Gå til innhold

Til alle bipolare type 2 og dere med eupf

Anbefalte innlegg

Skrevet

En tanke har slått meg, og jeg vil gjerne spørre dere om noe.

Det jeg lurer på er hvor mange av dere med nevnte diagnoser har opplevd omsorgsvikt i barndommen? Jeg bare lurer på om det kan være en sammenheng her. Innenfor omsorgssvikt regnes også verbal mishandling, psykisk terror, behov som aldri har blitt møtt på en god måte, o.l.

Jeg vet at den medisinske vitenskapen mener det er biologiske årsaker til f.eks. bipolar lidelse, altså feil i hjernen. Og det setter jeg meg ikke imot eller tviler på. Og det er vel også en kjent sak at man kan bli født med en sårbarhet for bipolar lidelse (arv) som kan trigges og slå ut i full blomst av... ja... nettopp omsorgssvikt?

Anonymkode: 1e299...64d

Skrevet

Jeg har både bp 2 og eupf men har ikke opplevd noe traumatisk i barndommen. Jeg ble derimot syk da jeg var 10 år gammel og hva som initierte det, vet jeg ikke. Kanskje man er ekstra følsom for forandringer etc i en familie hvis man er disponert for psykdom?

Skrevet

Jeg har både bp 2 og eupf men har ikke opplevd noe traumatisk i barndommen. Jeg ble derimot syk da jeg var 10 år gammel og hva som initierte det, vet jeg ikke. Kanskje man er ekstra følsom for forandringer etc i en familie hvis man er disponert for psykdom?

Tusen takk for interessant svar. Begynte nesten å mistenke at det ikke var biologisk betinget, men kun miljømessig. Derfor var det på en måte godt å lese at du har fått bipolar-diagnose uavhengig av traumatiske opplevelser. 

Anonymkode: 1e299...64d

Skrevet

Diagnoser er deskriptive. Diagnostiseringen påviser ikke biokjemiske avvik i hjernen din. Det er bare sånn "oj, ja der passer du inn, da prøver vi dette preparatet".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...