Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Saken er mye mer kompleks enn det TS skriver i første innlegg. Om en skal skrive ut en bestemt type smertestillende, kommer ikke minst an på årsaken til smertene. Det må gjøres en totalvurdering basert på den enkelte person, dennes historie, aktuell sykdom, omstendighetene rundt osv.

Det er derfor en har leger - at det skal gjøres en individuell vurdering der og da. Om alt var basert på en retningslinje, kunne en trykket ja eller nei på ulike spørsmål på en dator, og så ville evt PF-resepten kommet ut i en luke i bunnen som på en parkeringsautomat.

Skrevet

Om alt var basert på en retningslinje, kunne en trykket ja eller nei på ulike spørsmål på en dator, og så ville evt PF-resepten kommet ut i en luke i bunnen som på en parkeringsautomat.

Jeg undres om det kommer til å bli virkeligheten om 40 år..

Skrevet (endret)

Det er vel vanlig å få. Jeg fikk det for noen diffuse nakkesmerter, som jo egentlig ikke var så ille. Pinex forte, tror det er akkuratt det samme som paralgin. Fikk 50 stk. Men enden på visa var att jeg leverte de inn igjenn på apoteket, for SSRI medisiner blokkerer kodeineffekten, så da kan man likegjerne ta paracetamol, for samme virkning. Det er en ting mange leger ikke tenker over...

De eneste medisinene jeg har spurt om, og ikke fått, er lyrica og flunipam.

Endret av Inner self
Skrevet

Synes det høres litt typisk turnuslege ut, eller for å si det litt på en annen måte: en som ikke kjenner deg godt. 

Jeg satt en gang på legevakten i Oslo med veldig vondt grunnet senebetennelse i armen. Ventet vel i en 3-4 timer for å komme inn. Sov ikke på natten heller pga dunkende smerter i armen. Bad om en liten pakke paragin i tillegg til betennelsesdempende, men nei da, ikke en gang 10 paralgin fikk jeg altså. Så da ble det flere søvnløse netter.

Synes dette er alt for strengt. Noen ganger kan man lurer på hvordan det lages slike medisiner når det skal så mye til å få en bitteliten pakke. med e resept er det jo uansett ikke lett å misbruke heller. Forså det den som kan. Ønsker deg god bedring ihvertfall:-)

Takk! Enig i resonnementet ditt!

Skrevet

Jeg fikk paralgin på legevakta. Sykemelding derimot, nei det kunne jeg ike få :P

Virker som det er vanlig å få på legevakta, ja.

Skrevet

Rinexin er uheldig hvis man har angst. Det står ikke i den norske Felleskatalogen, men det er mer eller mindre et ganske kraftig sentralstimulerende middel (fenylpropanolamin). 

Det har gått bra å bruke det før og sliter ikke med angst i hverdagen, men stress da!

Skrevet

Saken er mye mer kompleks enn det TS skriver i første innlegg. Om en skal skrive ut en bestemt type smertestillende, kommer ikke minst an på årsaken til smertene. Det må gjøres en totalvurdering basert på den enkelte person, dennes historie, aktuell sykdom, omstendighetene rundt osv.

Det er derfor en har leger - at det skal gjøres en individuell vurdering der og da. Om alt var basert på en retningslinje, kunne en trykket ja eller nei på ulike spørsmål på en dator, og så ville evt PF-resepten kommet ut i en luke i bunnen som på en parkeringsautomat.

Men det ble jo nettopp litt i "parkeringsautomat-ånden" nå. Jeg snakket ikke med turnuslegen selv, men ga beskjed til de i skranken at det hadde gått på veldig, hadde ekstremt "trykk" og vondt og at vanlig paracet ikke hjalp. Svaret fra turnuslegen var at "vi anbefaler febernedsettende og paracet."

Jeg skjønner at det må vurderes i hvert tilfelle, men synes dette var veldig strengt. Har altså aldri bedt om noe før, har ei heller noen bakgrunn ifht misbruk. 

Trodde heller at en slik tablett ville dempe smertene betraktelig kveld/natt og gjøre det lettere å gå på jobb.

Skrevet

Jeg har fått Nobligan som det mildeste og OxyContin som det sterkeste og noen medisiner mellom der av min fastlege, men det er som NHD nevner, det kommer an på årsak/sykdom omstendighetene. Jeg har fått lov til selv å vurdere graden av smertene og smertelindring. Svært takknmemlig for den tilliten min lege viser meg der. H*n vet at jeg ikke tar mer enn jeg må og jeg har ingen historie med misbruk av medikamenter i bagasjen. F.eks. OxyContin finnes i 28 stk. og 100 stk. i pakken (mulig jeg husker feil antall) og jeg har kun fått 28 stk., og det er OK, selv om det blir mye dyrere for meg, men jeg tenker at det kanskje er legens ønske om å ha oversikt over mitt forbruk. Vi er imidlertid enige om å trappe ned på OxyContin fra 2 uker frem i tid, fordi situasjonen da har endret seg. Der kommer omstendighetene inn og årsak til smertene. Det er jeg enig i. Jeg tenker at om jeg hadde vært av de som liker å sløve seg ned på sterke smertestillende, hadde jeg vært imot nedtrapping. Ikke det at jeg tror Cilie vil det, men legen kan ikke vite det om h*n ikke kjenner henne.

Jeg tenker at om det er en lege som ikke kjenner pasienten, er de nok mer restriktive med hva de forskriver av smertestillende. De møter nok også pasienter som gjerne vil ha sterkere smertestillende enn de egentlig behøver (?). Jeg ser for meg at det er vanskelig for en lege å bedømme smerteintensiteten til pasienten. En ting er hva pasientn sier. Det er individuelt og smertetåleransen er også individuell. Jeg vil tro at legene vet forskjellen på smerteintensiteten ved en vrikket ankel i ene enden og svært omfattende operasjon i andre enden. Men ja, noen leger er nok mer restriktiv enn andre. Det er frustrerende og fortvilende å ikke bli hørt eller følt at man blir tatt på alvor. Jeg har nok vært heldig med min lege, men h*n har jo også sett meg helt sammenkrøpet av smerter med tårer rennende nedover i et "smerteanfall". Jeg tror at om h*n ikke hadde sett smertene på det verste hadde jeg ikke fått utskrevet OxyContin o.l.

Skrevet

Om du går til en lege som ikke kjenner deg med et ekstremt trykk i hode og smerter som er uholbare ,så er det mildt sagt skremmende at du blir sendt hjem med ibux og paracet,med sånne symptomer spes om det er første gang så skulle du fått vurdering av nevrolog.Jeg har i tillegg til bipolar lidelse også sarkoidose,det blusser opp med ugjevne mellomrom og gir sterke smerter. Jeg får da nobligan paracet og cataflam,er det ikke tilstrekkelig får jeg ketotax av fastlege eller lungelegen på poliklinikken.Om smertene kommer i helg og jeg ikke har smertestillende er legevakt alternativet,behandlingen og måten man blir møtt på er mildt sakt sprikende. Jeg mener bestemt at legen ikke alltid vet best,ofte vet man av egenerfaring hva som funker og ikke,da er det utrolig provoserende å bli møtt av en lege som feks mener at paracet er mer en nok.....

Skrevet

Hvordan går det med deg i dag? Like ille?

Beautiful_Creatures
Skrevet

Jeg fikk paralgin på legevakta. Sykemelding derimot, nei det kunne jeg ike få :P

Virker som det kan være litt forskjeller avhengig av hvilken legevakt og selvfølgelig legen man kommer til. 

I mitt tilfelle var jeg på Oslo legevakt i Storgata, og der ser de nok veldig mye "rart", så kanskje de er mer restriktive der? Burde jo ikke være sånne forskjeller men det er jo det.

Skrevet

Virker som det kan være litt forskjeller avhengig av hvilken legevakt og selvfølgelig legen man kommer til. 

I mitt tilfelle var jeg på Oslo legevakt i Storgata, og der ser de nok veldig mye "rart", så kanskje de er mer restriktive der? Burde jo ikke være sånne forskjeller men det er jo det.

Ja, er nok forskjeller. Jeg var på legevakta i Lillestrøm. Der ser de nok ikke like mye rart :P

Skrevet

Hvordan går det med deg i dag? Like ille?

Hei! I dag er det mindre smerter, men kjennes fortsatt godt og er ufattelig slapp.  Ikke fått til en treningsøkt i 2016... Uff... Men har ubegripelig nok heldigvis mistet litt matlyst nå. 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...