Gå til innhold

Når det beste ikke er godt nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg får mye hjelp og har det stabilt og godt rundt meg. Bor i omsorgsbolig og har kontakt med personalet to ganger om dagen da de kommer med medisiner og kort støttesamtale. I tillegg har jeg besøk av FACT-team to ganger i uka for mer inngående samtale. Jeg er hos fastlegen en gang i mnd for oppfølging og blodprøver. Blodprøver fordi jeg går på Leonex. Jeg får Seroquel ved behov og Melatonin for søvn. Jeg har muligheten til å være så sosial jeg vil og har tiltak et par ganger i uka.

Problemet er at det er vanskelig å stabilisere meg. Jeg har mange kortere og lengre innleggelser bak meg for diagnosen schizofreni. Til tross for hvor bra jeg har det, må jeg stadig legges inn - mye pga suicidaltanker. Vi planlegger nå planlagte innleggelser to-tre ganger i året med 3-4 ukers varighet for å stabilisere.

Noe vi kan prøve? Er det for mye? Jeg føler meg utakknemlig siden jeg ikke blir bedre.

motorPrøysen
Skrevet

Mottar du samtaleterapi (utover støttesamtaler)? Har antidepressiva vært vurdert? 

Jeg syns det er interessant at du føler deg utakknemlig fordi du ikke blir bedre. Jeg tror ikke følelsen er så uvanlig for pasienter i din situasjon, men det sier noe om en vârhet i forhold til andres forventninger og en tendens til å klandre seg selv for ting en kanskje ikke kan noe for. Har du sammen med en terapeut utforsket hvor disse følelsene kommer fra?

Skrevet

Jeg har ikke selv erfaring, men jeg har hørt at jevnlige innleggelser har hjulpet mange pasienter til å bli mer stabil i den perioden man da er utskrevet. Jeg kan tenke meg at det kommer av en trygghet i vissheten om at om at man skal bli lagt inn og få noen ukers pause. Den jevnlige pausen kan kanskje få en til å holde ut hverdagen de ekstra dagene. Hva tror du selv?