikke når du skal ta dem)
Kl 9.30 - Lese avisen (dersom du gjør slikt)

Kl 10 - Gjøre husarbeid
Kl 11- Spise lunsj og slappe av i sofaen
Kl 12.30 - Gå en tur og hente posten på veien.

Kl. 13 - Slappe av. Sitte på dol eller hva enn du måtte ønske.
Kl 16 - Lage middag og spise middag
Kl 17.30 - det er leggetid - Se på tv, prate med familien, lese en bok e.l.
Kl 00 - Sove :)



 

 

Nå vet jeg hva slags jobb du bør omskolere deg til; du kan jobbe litt som assistent for noen som har problemer med struktur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg hva slags jobb du bør omskolere deg til; du kan jobbe litt som assistent for noen som har problemer med struktur!

Hahahaha...ja :D Det er lett å lage lister, men ikke så lett å følge dem :P Men jeg kan ikke jobbe med folk, ikke om jeg må omgås dem på noen måte. Men for et ustrukturert hode så er det faktisk lettere om man lager litt rutiner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hahahaha...ja :D Det er lett å lage lister, men ikke så lett å følge dem :P Men jeg kan ikke jobbe med folk, ikke om jeg må omgås dem på noen måte. Men for et ustrukturert hode så er det faktisk lettere om man lager litt rutiner.

Et nysgjerrig spørsmål: Er du sikker på at du ikke ville likt om du kunne jobbe _litt_ med barn eller ungdom? Ikke med store grupper og mye støy, men med å følge opp en enkelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et nysgjerrig spørsmål: Er du sikker på at du ikke ville likt om du kunne jobbe _litt_ med barn eller ungdom? Ikke med store grupper og mye støy, men med å følge opp en enkelt?

Jepp, barn og ungdom skremmer meg, de er onde ;) Jeg fikk "fritak" for å ha med meg lærligner. En liten stund ihvertfall, da jeg sa det ikke var min jobb å oppdra dem. Men jeg har faktisk klart å få en lærling til å få litt mer tro på seg selv etter at han hadde blitt tråkket ned en stund av en annen montør. Men jeg er ikke noe god på å jobbe med barn og ungdom. Jeg er ikke god på å jobbe med noen. Jeg stresser for mye med hva jeg skal si, bør si og ikke skulle sagt. Også har jeg jo ingenting å bidra med. Også er jeg vimsete og jeg blir stressa når jeg hele tiden må på nye steder. Jeg har f.eks prøvd å lære ei litt om hundetrening, men selv om hun påstår hun vil lære så klarer jeg ikke nå igjennom på henne. Skal jeg kunne hjelpe noen så må de være oppriktig interessert i å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Vis du er ambivalent så går det ann  å skrive de forskjellige alternativene ned på hver sin lapp og så trekke lodd om hva du skal gjøre.NB! bare til bruk i hverdagen, skilsmisse og andre store avgjørelser bør tenkes nøye igjennom. 

Anonymkode: 2d2df...307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, barn og ungdom skremmer meg, de er onde ;) Jeg fikk "fritak" for å ha med meg lærligner. En liten stund ihvertfall, da jeg sa det ikke var min jobb å oppdra dem. Men jeg har faktisk klart å få en lærling til å få litt mer tro på seg selv etter at han hadde blitt tråkket ned en stund av en annen montør. Men jeg er ikke noe god på å jobbe med barn og ungdom. Jeg er ikke god på å jobbe med noen. Jeg stresser for mye med hva jeg skal si, bør si og ikke skulle sagt. Også har jeg jo ingenting å bidra med. Også er jeg vimsete og jeg blir stressa når jeg hele tiden må på nye steder. Jeg har f.eks prøvd å lære ei litt om hundetrening, men selv om hun påstår hun vil lære så klarer jeg ikke nå igjennom på henne. Skal jeg kunne hjelpe noen så må de være oppriktig interessert i å lære.

Jeg tenkte ikke på ungdom og så komplekse utfordringer som det å ha en lærling. Tenkte mer på f.eks. barneskolealder - og enkeltelever, ikke grupper.

Jeg mener ikke å dytte dette på deg, men av og til så tenker jeg at selvoppfatningen din ikke _helt_ stemmer på alle områder. Du har mer å komme med enn du helt har skjønt selv (selv om du kan være ganske irriterende av og til også...*s*)

Endret av frosken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte ikke på ungdom og så komplekse utfordringer som det å ha en lærling. Tenkte mer på f.eks. barneskolealder - og enkeltelever, ikke grupper.

Jeg mener ikke å dytte dette på deg, men av og til så tenker jeg at selvoppfatningen din ikke _helt_ stemmer på alle områder. Du har mer å komme med enn du helt har skjønt selv (selv om du kan være ganske irriterende av og til også...*s*)

Hæ, irriterende???? Jeg er da virkelig ikke irriterende :P Jeg har normale evner, det sa testen, men jeg har elendig prosesseringshastighet og jeg lurer på om det er det som gjør at jeg ikke får til ting. Jeg kommer ikke på at jeg kan noe før det er for sent. Jeg kan få et spørsmål som jeg vet jeg kan svaret på, men jeg finner det ikke. Plutselig, lenge etterpå, så velter svaret ned i hodet på meg, men da er det jo for sent.

Men å jobbe med mennesker, det er virkelig ikke noe for meg. Jeg har ikke tålmodighet til det. Nei, denna jobber best alene. Men først må jeg få litt hjelp og det lar visst vente på seg. Tror egentlig jeg ikke får det med mindre jeg får en medisin som løser alle problemene.

Men nå skal ikke vi kapre tråden til Stjernestøv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ, irriterende???? Jeg er da virkelig ikke irriterende :P Jeg har normale evner, det sa testen, men jeg har elendig prosesseringshastighet og jeg lurer på om det er det som gjør at jeg ikke får til ting. Jeg kommer ikke på at jeg kan noe før det er for sent. Jeg kan få et spørsmål som jeg vet jeg kan svaret på, men jeg finner det ikke. Plutselig, lenge etterpå, så velter svaret ned i hodet på meg, men da er det jo for sent.

Men å jobbe med mennesker, det er virkelig ikke noe for meg. Jeg har ikke tålmodighet til det. Nei, denna jobber best alene. Men først må jeg få litt hjelp og det lar visst vente på seg. Tror egentlig jeg ikke får det med mindre jeg får en medisin som løser alle problemene.

Men nå skal ikke vi kapre tråden til Stjernestøv :)

Hei!

Mye har for meg blitt mer og mer tydelig med tanke på at du har mange asperger trekk,

men når du fikk adhd diagnose ble jeg glad, da er man et godt stykke på riktig vei, som kvinne med den type vansker:-)

sentralstimulerende løser ofte ikke vanskene for oss med asperger, like "lett" som for de med bare adhd, likevel har mange " noen" behov, som sentralstimulerende kan hjelpe på.

Kanskje mer av typen, komme i gang og ikke bli sliten av støy i like stor grad, mer enn konsentrasjonsproblemer. Mange av vanskene disse medisinene hjelper oss med autisme med, er så overlappende inni adhd diagnosen, men likevel avhjelper de ikke helt 

Jeg håper vel fortsatt du "bare" har adhd:-) for det er lett å medisinere, særlig er dekstroamfetamin bedre enn ritalin, 

ups videre enig, i siste setningen din:ph34r: (har aldri brukt denne smiley, men håper betyr, jeg sier ikke noe mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Også er jeg vimsete og jeg blir stressa når jeg hele tiden må på nye steder. 

Litt rart du valgte å bli elektrisker da...

Anonymkode: d4ed8...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hæ, irriterende???? Jeg er da virkelig ikke irriterende :P Jeg har normale evner, det sa testen, men jeg har elendig prosesseringshastighet og jeg lurer på om det er det som gjør at jeg ikke får til ting. Jeg kommer ikke på at jeg kan noe før det er for sent. Jeg kan få et spørsmål som jeg vet jeg kan svaret på, men jeg finner det ikke. Plutselig, lenge etterpå, så velter svaret ned i hodet på meg, men da er det jo for sent.

Men å jobbe med mennesker, det er virkelig ikke noe for meg. Jeg har ikke tålmodighet til det. Nei, denna jobber best alene. Men først må jeg få litt hjelp og det lar visst vente på seg. Tror egentlig jeg ikke får det med mindre jeg får en medisin som løser alle problemene.

Det blir uføre da?

Anonymkode: d4ed8...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt rart du valgte å bli elektrisker da...

Anonymkode: d4ed8...a1a

Ja, det kan du si. Er mange elektrikere med adhd. Hva skal man gjøre liksom, for meg var det kun hådtverkeryrke som var aktuelt og da er det vel ingen hemmelighet at elektriker er det smarteste. Jobben i seg selv var fin nok den om man bare hadde fått lov til å bruke den tiden man trenger. Jeg klarte meg greit i den forrige jobben, der kunne de tilrettelegge litt for meg. Men da jeg byttet arb.giver ble det fort veldig mye værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

:-)

ok,

men jeg er jo ikke bare dol da:-) og det vet du jo:-)

Men da var jeg jo bare dol:-)

Forresten i går lå det en oppskrift på en eller annen avis på hvordan B mennesker lykkes med å bli A mennesker, så du den?

Jeg er A menneske, så jeg bare så det, jeg leste ikke oppskriften:-)

Men uansett om du ikke ble trøtt og lei, så var jeg kanskje trøtt og lei selv av meg selv;)så aldri så galt at det ikke er godt for noe:)

 

Ja, det var ikke så vankelig å skjønne at disse tankene slet deg ut :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var ikke så vankelig å skjønne at disse tankene slet deg ut :-)

:)

En psykolog på Ullevål nevrohabilitering sa dette til meg i fjor høst:

Jeg hadde ikke fikset å ha asperger syndrom.

Fra å se ned, opp, og  alle andre steder enn, på psykologen:-) zoomet jeg inn, rett inn i pupillene på psykologen, jeg så inn i dypet av hennes øyne og sa, " Så du ville ikke likt å ha asperger syndrom?", "nei" svarte psykologen, da smilte jeg, og så ikke lenger på henne, jeg hadde altså hørt og forstått riktig.

Jeg var kjempefornøyd med en sånn ærlighet og tydelighet.

Jeg skrev mail senere og takket.

Endret av Madelenemie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:)

En psykolog på Ullevål nevrohabilitering sa dette til meg i fjor høst:

Jeg hadde ikke fikset å ha asperger syndrom.

Fra å se ned, opp, og  alle andre steder enn, på psykologen:-) zoomet jeg inn, rett inn i pupillene på psykologen, jeg så inn i dypet av hennes øyne og sa, " Så du ville ikke likt å ha asperger syndrom?", "nei" svarte psykologen, da smilte jeg, og så ikke lenger på henne, jeg hadde altså hørt og forstått riktig.

Jeg var kjempefornøyd med en sånn ærlighet og tydelighet.

Jeg skrev mail senere og takket.

Ingen ville vel likt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen ville vel likt det?

Hei!

Joda svært mange med asperger, er glad de har asperger, det er bare å google, eller lese på wrongplanet m.m.

Selv har jeg et ambivalemt forhold til det:-) Jeg er glad i den personligheten jeg er, dvs enkelte egenskaper jeg har, syns jeg er flotte, samt at jeg har disse egenskapene i langt større grad enn de fleste. Disse gode egenskapene, som jeg verdsetter høyt , er jeg i tvil om jeg ville hatt i samme grad om jeg ikke hadde hatt asperger...så om du forstår, det er ikke så enkelt:-)

Om jeg kunne vært like ærlig, uten asperger, så vil jeg ikke ha asperger, men ville jeg blitt en personlighet som snur kappen min etter vinden, justerer det jeg sier til det beste for meg selv, ja så vil jeg heller ha asperger., (selv med vanskene) (for ærlighet kommer først og er det aller viktigste, selv om det medfører vansker)

Sånn omtrent er det, om du greier følge tanken min. 

Jeg har derfor valgt å tenke at kanskje hadde man vært samme personlighet, om man ikke hadde asperger, kun i de tilfellene ville jeg valgt vekk å ha asperger. 

Min pensjonerte psykiater, er så glad i meg, at selv om hun ikke vil jeg skal ha det vanskelig, så er hun nok nettopp så glad i meg fordi jeg er den jeg er. (om du forstår)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Joda svært mange med asperger, er glad de har asperger, det er bare å google, eller lese på wrongplanet m.m.

Folk er rare. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...