Gå til innhold

Når det beste ikke er godt nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får mye hjelp og har det stabilt og godt rundt meg. Bor i omsorgsbolig og har kontakt med personalet to ganger om dagen da de kommer med medisiner og kort støttesamtale. I tillegg har jeg besøk av FACT-team to ganger i uka for mer inngående samtale. Jeg er hos fastlegen en gang i mnd for oppfølging og blodprøver. Blodprøver fordi jeg går på Leonex. Jeg får Seroquel ved behov og Melatonin for søvn. Jeg har muligheten til å være så sosial jeg vil og har tiltak et par ganger i uka.

Problemet er at det er vanskelig å stabilisere meg. Jeg har mange kortere og lengre innleggelser bak meg for diagnosen schizofreni. Til tross for hvor bra jeg har det, må jeg stadig legges inn - mye pga suicidaltanker. Vi planlegger nå planlagte innleggelser to-tre ganger i året med 3-4 ukers varighet for å stabilisere.

Noe vi kan prøve? Er det for mye? Jeg føler meg utakknemlig siden jeg ikke blir bedre.

motorPrøysen
Skrevet

Mottar du samtaleterapi (utover støttesamtaler)? Har antidepressiva vært vurdert? 

Jeg syns det er interessant at du føler deg utakknemlig fordi du ikke blir bedre. Jeg tror ikke følelsen er så uvanlig for pasienter i din situasjon, men det sier noe om en vârhet i forhold til andres forventninger og en tendens til å klandre seg selv for ting en kanskje ikke kan noe for. Har du sammen med en terapeut utforsket hvor disse følelsene kommer fra?

Skrevet

Jeg har ikke selv erfaring, men jeg har hørt at jevnlige innleggelser har hjulpet mange pasienter til å bli mer stabil i den perioden man da er utskrevet. Jeg kan tenke meg at det kommer av en trygghet i vissheten om at om at man skal bli lagt inn og få noen ukers pause. Den jevnlige pausen kan kanskje få en til å holde ut hverdagen de ekstra dagene. Hva tror du selv?

Jeg synes ikke du skal føle på at du er utakknemlig, for det er du ikke. Du får tjenester du har behov for pga. psykisk lidelse, og det er slik velferdsstaten fungerer. Du har kanskje ikke blitt bedre enda, men jeg håper du etter hvert vil føle bedring. Om du er ung, kan det være at du blir tryggere på deg selv med årene. Jeg har et par venner som har schizofreni og de har med årene fått det bedre, selv om de i en periode av livet hadde det svært vanskelig. Jeg er glad du har den hjelpen du får. Du fortjener den hjelpen :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...