Gå til innhold

Derfor legger man på seg av antipsykotiske medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg greier gå ned på abilify den er annerledes enn seroquel og zyprexa osv

Skrevet

merkelige saker dette her.. brukte en slankemedisin før jeg startet på truxal og gikk ned 10 kg på 14 dager, når jeg brukte 150-200 mg truxal, og brukte samme slanke medisin igjen seinere gikk jeg ned 3 kg på 14 dager, lol.. gjorde alt helt identisk, men gikk knapt ned i vekt. 

Anonymkode: ac756...f8b

Skrevet

Jeg er også litt overvektig. I min frustrasjon gikk jeg til ernæringsfysiolog som sa at frokost er dagens viktigste måltid for det får systemet igang. I følge henne unnlot alle som kom til henne med vektproblemer, å spise frokost. Så nå har jeg begynt å spise frokost. Og det er viktig å røre på seg også. Det vet vi jo alle.

Jeg står på ap og synes dette er en kamp.

Skrevet

Jeg skal ikke påberope meg å ha spesielt god peiling på medikamenter, men har du det?

Reductil kan være direkte farlig for Stjernestøv.

Hei!

Hyggelig du er her enda:-) trodde du ble borte pga av noe du skrev for noen dager siden?

Men ang det du skriver så tror jeg en god lege er den beste til å vurdere det:-)

En som ser hee stjernestøv, også hva overvekten gjør med hennes psyke!

Skrevet

merkelige saker dette her.. brukte en slankemedisin før jeg startet på truxal og gikk ned 10 kg på 14 dager, når jeg brukte 150-200 mg truxal, og brukte samme slanke medisin igjen seinere gikk jeg ned 3 kg på 14 dager, lol.. gjorde alt helt identisk, men gikk knapt ned i vekt. 

Anonymkode: ac756...f8b

hm

3 kg på 14 dager er faktisk ganske bra det!

Skrevet

Hei!

Jeg har lenge skjønt at dere som bruker disse medisinene får forstyrret metabolisme og virkelig strever, både med å ikke bli mett og å holde vekten og å gå ned i vekt:-(

En medisin kalt Reductil, er apetittdempende, det utskrives i mange land, men i Norge kun på registreringsfritak nå.

Det var tidligere, slik jeg har forstått en antipsykotisk medisin, men da de apetittdempende virkningene ble kjent, ble det mer brukt til å hjelpe veldig overvektige. Hva med å prøve å få dette? Jeg tror du må regne med en liten kamp, være sta, stå på ditt, tørre prøve, og kanskje må du bytte lege. Kanskje er det et forsøk verdt, da det jo også har antipsykotisk virkning.

Det fins også Xenical, men da dette hemmer fettopptaket i tarmen, har jeg mindre tro på det, mye fett vi trenger, både for vitamindannelse, men ikke minst også gir fett metthetsfølelse.

Selv om Reductil bør kombineres med livsstilsendring, så tror jeg vel det er lettere og gir mer motivasjon å få til, når man får en mer normal apetitt.

Jeg har aldri før lest at reductil opprinnelig var en antipsykotisk medisin, derimot vet jeg at den var tiltenkt brukt mot depresjon. Hvor har du lest dette med antipsykotisk virkning?

Skrevet

:-)

Ikke vits å skremme, den er fortsatt i salg i europeiske land og fåes i Norge på registreringsfritak.

Det er da ikke å skremme at det opplyses om at den ble trukket fra markedet for en del år siden pga omfanget av alvorlige bivirkninger?

Skrevet

Hei!

Nei det er slett ikke dumt.

Men du kan kun få det på registreringsfritak, så du må ha en lege som SER og forstår hele deg!

Klem

Er du sikker på at det for tiden gir på registreringsfritak i Norge? I følge legemiddelverket sine nettsider: "Søknader på sibutramin vil bli avslått på grunn av bivirkningsprofilen."

Skrevet

Jeg har aldri før lest at reductil opprinnelig var en antipsykotisk medisin, derimot vet jeg at den var tiltenkt brukt mot depresjon. Hvor har du lest dette med antipsykotisk virkning?

Det skal jeg finne, det var en legeside som opplyste om dette, jeg visste ikke heller, men tenkte, hm jaha ja interessant,

men jeg har en avtale nå så jeg må komme tilbake til den saken.

Skrevet

Hvis det er et stoff som gjør at man føler mindre sult så virker det nok negativt på det som har med psykose å gjøre. For de som leste artikkelen jeg lenket til, så gir nok det mening (men det ble visst med en gang en debatt om slanking, og det trenger vi vel kanskje ikke flere av på DOL).

Det som stod som sidenotis i artikkelen var litt spennende, det med at psykotiske trekk kunne virke belønnende. Og at hvis man medisinerte bort det, kunne det hende man fant erstatninger som belønning.

Jeg tror mange psykiske sykdommer gir belønning. Mani er vel det sterkeste eksempelet. Lidelser som går på kontroll kan sikkert også virke slik, f.eks. OCD.

Men hva vet jeg. Jeg bare tenker høyt.

Kokka... altså koffein og sukker... det må være den største belønningen som finnes.

Skrevet

Hvis det er et stoff som gjør at man føler mindre sult så virker det nok negativt på det som har med psykose å gjøre. For de som leste artikkelen jeg lenket til,

Slitsomt, folk orker nok ikke det, vel. (Men jeg har lest den, bare så det er sagt.)

Kokka... altså koffein og sukker... det må være den største belønningen som finnes.

Eventuelt te/kaffe med (masse) sukker, hvis man ikke har kokka i hus (og det er kaldt ute). (noe sånt)

Skrevet

Slitsomt, folk orker nok ikke det, vel. (Men jeg har lest den, bare så det er sagt.)

Ja, det er begrenset hvor mye jeg også leser, men hvis jeg skal diskutere en artikkel så må jeg jo lese den.

Eventuelt te/kaffe med (masse) sukker, hvis man ikke har kokka i hus (og det er kaldt ute). (noe sånt)

Det er nok belønnende å komme inn i varmen om man er ute noen timer. ;)

Skrevet

Hvis det er et stoff som gjør at man føler mindre sult så virker det nok negativt på det som har med psykose å gjøre. For de som leste artikkelen jeg lenket til, så gir nok det mening (men det ble visst med en gang en debatt om slanking, og det trenger vi vel kanskje ikke flere av på DOL).

Det som stod som sidenotis i artikkelen var litt spennende, det med at psykotiske trekk kunne virke belønnende. Og at hvis man medisinerte bort det, kunne det hende man fant erstatninger som belønning.

Jeg tror mange psykiske sykdommer gir belønning. Mani er vel det sterkeste eksempelet. Lidelser som går på kontroll kan sikkert også virke slik, f.eks. OCD.

Men hva vet jeg. Jeg bare tenker høyt.

Hei!

Ja man skulle tro det, men akkurat sibutramine kan kombineres med antipsykotiske midler.

Det er flere studier på dette rundt omkring i verden,

her er en:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24300751

Det viktige for meg er bare at man SER og ERKJENNER de andre veldig alvorlige bivirkninger og nye sykdommer mennesker på disse medisinene også får, som feks vektopphang ofte hurtig. Da må man lete, bruke sin kreativitet, stille spørsmål, gjøre andre forsøk, finne minimaldose for å holde sykdom i sjakk osv...

Det er alt for lett å sette mennesker på en coctail av medisiner og ikke se HELE dem, det husker jeg veldig godt min foreleser i geriatri i flere forelesninger kom inn på. Han var en dedikert fastlege i trøndelag, og temmelig frustrert over den medisincoctail hans pasienter kom tilbake med etter et sykehusopphold, han startet oppryddningarbeide, selv om alle medisiner av sin spesialitet var særdels viktig.

Skrevet

Hei!

Ja man skulle tro det, men akkurat sibutramine kan kombineres med antipsykotiske midler.

Det er flere studier på dette rundt omkring i verden,

her er en:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24300751

Det viktige for meg er bare at man SER og ERKJENNER de andre veldig alvorlige bivirkninger og nye sykdommer mennesker på disse medisinene også får, som feks vektopphang ofte hurtig. Da må man lete, bruke sin kreativitet, stille spørsmål, gjøre andre forsøk, finne minimaldose for å holde sykdom i sjakk osv...

Det er alt for lett å sette mennesker på en coctail av medisiner og ikke se HELE dem, det husker jeg veldig godt min foreleser i geriatri i flere forelesninger kom inn på. Han var en dedikert fastlege i trøndelag, og temmelig frustrert over den medisincoctail hans pasienter kom tilbake med etter et sykehusopphold, han startet oppryddningarbeide, selv om alle medisiner av sin spesialitet var særdels viktig.

Men hvis man legger til Reductil på antipsykotika, blir det ikke da i større grad en cocktail? Er det ikke bedre å finne den medisin som fungerer best for en, med tanke på vekt, og igangsette mot-tiltak (fysisk aktivitet og sunnere kosthold)? Det er flere antipsykotiske medikamenter som på papiret ikke gir gruppemessig vektøkning. Og vektoppgang er noe de fleste mennesker må gjøre noe for å unngå - noen må anstrenge seg mer enn andre, men i utgangspunktet er det helt normalt å gå opp i vekt, og det som hjelper aller verst på dette problemet er å skylde på noe utenfor en selv.

Skrevet

Overvektige uten antipsykotika blir slankeoperert for å klare gå ned i vekt også forventer de folk på antipsykotika med ekstremapetitt skal klare gå ned tross disse fedmepreparatene

Skrevet

- Det handler ikke om hva man forventer eller ikke forventer, men hva som er den beste behandlingen.

- Det er ingen grunn til å tro at det ikke er personer som ikke bruker antipsykotika som sliter mer med å jobbe med vekten enn de som typisk får ulvehunger av Zyprexa. AP kan gi ekstremsult, men det er ingen grunn til å tro at det ikke finnes personer som har den samme ekstremsulten helt naturlig.

- Slankeoperasjoner er ikke den hellige gral som bare de som fortjener det mest får innvilget. Faktisk er det dokumentert en rekke komplikasjoner. Noen pasienter mister livet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...