Gå til innhold

Derfor legger man på seg av antipsykotiske medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://forskning.no/helse-hjernen/2016/01/derfor-legger-man-pa-seg-av-antipsykotiske-medisiner

Forskeren er pessimistisk:

Selv om det er kjent at antipsykotiske medisiner gjør folk overvektige, er det ifølge Mette Ødegaard Nielsen stort sett umulig å unngå.

– Det er et enormt problem. Det er stort sett umulig å unngå å legge på seg, for det er så grunnleggende mekanismer vi påvirker. Selv om pasientene vet det, legger det på seg likevel, sier hun.

Skrevet

http://forskning.no/helse-hjernen/2016/01/derfor-legger-man-pa-seg-av-antipsykotiske-medisiner

Forskeren er pessimistisk:

Selv om det er kjent at antipsykotiske medisiner gjør folk overvektige, er det ifølge Mette Ødegaard Nielsen stort sett umulig å unngå.

– Det er et enormt problem. Det er stort sett umulig å unngå å legge på seg, for det er så grunnleggende mekanismer vi påvirker. Selv om pasientene vet det, legger det på seg likevel, sier hun.

Det gjelder å ha selvdisiplin.

Skrevet

Det gjelder å ha selvdisiplin.

Det er lettere sagt enn gjort. 

Skrevet

Tok en zyprexa for å få sove, lysvåken fremdeles og står over grytene nå

Skrevet

Tok en zyprexa for å få sove, lysvåken fremdeles og står over grytene nå

Ikke lett å styre sulten, men ikke alle forstår det. 

Skrevet

Men skal skrive inn alt jeg har i meg i myfitnesspal appen så jeg ser jeg ikke overskrider kcal idag

Skrevet

Det er lettere sagt enn gjort. 

Hei!

Jeg har lenge skjønt at dere som bruker disse medisinene får forstyrret metabolisme og virkelig strever, både med å ikke bli mett og å holde vekten og å gå ned i vekt:-(

En medisin kalt Reductil, er apetittdempende, det utskrives i mange land, men i Norge kun på registreringsfritak nå.

Det var tidligere, slik jeg har forstått en antipsykotisk medisin, men da de apetittdempende virkningene ble kjent, ble det mer brukt til å hjelpe veldig overvektige. Hva med å prøve å få dette? Jeg tror du må regne med en liten kamp, være sta, stå på ditt, tørre prøve, og kanskje må du bytte lege. Kanskje er det et forsøk verdt, da det jo også har antipsykotisk virkning.

Det fins også Xenical, men da dette hemmer fettopptaket i tarmen, har jeg mindre tro på det, mye fett vi trenger, både for vitamindannelse, men ikke minst også gir fett metthetsfølelse.

Selv om Reductil bør kombineres med livsstilsendring, så tror jeg vel det er lettere og gir mer motivasjon å få til, når man får en mer normal apetitt.

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge skjønt at dere som bruker disse medisinene får forstyrret metabolisme og virkelig strever, både med å ikke bli mett og å holde vekten og å gå ned i vekt:-(

En medisin kalt Reductil, er apetittdempende, det utskrives i mange land, men i Norge kun på registreringsfritak nå.

Det var tidligere, slik jeg har forstått en antipsykotisk medisin, men da de apetittdempende virkningene ble kjent, ble det mer brukt til å hjelpe veldig overvektige. Hva med å prøve å få dette? Jeg tror du må regne med en liten kamp, være sta, stå på ditt, tørre prøve, og kanskje må du bytte lege. Kanskje er det et forsøk verdt, da det jo også har antipsykotisk virkning.

Det fins også Xenical, men da dette hemmer fettopptaket i tarmen, har jeg mindre tro på det, mye fett vi trenger, både for vitamindannelse, men ikke minst også gir fett metthetsfølelse.

Selv om Reductil bør kombineres med livsstilsendring, så tror jeg vel det er lettere og gir mer motivasjon å få til, når man får en mer normal apetitt.

Kunne jo spurt om å få Reductil. Xenical har jeg hatt før, måtte være i nærheten av et do hele tiden. Men hvis reductil hemmer sulten er jo ikke det dumt. 

Skrevet

Kunne jo spurt om å få Reductil. Xenical har jeg hatt før, måtte være i nærheten av et do hele tiden. Men hvis reductil hemmer sulten er jo ikke det dumt. 

Hei!

Nei det er slett ikke dumt.

Men du kan kun få det på registreringsfritak, så du må ha en lege som SER og forstår hele deg!

Klem

Skrevet

Hei!

Nei det er slett ikke dumt.

Men du kan kun få det på registreringsfritak, så du må ha en lege som SER og forstår hele deg!

Klem

Takk for klemmen :) 

Får høre med legen når jeg skal dit, vet ikke når det er. Hater å sitte på det legesenteret,skal ned dit fredag og ta p.sprøyten. Gruer meg. 

Skrevet

Jeg har nå ei uke prøvd meg på en såkalt slankesuppe. En suppe som er anbefalt hjertepasienter for å gå ned i vekt før operasjon. Stod at en kunne gå ned 4,4 til 7,7kg på ei uke. Venninnna mi gikk ned 6kg denne uka, jeg gikk opp i vekt. Jeg har fulgt planen til punkt og prikke, bortsett fra at jeg istede for kjøtt og sånt valgte spise kun den suppa. til alle måltider. Den skal spises hver gang en er sulten, bortsett fra de dagene og gangene det står annet på planen. I tillegg trener jeg tre ganger i uka og går turer hver dag. Hun går tur med hunden.

Vel, den fungerte ikke på meg - går på Seroquel+noen andre medisiner.

Lykke til, Stjernestøv

Anonymkode: 93842...5e0

Skrevet

Takk for klemmen :) 

Får høre med legen når jeg skal dit, vet ikke når det er. Hater å sitte på det legesenteret,skal ned dit fredag og ta p.sprøyten. Gruer meg. 

Hei!

Ja skjønner at du ikke vil bli gravid, :-) en tid for alt:-)fortell meg hvordan det går da...men kanskje jeg skulle hjelpe deg å skrive noe...noe om hvorfor du MÅ får prøve denne medisinen?

Klem

Skrevet

Reductil og andre stimulerende stoffer er generelt en veldig dårlig ide når man har en psykoselidelse.

Skrevet

Hei!

Ja skjønner at du ikke vil bli gravid, :-) en tid for alt:-)fortell meg hvordan det går da...men kanskje jeg skulle hjelpe deg å skrive noe...noe om hvorfor du MÅ får prøve denne medisinen?

Klem

Det er bare for å slippe å ha mensen :) Ja kanskje du finner på noe klokt å skrive, må skrive det av for hånd...skriveren er ikke koblet til denne. Klem tilbake ;) 

Skrevet

:-)

Ikke vits å skremme, den er fortsatt i salg i europeiske land og fåes i Norge på registreringsfritak.

Jeg skal ikke påberope meg å ha spesielt god peiling på medikamenter, men har du det?

Reductil kan være direkte farlig for Stjernestøv.

Skrevet

Jeg har nå ei uke prøvd meg på en såkalt slankesuppe. En suppe som er anbefalt hjertepasienter for å gå ned i vekt før operasjon. Stod at en kunne gå ned 4,4 til 7,7kg på ei uke. Venninnna mi gikk ned 6kg denne uka, jeg gikk opp i vekt. Jeg har fulgt planen til punkt og prikke, bortsett fra at jeg istede for kjøtt og sånt valgte spise kun den suppa. til alle måltider. Den skal spises hver gang en er sulten, bortsett fra de dagene og gangene det står annet på planen. I tillegg trener jeg tre ganger i uka og går turer hver dag. Hun går tur med hunden.

Vel, den fungerte ikke på meg - går på Seroquel+noen andre medisiner.

Lykke til, Stjernestøv

Takk :) Det virket ikke på deg nei, kan jo ha noe med medisinene å gjøre da. At de holder på kiloene på en måte. Lykke til videre du og! Hva skal du gjøre nå da?

Skrevet

Nei, jeg skal fortsette å spise hver dag, opptil flere ganger om dagen. Så skal jeg fortsette trene 3 ganger i uka, gå turer. Magen og forbrenninga er ødelagt grunnet spiseforstyrrelser og dårlig inntak gjennom maaange år.

Så får vekt være vekt, jeg er altfor overvektig, men så lenge jeg går turer og trener tenker jeg at det er bedre enn å sitte i sofaen og se på tv den tida. Og ikke minst spiser hver eneste dag. Jeg har ikke inntatt mange kaloriene denne uka jeg prøvde suppa da den rett og slett ikke inneholder kaloririke varer, likevel gikk jeg opp i vekt, så inntak har vært mindre enn forbruket. Men forbrenninga mi er som sagt ødelagt så kan være derfor jeg gikk opp. En tilleggsgrunn kan være at siden jeg nå trener tre ganger i uka, kanskje bygger litt muskler i stede for fett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...