Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, mitt første innlegg her, og må først takke dere og du NHD for at dere gjør dette. Helt fantastisk.

Lang historie kort:

jeg er bipolar t 2, med fokus på depresjon. Jeg har og ekstrem panikkangst som snart ødelegger livet mitt.

Så medisiner:

jeg fikk cipralex for noen år siden og for meg var var det en gave fra... Ja av hvem som helst. Ble tilnærmet "frisk", men så fikk jeg da et alvorlig krampeanfall og måtte seponere.

Siden da har jeg fått lamictal.  Og en sobril i ny og ne. Men lamictalen har kraftige bivirkninger som kommer sakte og blir verre. Jeg har fått tremor, og migreneanfall flere ganger i uka. Denne skal trappes ned fra 440mg pr dag til 300, og så eventuelt 200. Føler en trygghet når jeg har antiepileptikum.

Det står klart og tydelig at man ikke kan bruke cipralex etter første krampeanfall, men hva hvis det tas sammen med antiepileptikum?  Det er så sinnsykt frustrerende å ikke kunne ta det lenger.

Alle andre c-preparater mot angst senker jo krampeterskelsen, så jeg er rimelig oppgitt over at den eneste medisinen som funket ikke kan brukes. Sobril i ny og ned har fort blitt sobril hver dag osv. De er greie de, men bare ved behov, men nå er det behov hele tiden.

Håper du får tid å svare. Samme til alle andre her selvfølgelig.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Med samtidig behandling med Lamictal, ville jeg ikke vært redd for å gi deg Cipralex. 

Skrevet

Takk for fort svar :)

men pga bivirkningene for lamictal må jeg trappe ned dosen for å se om jeg blir bedre..  Men har posttraumatisk stress fra krampeanfallet. Så jeg rører ikke cipralex uten at jeg vet at antiepileptikum motvirker kramper på de som bruker cipralex.

men altså cipralex kombinert på en lav dose lamictal gjør at krampeterskelsen blir høyere enn å bare ta cipralex?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

men altså cipralex kombinert på en lav dose lamictal gjør at krampeterskelsen blir høyere enn å bare ta cipralex?

Korrekt. Lamictal hever krampeterskelen. Mer på en stor dose enn på en liten.

Skrevet

Jeg bruker også Lamictal + Rivotril mot epilepsi. Hvis du har mange bivirkninger på Lamictal kan det kanskje hjelpe å bytte antiepileptika? Jeg har tidligere brukt Orfiril og Keppra. Men å finne en riktig medisinering innen epilepsi som gjør en anfallsfri kan være en liten kabal å legge i seg selv.

Lykke til! Håper du kan begynne på Cipralex. Har du kun kontakt med fastlegen ang. dette eller går du også til nevrolog?

Skrevet

Takk for svar begge to!

Jeg har ikke epilepsi, men fikk epilepsianfall utløst av cipralex. Derfor begynte jeg på lamictal, men som sagt har jeg fått tremor og økt migrene av det etter jeg økte dosen sist (i sommer)

1000kr-spørsmålet er om lamictal øker krampeterskelsen mer enn cipralex senker den. Vet at noen kombinerer Lyrica og cipralex, men har hørt så mange skrekkhistorier om Lyrica.

• 3 uker senere...
Skrevet

Korrekt. Lamictal hever krampeterskelen. Mer på en stor dose enn på en liten.

Da har jeg begynt på cipralex igjen. Er bare livredd lamictal ikke er nok til å motvirke et nytt krampeanfall...

NHD: jeg gikk på 450mg lamictal, men går nå på 200. Alle bivirkninger er borte, men da jeg tok blodprøve på 400mg, så lå jeg ganske langt ned, men innenfor effektrommet. Så jeg burde vel øke til 300mg? Jeg kan ikke gå høyere pga. Migrene og tremor. Eller tror du 200mg er nok for å motvirke krampeanfall  fra cipralex?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...