Gå til innhold

Når behandlingen ikke virker..

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har gått til dps for utredning og terapi i 2 år nå. I perioder har vi hatt fremgang men så skjer det noe som gjør at det stopper opp/går tilbake.

Psykologen mener samtaleterapi ikke fører frem og at jeg bare må ta meg sammen og Face det jeg fryktet.

men jeg klarer ikke. Uansett hvor motivert og bestemt jeg er for å klare det fryser kroppen og jeg rømmer fra det. 

Føler at jeg snart gir opp istede for å hele tiden måtte kjempe mot meg selv. En pause fra den daglige kampen hadde vært godt!

har ikke fått noen diagnose da jeg ikke scorer nok på noen.

eneste diagnosen jeg har fått er agorafobi og ME.

noen som har noen synspunkter og tips for å mestre veien videre.

Anonymkode: 3376e...1cf

Skrevet

Det må være vondt å høre at man blir "gitt opp" av psykologen når h*n sier at samtalebehandling ikke når frem.

Jeg vet lite om agorafobi, men jeg kan godt kjenne meg igjen i å fryse til i visse situasjoner. Tiden stopper opp og man bare blir en tilskuer til verden.

Jeg fikk dette søketreffet på Google når jeg søkte på agorafobi selvhjelp. Kanskje du kan finne noe nyttig der?

Skrevet

jeg har gått til dps for utredning og terapi i 2 år nå. I perioder har vi hatt fremgang men så skjer det noe som gjør at det stopper opp/går tilbake.

Psykologen mener samtaleterapi ikke fører frem og at jeg bare må ta meg sammen og Face det jeg fryktet.

men jeg klarer ikke. Uansett hvor motivert og bestemt jeg er for å klare det fryser kroppen og jeg rømmer fra det. 

Føler at jeg snart gir opp istede for å hele tiden måtte kjempe mot meg selv. En pause fra den daglige kampen hadde vært godt!

har ikke fått noen diagnose da jeg ikke scorer nok på noen.

eneste diagnosen jeg har fått er agorafobi og ME.

Da har du en diagnose da...

Har du prøvd SSRI mot agarofobi?

Anonymkode: b80a5...995

Skrevet

Det må være vondt å høre at man blir "gitt opp" av psykologen når h*n sier at samtalebehandling ikke når frem.

Jeg vet lite om agorafobi, men jeg kan godt kjenne meg igjen i å fryse til i visse situasjoner. Tiden stopper opp og man bare blir en tilskuer til verden.

Jeg fikk dette søketreffet på Google når jeg søkte på agorafobi selvhjelp. Kanskje du kan finne noe nyttig der?

Takk for svar.

samtaleterapien fungerer, men psykologen synes det går tregt og er kjedelig med bare samtaler og at jeg tar eksponeringen på egen hånd. 

Skrevet

Da har du en diagnose da...

Har du prøvd SSRI mot agarofobi?

Anonymkode: b80a5...995

psykologen vil ikke bruke noe medikamenter, forsåvidt enig i det.

men om det hadde gjort det letter synes jeg jo det burde vært prøvd.

Skrevet

Takk for svar.

samtaleterapien fungerer, men psykologen synes det går tregt og er kjedelig med bare samtaler og at jeg tar eksponeringen på egen hånd. 

Foreslår psykologen at dere skal drive med eksponering i timene?

Skrevet

Foreslår psykologen at dere skal drive med eksponering i timene?

ja, og det et da alt går nedover og låser seg for meg. Til tross for at vi har prøvd å angripe det fra flere hold.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Noen ganger får en dessverre dette vanskelige valget: Akseptere at en ikke kommer videre, eller endre sine tanker og/eller adferd og prøve noe nytt som en ikke har prøvd før.

Jeg antar at når det er så vanskelig med eksponering sammen med psykologen, er det så som så med den eksponeringen du gjør/burde gjøre mellom timene.

Skrevet

Noen ganger får en dessverre dette vanskelige valget: Akseptere at en ikke kommer videre, eller endre sine tanker og/eller adferd og prøve noe nytt som en ikke har prøvd før.

Jeg antar at når det er så vanskelig med eksponering sammen med psykologen, er det så som så med den eksponeringen du gjør/burde gjøre mellom timene.

For meg finnes det ikke noe annet alternativ: jeg SKAL videre. Jeg må bare finne veien og motivasjonen.

når du står i det hver dag blir man så utrolig sliten og lei, spesielt når jeg opplever tilbakesteg etter tilbakesteg. 

Tenker du da at eksponeringen jeg gjør alene ikke er bra nok?

Jeg prøver virkelig å gi f.. Og bare stå i det, men kroppen lystrer ikke, fryser litt og skaper total kaos innvendig.

må legge til at det kjennes lettere å eksponere seg på kveldstid.

Skrevet

Dette er nytt for meg. Med mindre en har en lammelse, har jeg ikke hørt om at kroppen saboterer ordrer fra hjernen dvs fra en selv.

Skrevet (endret)

ja, og det et da alt går nedover og låser seg for meg. Til tross for at vi har prøvd å angripe det fra flere hold.

Hvordan låser det seg for deg? Hva konkret skjer med deg? Det høres ut som en freeze reaksjon, har du ptsd?

Endret av XbellaX
Skrevet

Hvordan låser det seg for deg? Hva konkret skjer med deg? Det høres ut som en freeze reaksjon, har du ptsd?

det låser seg bare, akkurat som en rullegardin som går ned og en murvegg som kommer opp.

uansett hvor mye jeg vil så klarer jeg ikke istede er det akkurat som at kroppen gjør som den selv vil.

jeg har tenkt tanken på om det kan være det mtp reaksjonen jeg får, men har aldri mareritt om situasjoner fra tidligere.

det kan jo være fordi jeg fortsatt lever i marerittet, men litt usikker på om det kan være det da?

Skrevet

det låser seg bare, akkurat som en rullegardin som går ned og en murvegg som kommer opp.

uansett hvor mye jeg vil så klarer jeg ikke istede er det akkurat som at kroppen gjør som den selv vil.

jeg har tenkt tanken på om det kan være det mtp reaksjonen jeg får, men har aldri mareritt om situasjoner fra tidligere.

det kan jo være fordi jeg fortsatt lever i marerittet, men litt usikker på om det kan være det da?

Kan du si litt om hva kroppen din gjør? Hvilke konkrete reaksjoner skjer i/med kroppen din? 

Skrevet

PTSD?

Skrevet

Kan du si litt om hva kroppen din gjør? Hvilke konkrete reaksjoner skjer i/med kroppen din? 

det kjennes ut som jeg blir helt kald innvendig spesielt i magen, kjennes ut som magen går helt i vranga og jeg får en ekstrem trang til å flykte. 

Skrevet

det kjennes ut som jeg blir helt kald innvendig spesielt i magen, kjennes ut som magen går helt i vranga og jeg får en ekstrem trang til å flykte. 

må legge til at det innimellom og kjennes ut som at jeg mister meg selv, og at jeg får en ut av kroppen opplevelse. 

Skrevet

Ok.. men hva skjer om du blir værende i situasjonen. Du er i en situasjon som åpenbart er smertefull for deg, du kjenner at du får lyst til å flykte, magen gjør opprør, kanskje du kaldsvetter, blir redd eller har andre rekasjoner ... men hva skjer om du blir værende? 

Skrevet

Ok.. men hva skjer om du blir værende i situasjonen. Du er i en situasjon som åpenbart er smertefull for deg, du kjenner at du får lyst til å flykte, magen gjør opprør, kanskje du kaldsvetter, blir redd eller har andre rekasjoner ... men hva skjer om du blir værende? 

Da går "angsten" i bølger helt " faren" er over. 

psykologen sier jo at den vil nå et topp punkt for så og gå ned, hos meg går det i bølger så lenge jeg står i situasjonen

Skrevet

Da går "angsten" i bølger helt " faren" er over. 

psykologen sier jo at den vil nå et topp punkt for så og gå ned, hos meg går det i bølger så lenge jeg står i situasjonen

Skjønner. Jeg synes ikke du skal si at du ikke har klart å "stå i det", for det har du åpenbart klart til tross for hvor vanskelig dette er for deg.

Når jeg leser det du skriver tolker jeg det slik at det ikke har vært noen form for bedring på disse reaksjonene i løpet av perioden i terapi, stemmer det?  Hva har dere snakket om i timene, hva har samtalene i hovedtrekk dreid seg om?

Skrevet

Skjønner. Jeg synes ikke du skal si at du ikke har klart å "stå i det", for det har du åpenbart klart til tross for hvor vanskelig dette er for deg.

Når jeg leser det du skriver tolker jeg det slik at det ikke har vært noen form for bedring på disse reaksjonene i løpet av perioden i terapi, stemmer det?  Hva har dere snakket om i timene, hva har samtalene i hovedtrekk dreid seg om?

det er akkurat det, at det å stå i det ikke gir noen effekt som tar fra meg motivasjonen.

man skulle jo tro at når man gjentar det ofte nok så lærer man kroppen at det ikke er farlig, men når det aldri blir bedre og går så i bølger så ja..

i perioder går det bedre, og jeg føler det slipper taket. Men så skjer det noe som gjør at alt biter på igjen og jeg går ti skritt tilbake. 

jeg var sengeliggende i 1 1/2 år, etter dette klarte jeg gradvis og komme meg lenger og lenger bort fra hjemmet og det gikk veldig bra, men så møtte jeg en veldig fin mann som gav meg en følelsesmessig berg og dalbane og etter det så gikk det bare nedover igjen.  Føler nå at jeg begynner å komme meg litt oven på igjen, men så er det alt dette presset fra dps om eksponering som sender meg nedover igjen.

jeg vil jo klare noe så enkelt som å gå på butikken selv og leve, ikke bare overleve.

men sånn det er nå er jeg bare trøtt, utmattet og kvalm hele tiden.

jeg vet at jeg høres veldig negativ ut her inne nå, men jeg er egentlig en positiv og glad person, er bare så fryktelig sliten og lei av hele greia.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...