Gå til innhold

NHD - Modiodal skadelig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk i dag vite at et familiemedlem periodevis bruker Modiodal (kjøpt i utlandet). I tillegg bruker han fontex (og har gjort med enkelte pauser i 20 år) og stilnoct kontinuerlig. Han sier at modiodal gjør det lettere å fungere på jobb og på trening. Jeg uttrykte skepsis, da jeg instinktivt tenker at man ikke skal kjøpe A-preparater i utlandet og bruke på denne måten. Er jeg for skeptisk?

Anonymkode: 62ff1...81e

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Modiodal skal kun brukes av personer med narkolepsi. Felleskatalogen sier at en skal være forsiktig med bruk ved bl.a. angst og depresjon.

Skrevet

Modiodal skal kun brukes av personer med narkolepsi. Felleskatalogen sier at en skal være forsiktig med bruk ved bl.a. angst og depresjon.

Kan du si noe om potensielle skadevirkninger?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Blant annet psykose, mani og selvmord

Skrevet

Blant annet psykose, mani og selvmord

Det er interessant at denne medisinen er så skummel, mens Rinexin som selges mot tett nese, virker nesten likt og er et C-preparat som utleveres nærmest ukritisk.

Skrevet

Fikk i dag vite at et familiemedlem periodevis bruker Modiodal (kjøpt i utlandet). I tillegg bruker han fontex (og har gjort med enkelte pauser i 20 år) og stilnoct kontinuerlig. Han sier at modiodal gjør det lettere å fungere på jobb og på trening. Jeg uttrykte skepsis, da jeg instinktivt tenker at man ikke skal kjøpe A-preparater i utlandet og bruke på denne måten. Er jeg for skeptisk?

Å ta med A-preparater man ikke har kjøpt gjennom resept i Norge over grensen kan straffes med fengsel under narkotikalovgivningen.

Skrevet

Det er interessant at denne medisinen er så skummel, mens Rinexin som selges mot tett nese, virker nesten likt og er et C-preparat som utleveres nærmest ukritisk.

På hvilken måte mener du at disse to medikamentene er nesten like? Kjemisk oppbygning, virkning eller hva?

Skrevet (endret)

På hvilken måte mener du at disse to medikamentene er nesten like? Kjemisk oppbygning, virkning eller hva?

Virkning på nervesystem og blodårer. Begge påvirker det noradrenerge og dopaminerge systemet nesten likt (alfa- beta- og dopaminagonisme). Begge er stimulerende stoffer.

Men siden den ene er en forkjølelsesmedisin omtales effektene på CNS der bare som bivirkninger.

Efedrin er også et stimulerende stoff med misbrukspotensial. Men siden det brukes mot lavt blodtrykk er det et C-preparat.

Endret av issomethingwrong

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...