AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Anhedoni, når man ikke har evnen til å få noe glede ut av aktiviteter.Har hatt dette i veldig mange måneder nå og jeg begynner å spør meg selv om dette i det hele tatt kommer til å gå vekk. Dette er det eneste symptomet som henger igjen etter depresjonen min, jeg føler meg ikke "trist" eller "nedstemt" lenger. Angsten er også helt vekk. Så jeg føler meg "normal" på en basis, det er bare anhedonien som henger igjen og detter er mer enn nok til å gjøre meg suicidal. Jeg blir stadig fortalt av mine foreldre, psykolog og lege at jeg burde tvinge meg selv til å holde på med aktiviteter selv om jeg ikke føler noen lyst. "Fake it till you make it" altså. Jeg har tvunget meg selv til å holde på med aktiviteter som ga masse glede før, men det gir meg ingenting nå lenger. Hva er vitsen med å leve når jeg har mistet evnen for å føle glede? Jeg eksisterer bare, jeg lever ikke lenger.Noen andre her som har det slik, eller har hatt det slik før? Hva gjorde du for å komme ut av dette? Anonymkode: 61599...4d2 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Har noe lignende , føler nesten aldri glede over noe ,har heller ikke forventning om glede .Det nærmeste jeg kommer er en slags god følelse men aller mest bare at ting er ok.Det kjennes ut som om positive følelser er under kraftig bedøvelse mens de vonde følelsene er like sterke som de alltid har vært, skulle ønske det var omvendt. Anonymkode: e6916...d80 0 Siter
gråstein Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Ja, men *tror* det ble litt bedre etter å ha dràppet kraftig ned på Cipralex-dosen. 0 Siter
PNG Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Kan hende det er litt feil å hele tiden tenke at man bare bør gjøre de tingene som gav en glede tidligere. Det er et kjennetegn på depresjon, det at man mister gleden for de tingene som gav en glede tidligere, men jeg tror det i noen tilfeller kan ha vært ting som har bidratt til utvikling av depresjonen. Altså at det ikke er høna, men egget. Altså i noen tilfeller, og i en viss forstand. Jeg sier ikke at man blir deprimert av vanene sine, men at noen mennesker ikke er helt bevisst på hva som er givende. Jeg tror det er bra for den psykiske helsen å gjøre de tingene som er givende for en. Er det en ting du aldri har gjort før som du kanskje veldig gjerne kunne tenke deg å gjøre? Våg å utfordre hjernen til å tenke utenfor boksen. Riv ned gamle stengsler. F.eks. begynne med hundekjøring, eller street art. 0 Siter
gråstein Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Er det en ting du aldri har gjort før som du kanskje veldig gjerne kunne tenke deg å gjøre? Våg å utfordre hjernen til å tenke utenfor boksen. Riv ned gamle stengsler. F.eks. begynne med hundekjøring, eller street art. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Ja sliter med det samme (bortsett fra suicidalitet da). Har ikke funnet noen vei ut av det enda. Det virker være slik at noen blir veldig mye bedre av wellbutrin, men for folk som oss (dersom du er den samme som snakket om dette tidligere) som ikke responderer på den er jeg usikker på veien videre, muligens må en bare eksperimentere med forskjellige antidepressiver til en finner en som passer men jeg vet rett og slett ikke har ikke kommet så langt siden jeg synes alt er meningsløst inklusiv å forsøke å bli kvitt den og jeg ikke orker å snakke med legen og må jo til han for resept hvis jeg skulle prøve noen av de andre antidepressivene. Hadde vært fint med ekspertsvar om hva folk med anhedoni som ikke responderer på wellbutrin skal gjøre Anonymkode: da1e0...7ce 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Ja, jeg sliter med det samme, og har hatt det slik i flere år. Ingen antidepressiver ha hjulpet på det. Jeg har heldigvis én aktivitet som gir litt antydning glede, men ellers føler jeg aldri glede over aktiviteter eller ting. Vet ennå ikke hva som kan hjelpe. Anonymkode: a8d62...aba 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Ja sliter med det samme (bortsett fra suicidalitet da). Har ikke funnet noen vei ut av det enda. Det virker være slik at noen blir veldig mye bedre av wellbutrin, men for folk som oss (dersom du er den samme som snakket om dette tidligere) som ikke responderer på den er jeg usikker på veien videre, muligens må en bare eksperimentere med forskjellige antidepressiver til en finner en som passer men jeg vet rett og slett ikke har ikke kommet så langt siden jeg synes alt er meningsløst inklusiv å forsøke å bli kvitt den og jeg ikke orker å snakke med legen og må jo til han for resept hvis jeg skulle prøve noen av de andre antidepressivene. Hadde vært fint med ekspertsvar om hva folk med anhedoni som ikke responderer på wellbutrin skal gjøreAnonymkode: da1e0...7ceEtter mye forskning har jeg funnet ut at det er mange alternativer til Wellbutrin. Hvis du leser dette, så kan du se en liste over medisiner folk har hatt suksess med. Problemet vårt ligger i dopamin og/eller noradrenalin, jeg prøver dopamin strategien akkurat nå med lav dose Solian men legger ikke merke til noe forskjell. Mitt neste steg vil være noradrenalin strategien, da tenker jeg en trisyklisk som påvirker noradrenalin sterkere enn det Wellbutrin gjør. Anonymkode: 61599...4d2 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.