Gå til innhold

kopi av senitive opplysninger fra psyk,om en annen person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Off!!!!

dette var ikke noe kjekt, hadde bedt om å få tilsendt mine journaler fra psyk da jeg føler jeg må gå gjennom disse for å komme meg videre i livet, det er og snakk om en innleggelse fra 1987,da jeg var kun 17 år og tvangsinnlagt av barnevernet og opplevde vonde ting der som ikke skal oppgis her, men som sagt føler jeg for å lese dette nå da jeg har svært dårlig hukommelse om mye.

I denne anledning ko papirene idag og jeg begynte å lese. etter en stund ser jeg at dette stemmer da ikke på meg i det hele tatt,og jeg ser at det står ett helt annet navn på journalen! det var virkelig ekkelt for jeg tror jeg vet hvem denne personen er! det var to tettskrevne sider om denne personen som var meget sensitive!! hva gjør jeg nå?? mine papirer lå bak disse så de er rett og slett sendt feil til meg. sender jeg dem tilbake til sykehuset eller makulerer jeg dem??? og hva gjør jeg om jeg treffer denne personen på gata? later som ingenting?

ble veldig nedfor av dette,tenk om det var mine papirer noen fikk? dette er jo virkelig en megaflause for den som har sendt de til meg!

Skrevet

Dette hadde jeg kontaktet fylkesmannen om. Jeg tenker at det er noe feil med rutinene når slike ting kan skje.

Skrevet

Jeg ville gitt beskjed både til Fylkesmannen og til sykehuset. Jeg ville hørt med sykehuset om du skal makulere dem selv eller gi de tilbake. Ikke kast de i søpla uten å makulere. Det er brudd på taushetsplikten pga dårlige rutiner. Jeg ville ikke sagt noe til denne personen, for det kan være en veldig stor belastning. Jeg ville ellers bare holdt tett om alt som stod der, så ingen andre privatpersoner får vite det. Det er i alle fall slik jeg ville ha ønsket det, om det skjedde meg,

Anonymkode: 629bd...baa

Skrevet

hm, fylkesmannen altså? men jeg er veldig enig i at det er noe galt med rutinene her,for det er veldig alvorlig når andre får lese din journal, en vet aldri hvem som leser den og hva som skjer. og dette er ett stort brudd på taushetsplikten. lurer litt på om jeg kan kontakte den personen som har kopiert dette til meg og spør hvordan dette har skjedd? og jeg kommer nok til å holde tett om det til personen som er i denne journalen,det hadde jeg og ønsket.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg ville brent dem umiddelbart. 

Skrevet

Jeg ville brent dem umiddelbart. 

ser den og men syns du virkelig ikke at en bør ta dette opp med den som har sendt meg dette? syns det er for lettvint at en bare skal "slippe unna" uten å vite hva som har skjedd,er jo en grov feil dette.

Skrevet

Så ubehagelig situasjon du har havnet i. Og ikke minst - så fælt for den intetanende andre personen som har få sine sensitive opplysninger på avveie!

Jegville brent papirene, kontaktet sykehuset/poliklinikken som har skrevet ut journalen og informert om feilen og selv prøvd å gjemme det jeg hadde lest, ihvertfall ikke fortalt noe til andre. Er det en person du kjenner og omgås, skjønner jeg at det kan være vrient, men prøv å tenke at personen er jo den samme, selv om dy nå vet noe om dens historie eller vansker. 

Anonymkode: 9a2a4...202

Skrevet

Jeg fikk med meg noe fra en annens journal fra en annen person en gang, fra fastlegen. Det var svar på noen blodprøver. Jeg oppdaget det med en gang jeg kom hjem fra legen, og ble litt sånn kald og var, om hverandre, selv om dette ikke var noe voldsomt sensitivt. Jeg kjente heller ikke den andre personen. Jeg ringte dem, og de ba meg om å komme tilbake med papirene med en gang - jeg skulle altså ikke makulere dem selv. Jeg gjorde det, og de var temmelig flaue da jeg kom, og sa beklager og takk for at jeg kom så fort.

Skrevet

ser den og men syns du virkelig ikke at en bør ta dette opp med den som har sendt meg dette? syns det er for lettvint at en bare skal "slippe unna" uten å vite hva som har skjedd,er jo en grov feil dette.

Jeg synes episoden er såpass grov at den ikke bør forbigåes i stillhet. Egentlig synes jeg også at den andre pasienten burde bli informert om det som har skjedd av sykehuset siden det er snakk om såpass sensitiv informasjon.

Skrevet

Så ubehagelig situasjon du har havnet i. Og ikke minst - så fælt for den intetanende andre personen som har få sine sensitive opplysninger på avveie!

Jegville brent papirene, kontaktet sykehuset/poliklinikken som har skrevet ut journalen og informert om feilen og selv prøvd å gjemme det jeg hadde lest, ihvertfall ikke fortalt noe til andre. Er det en person du kjenner og omgås, skjønner jeg at det kan være vrient, men prøv å tenke at personen er jo den samme, selv om dy nå vet noe om dens historie eller vansker. 

Anonymkode: 9a2a4...202

ja, skikkelig ubehagelig. kjenner heldigvis ikke personen,vet bare hvem det er. skal tenke litt på hva jeg skal gjøre :)

Skrevet

Jeg fikk med meg noe fra en annens journal fra en annen person en gang, fra fastlegen. Det var svar på noen blodprøver. Jeg oppdaget det med en gang jeg kom hjem fra legen, og ble litt sånn kald og var, om hverandre, selv om dette ikke var noe voldsomt sensitivt. Jeg kjente heller ikke den andre personen. Jeg ringte dem, og de ba meg om å komme tilbake med papirene med en gang - jeg skulle altså ikke makulere dem selv. Jeg gjorde det, og de var temmelig flaue da jeg kom, og sa beklager og takk for at jeg kom så fort.

dette skjer nok fra tid til annen men jeg syns det er en grov feil og de må skjerpe rutinene sine grundig,det skal ikke skje! blir nok flaut for vedkommende som har gjort denne feilen men det synes jeg bare er til pass, ha en fin dag videre :)

Skrevet

Jeg synes episoden er såpass grov at den ikke bør forbigåes i stillhet. Egentlig synes jeg også at den andre pasienten burde bli informert om det som har skjedd av sykehuset siden det er snakk om såpass sensitiv informasjon.

jeg er helt enig med deg, for de må virkelig skjerpe rutinene når dette skjer. jeg tror kanskje dette har ligget i kopimaskinen fra før for det er en annen person som har kopiert det. så har den som har kopiert mine tatt med dette og. er litt usikker på om jeg syns denne personen som er i journalen bør få vite noe,for dette var opplysninger om henne som hun skulle få vite senere. litt sånt;det du ikke vet har du ikke vondt av? snakket litt med behandleren min igår,og hun mente og at dette var såpass alvorlig at det burde få konsekvenser.

Skrevet

Jeg mener at sykehuset bør varsle henne, da det jo er hennes opplysninger som er på avveie. Tror i alle fall det er det jeg selv ville ha ønsket i en tilsvarende situasjon. 

Skrevet

Jeg mener at sykehuset bør varsle henne, da det jo er hennes opplysninger som er på avveie. Tror i alle fall det er det jeg selv ville ha ønsket i en tilsvarende situasjon. 

er forsovet enig med deg men jeg vet ikke om det er rett tid til det akkurat nå,da jeg ser av opplysningene at hun er innlagt på psyk nå og har en scizofren diagnose? men har sendt mail til sykehuset,og spurt om hvilke rutiner de har og navnet på vedkommende som har sendt meg kopiene,så ser jeg hva som kommer ut av det i første omgang.

Skrevet

er forsovet enig med deg men jeg vet ikke om det er rett tid til det akkurat nå,da jeg ser av opplysningene at hun er innlagt på psyk nå og har en scizofren diagnose? men har sendt mail til sykehuset,og spurt om hvilke rutiner de har og navnet på vedkommende som har sendt meg kopiene,så ser jeg hva som kommer ut av det i første omgang.

Det er ikke noe du skal bestemme selv, dette bør det ansvarlige stedet ta seg av, ikke en privatperson. Det eneste du skal gjøre er å gi beskjed, og selvsagt brenne papirene.

Skrevet

Det er ikke noe du skal bestemme selv, dette bør det ansvarlige stedet ta seg av, ikke en privatperson. Det eneste du skal gjøre er å gi beskjed, og selvsagt brenne papirene.

ja er enig i dette,bare litt vanskelig å vite hvordan jeg skal gå frem. har sendt mail til sykehuset nå og de har sendt det videre til de ansvarlige,så ser jeg hva de svarer. jeg kommer selvfølgelig til å makulere dette,er ikke det som er spørsmålet her.

Skrevet

Dette er IKKE en vanskelig sak ,du utslettet de journal arkene som ikke er dine ,så tar du en telefon til de som sende dem til deg ,og opplyser om hva som har skjedd ,så de får en sjanse til å hindre at denne feilen skjer i gjenn, så enkelt er det.

Slutt å sulle  rundt med andre sine papirer i ditt hjem, det er snart like ille at du har dem uten å gjøre noe  som at sykehuset har levert dem ut feil.

Anonymkode: 68e3c...be3

Skrevet

ja, er jo akkurat det jeg gjør nå,må lese skikkelig. og jeg arbeider selv på sykehuset og skal på jobb på tirsdag,har tenkt å makulere de da. var bare spørsmål om jeg går rett frem her.jeg suller IKKE med andre sine papirer!jeg valgte bare å sende en mail så de rette folka får det :) god natt til deg.

Skrevet

Det høres bra ut, god natt til deg og☺

Skrevet

Dette er IKKE en vanskelig sak ,du utslettet de journal arkene som ikke er dine ,så tar du en telefon til de som sende dem til deg ,og opplyser om hva som har skjedd ,så de får en sjanse til å hindre at denne feilen skjer i gjenn, så enkelt er det.

Slutt å sulle  rundt med andre sine papirer i ditt hjem, det er snart like ille at du har dem uten å gjøre noe  som at sykehuset har levert dem ut feil.

Jeg er uenig i at dette ikke er en vanskelig sak. Det er begått et grovt overtramp i forhold til den pasienten som journalen omhandlet, og jeg ville ha likt å vite at noen som var nøytrale vurderte hva som burde skje i saken.

Hadde det vært mine journalopplysninger som hadde blitt spredd, så hadde jeg ønsket at sykehuset som begikk tabben hadde informert meg om dette. Av den grunn mener jeg også at tabben helst burde ha vært meldt til Fylkesmannen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...