Gå til innhold

Klarer ikke styre meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører du sier dette og jeg synes det er en ganske råtten måte å diskutere på. Hadde f.eks Laban`s meninger vært mer verdifulle om hun hadde sendt deg hele medisinlisten fra sin primærlege? Hva vet du egentlig om Laban? Kanskje hun har gått på AP de siste 20 årene? Kanskje hun har en bror eller en søster som går på AP og som strever med det eksakt samme som deg. 

Jeg forstår at AP gjør mye surt i livet ditt, men det hjelper deg også til en langt mer stabil hverdag. Uansett om man går på medisiner eller ikke må man legge ned litt arbeid selv dersom det er noe man ønsker å oppnå. Ingenting kommer gratis for friske heller.

Det er vanskelig, selvsagt, ingen hevder noe annet. Men du kan få endel hjelp ved å spise riktig mat, mat som metter, ha grønnsaker tilgjengelig når du får ulvehunger. Istedet velger du å spise kjeks. Det er slike små endringer som kan hjelpe deg litt på vei men som du ikke gidder fordi det blir for mye "styr". 

Hadde dere gått på slike piller hadde dere sagt noe annet, men ok så er jeg råtten da. Får se hvordan det går. 

Skrevet

Hadde dere gått på slike piller hadde dere sagt noe annet, men ok så er jeg råtten da. Får se hvordan det går. 

Hissigpropp :-) 

Du har vært så flink med turer og det som er sukkerfritt, du har og spist bedre. Fortsett slik, sett deg litt mindre mål enn x antall kilo Stjernestøv.

Skrevet

Jeg blånekter ta mer piller som gir fedme og da er de tvunget til å finne alternativer 

Augusta Luise
Skrevet

Jeg tar også Seroquel for søvn og jeg spiser mye søtt. Nå har jeg hatt en spiseforstyrrelse (tvangsspising) i mer enn tretti år, så jeg vet ikke om medisinen gjør noe til eller fra, men jeg prioriterer definitivt søvn og tar derfor medisinen min. Vekta kan jeg ta tak i senere.

Skrevet

Hissigpropp :-) 

Du har vært så flink med turer og det som er sukkerfritt, du har og spist bedre. Fortsett slik, sett deg litt mindre mål enn x antall kilo Stjernestøv.

Klarer ikke lenger, må iallefall kutte ut seroquel. 

Skrevet

Jeg blånekter ta mer piller som gir fedme og da er de tvunget til å finne alternativer 

Men det står jo vektøkning på omtrent alle AP?

Skrevet

Klarer ikke lenger, må iallefall kutte ut seroquel. 

Hva har du hatt god erfaring med at kan hjelpe istedet for Seroq? Hva sier spl/behandler?

Skrevet

Jeg har fått vite fra hjertesykepleier at jeg ville fått hjerteinfarkt om jeg fortsatte spise slik jeg gjorde på litium og zyprexa dvs de ville drept meg

Skrevet

Jeg tar også Seroquel for søvn og jeg spiser mye søtt. Nå har jeg hatt en spiseforstyrrelse (tvangsspising) i mer enn tretti år, så jeg vet ikke om medisinen gjør noe til eller fra, men jeg prioriterer definitivt søvn og tar derfor medisinen min. Vekta kan jeg ta tak i senere.

Men en går jo bare opp og opp i kilo? Jeg er veldig glad i å sove, så var glad i seroquel men ikke nå lenger. 

Skrevet

Hva har du hatt god erfaring med at kan hjelpe istedet for Seroq? Hva sier spl/behandler?

Han sa jeg kunne ut seroquel og det gjorde jeg, fikk ikke sove da. Men må vel tåle å gå uten søvn. 

Skrevet

Jeg har fått vite fra hjertesykepleier at jeg ville fått hjerteinfarkt om jeg fortsatte spise slik jeg gjorde på litium og zyprexa dvs de ville drept meg

Ja det er jo fare for det her og, må jo bare kutte ut seroquel. Får heller ligge våken om nettene. 

Skrevet

Han sa jeg kunne ut seroquel og det gjorde jeg, fikk ikke sove da. Men må vel tåle å gå uten søvn. 

Du sovner nok bare du blir trøtt nok.

Skrevet

Du sovner nok bare du blir trøtt nok.

Ja kanskje det. 

Skrevet

Du kunne ta bort Seroquel, og erstatte med? Søvn trenger du så da må dere finne et alternativ.

Skrevet

Du kunne ta bort Seroquel, og erstatte med? Søvn trenger du så da må dere finne et alternativ.

Han sa den hadde jeg begynt på selv så kunne bare slutte, skrev til han på melding at jeg hadde prøvd å slutte med seroquel men fikk ikke sove. Han svarte ikke på det, bare skrev det var bra at jeg gikk tur hver dag. Men i dag tør jeg ikke ut, er såpeglatt ute. Er redd for å knekke noe. 

Skrevet

Han sa den hadde jeg begynt på selv så kunne bare slutte, skrev til han på melding at jeg hadde prøvd å slutte med seroquel men fikk ikke sove. Han svarte ikke på det, bare skrev det var bra at jeg gikk tur hver dag. Men i dag tør jeg ikke ut, er såpeglatt ute. Er redd for å knekke noe. 

Når dere treffes kan du jo spørre hvilke alternativer han mener er verdt å prøve dersom du kutter Seroq. 

Du får kjøpe deg noen brodder fra enklereliv.no eller stikke innom apoteket. Evt finne frem akebrettet ;-)

Skrevet

Når dere treffes kan du jo spørre hvilke alternativer han mener er verdt å prøve dersom du kutter Seroq. 

Du får kjøpe deg noen brodder fra enklereliv.no eller stikke innom apoteket. Evt finne frem akebrettet ;-)

Ja får se hva han sier på fredag. Ja får visst kjøpe meg brodder, det er jo is overalt. 

Skrevet (endret)

Stjernestøv,

Jeg er til en viss grad enig i at noen i psykiatrien ser litt mellom fingrene på somatiske bivirkninger, som vektøkning. Jeg har som du vet også gått på medisiner som gir vektøkning, så jeg forstår hva du mener.

Men det finnes muligheter. Hvis du bare bruker Seroquel for søvn, så er det en idiotisk medisin når du sliter med vekt. Vallergan er ganske vektnøytral og virker noenlunde likt på søvn. Du trenger uansett ikke 150 mg Seroquel for søvn. Tar du noen pauser på noen dager innimellom (og f.eks bruker Imovane da, eller bare sover dårlig), så klarer du deg med 25 mg. Det gir ikke vektøkning. Etter Abilify og Zeldox er vel Risperdal det mest vektnøytrale nyere AP. 

Du må bare gjøre jobben selv. Du må kjenne reglene og følge dem. Aldri kjøpe snacks, aldri kjøpe godteri, aldri kjøpe fine kornprodukter, og komme deg mer ut. Det kan virke vanskelig men mange har greid det før deg.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Stjernestøv,

Jeg er til en viss grad enig i at noen i psykiatrien ser litt mellom fingrene på somatiske bivirkninger, som vektøkning. Jeg har som du vet også gått på medisiner som gir vektøkning, så jeg forstår hva du mener.

Men det finnes muligheter. Hvis du bare bruker Seroquel for søvn, så er det en idiotisk medisin når du sliter med vekt. Vallergan er ganske vektnøytral og virker noenlunde likt på søvn. Du trenger uansett ikke 150 mg Seroquel for søvn. Tar du noen pauser på noen dager innimellom (og f.eks bruker Imovane da, eller bare sover dårlig), så klarer du deg med 25 mg. Det gir ikke vektøkning. Etter Abilify og Zeldox er vel Risperdal det mest vektnøytrale nyere AP. 

Du må bare gjøre jobben selv. Du må kjenne reglene og følge dem. Aldri kjøpe snacks, aldri kjøpe godteri, aldri kjøpe fine kornprodukter, og komme deg mer ut. Det kan virke vanskelig men mange har greid det før deg.

Nå har jeg fått nok, dere forstår jo ikke hvor vanskelig det er å styre seg. Derfor må jeg kutte ned på risperdal og kutte ut seroquel. Men du må jo ha en viss peil som har prøvd det selv. Og de driter jo i her om jeg går opp i vekt så lenge jeg ikke er psykotisk, faen ta dem. 

Skrevet

Nå har jeg fått nok, dere forstår jo ikke hvor vanskelig det er å styre seg. Derfor må jeg kutte ned på risperdal og kutte ut seroquel. Men du må jo ha en viss peil som har prøvd det selv. Og de driter jo i her om jeg går opp i vekt så lenge jeg ikke er psykotisk, faen ta dem. 

Enig, de gir blanke faen i at pasientene får en enorm medisinmage så lenge man ikke er psykotisk... de driter i at man får utseende ødelagt og forkortet levetid pga fedme og magefett.

Man må kreve andre medisiner selv og gjøre jobben selv. Jeg gikk opp da jeg var på lukka avd da jeg brukte zyprexa og litium selv om jeg ikke spiste mye, det sa tilogmed de, at jeg ikke spiste mye. Da vekta viste 88 kg fikk jeg NOK og kuttet disse medisinene. og som et under viser det seg at jeg klarer meg helt fint uten også...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...