Gå til innhold

fins det andre sterke sovemedisiner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, har brukt 200 mg truxal temmelig lenge nå, og merker at det begynner å gå hardt ut over helsa, og utsende mitt.
Har prøvd 7.5 mg imovane, 50 mg atarax, 50 mg vallargan og 20 mg melatonin. men ingen av disse var sterkere enn 25-50 mg truxal. vet at nozinan er sterkere, men det er ikke ett alternativ siden det er ett enda hardere medikament.  

Anonymkode: 6e212...d8f

Beautiful_Creatures
Skrevet (endret)

Vanskelig å svare på siden du har prøvd det meste. Jeg har akkurat fått utskrevet en type melatonin (5 mg) som er på registreringsfritak. Det er en smeltetablett som man legger under tungen i det man slukker lyset. Kort men ganske kraftig effekt fikk jeg vite, uten å føle seg "groggy" dagen etter. 

Har ikke forsøke disse selv enda altså, da jeg gjerne ville prøve en medisin av gangen og har akkurat startet ny ADHD medisin. 

Men det finnes altså alternativer man ikke tenker over eller vet om. Mogadon er jo også sovemedisin (benzo med lang halveringstid), men denne er nok veldig vanedannende. 

Endret av Beautiful_Creatures
Skrevet

Hva med seroquel? Jeg får søtsug av den da. 

Skrevet

Ts her, takker for svar.

beautiful_creatures

har drevet å pulvertiserte 2 av 8 av de truxal tablettene jeg tar. og det virker mye kjappere og hardere enn de jeg svelger hele. hadde vært fantastisk bra om dette med melatonin smeltetablett hadde fungert, men har desverre en veldig stor tvil, fikk melatonin 10 mg av en venn som hadde vært i USA, og den ene gangen pulveriserte jeg 20 mg uten noe særlig effekt.
Mogadon kunne ha vært ett alternativ, men er usikker på om legen min ville gitt det til meg. vet ikke hvor avhengigshetskapende det er, men ville foretrukket om jeg kunne ha brukt det i alle fall annhver dag om jeg startet på det. benzo hadde vært bra, er mye lettere å stå opp av enn sedative antipsykotika..

Stjernestøv

Seroquel hørtes ut som noe jeg burde sjekke nærmere ut. etter hva jeg leser brukes den ofte som sovemedisin og ikke kun som antipsykotika. vet ikke hvor sterk den er i forhold til Truxal. men om den hadde truffet deg hardere og kommet kjappere ut av systemet ville det vært knall bra.

Skrevet

Ts her, takker for svar.

beautiful_creatures

har drevet å pulvertiserte 2 av 8 av de truxal tablettene jeg tar. og det virker mye kjappere og hardere enn de jeg svelger hele. hadde vært fantastisk bra om dette med melatonin smeltetablett hadde fungert, men har desverre en veldig stor tvil, fikk melatonin 10 mg av en venn som hadde vært i USA, og den ene gangen pulveriserte jeg 20 mg uten noe særlig effekt.
Mogadon kunne ha vært ett alternativ, men er usikker på om legen min ville gitt det til meg. vet ikke hvor avhengigshetskapende det er, men ville foretrukket om jeg kunne ha brukt det i alle fall annhver dag om jeg startet på det. benzo hadde vært bra, er mye lettere å stå opp av enn sedative antipsykotika..

Stjernestøv

Seroquel hørtes ut som noe jeg burde sjekke nærmere ut. etter hva jeg leser brukes den ofte som sovemedisin og ikke kun som antipsykotika. vet ikke hvor sterk den er i forhold til Truxal. men om den hadde truffet deg hardere og kommet kjappere ut av systemet ville det vært knall bra.

Den er bra å sove på for det meste, og den fungerer bedre enn truxal gjorde på meg. 

Skrevet

Skal du ha svaret på det så må du se på antihistaminvirkningen disse medisinene har. Men hva viktigere er; ALLE medisiner med søvnvirkning pga antihistamineffekt (Truxal, Nozinan, Seroquel, Vallergan, Atarax, Remeron, Tolvon, Phenergan, egentlig alt utenom benzo og Imovane), slutter raskt å virke i nevneverdig grad. Løsningen er da å slutte med medisinen helt i noen dager (gitt at du kun bruker den for søvn) og så virker den bra igjen (i noen uker). 

Men til effekt: Truxal er (milligram for milligram) noe mindre effektiv enn Vallergan og Nozinan, cirka som Atarax og Seroquel. Vallergan er dobbelt så sterk som Atarax. 

Men det er jo ganske irrelevant. Klarer du, i samråd med lege, noen dager uten, så er virkningen god igjen. Da trenger man mindre enn 200 mg Truxal for søvn.

Skrevet

Jeg ville gått for seroquel. Den er veldig trettende, selv i små doser. Men man mister effekten ganske fort, men slikt er det med det meste. Jeg husker første gangen jeg tok seroquel det var 25 mg, og jeg sov i timesvis. Det er nesten ingenting.

Skrevet

60mg Sarotex knocker meg ut. Gammel type antidep. Nozinan er kraftig kost, men man sovner av det. Prøvd det selv, men fikk både nesetetthet og veldig hangover av det. Seroquel funker og bra (for meg). Zyprexa er det også noen som bruker for å få sove, men den er kjent for å være en versting på å forårsake sterk sultfølelse/søtsug og dertil vektproblemer.

Skrevet

Skal du ha svaret på det så må du se på antihistaminvirkningen disse medisinene har. Men hva viktigere er; ALLE medisiner med søvnvirkning pga antihistamineffekt (Truxal, Nozinan, Seroquel, Vallergan, Atarax, Remeron, Tolvon, Phenergan, egentlig alt utenom benzo og Imovane), slutter raskt å virke i nevneverdig grad. Løsningen er da å slutte med medisinen helt i noen dager (gitt at du kun bruker den for søvn) og så virker den bra igjen (i noen uker). 

Men til effekt: Truxal er (milligram for milligram) noe mindre effektiv enn Vallergan og Nozinan, cirka som Atarax og Seroquel. Vallergan er dobbelt så sterk som Atarax. 

Men det er jo ganske irrelevant. Klarer du, i samråd med lege, noen dager uten, så er virkningen god igjen. Da trenger man mindre enn 200 mg Truxal for søvn.

Merkelige greier.  Dette må være veldig individuelt.  Etter 6 år så sovner jeg fremdeles på 3,75 mg Imovane, og hvis jeg har behov for forsterkning pga ekstra "belastning" så holder det lenge med 15 mg Truxal.  Har heller aldri skjønt hva denne "hangover" bivirkningen av Imovane går ut på.  IMovane gir meg søvn, og aldri noen bivirkning.  

Anonymkode: 09ad3...213

Skrevet

ingen sjanse for at Vallergan 50 mg er like sterkt som nozinan 50 mg... ville heller si at 50 mg vallargan er like sterkt som max 30-50 mg truxal. vallergan er en veldig lett sovemedisin.. du skriver at egentlig alt annet en benzo og imovane slutter å virke i vesentlig grad? det stemmer vel neppe helt siden man får avhengighet til B preparater i mye større grad enn C preparater..

Skrevet

ingen sjanse for at Vallergan 50 mg er like sterkt som nozinan 50 mg... ville heller si at 50 mg vallargan er like sterkt som max 30-50 mg truxal. vallergan er en veldig lett sovemedisin.. du skriver at egentlig alt annet en benzo og imovane slutter å virke i vesentlig grad? det stemmer vel neppe helt siden man får avhengighet til B preparater i mye større grad enn C preparater..

Bindingsaffiniteten stoffene har til histaminreseptoren er så og si like for Vallergan og Nozinan. Men det er riktig at Nozinan har litt andre effekter på søvn enn bare antihistamin (det har Vallergan også, men ikke helt i samme grad). Disse to stoffene er egentlig kjemisk beslektet (fentiaziner) og deler mye av de samme egenskapene.

Du blir ikke avhengig av disse C-preparatene men de slutter å virke etter noe tid, fordi histaminreseptorene blir sensitivisert. Det er imidlertid raskt reversibelt, 3-5 dager, så virker det igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...