AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Fikk i dag vite at et familiemedlem periodevis bruker Modiodal (kjøpt i utlandet). I tillegg bruker han fontex (og har gjort med enkelte pauser i 20 år) og stilnoct kontinuerlig. Han sier at modiodal gjør det lettere å fungere på jobb og på trening. Jeg uttrykte skepsis, da jeg instinktivt tenker at man ikke skal kjøpe A-preparater i utlandet og bruke på denne måten. Er jeg for skeptisk? Anonymkode: 62ff1...81e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Modiodal skal kun brukes av personer med narkolepsi. Felleskatalogen sier at en skal være forsiktig med bruk ved bl.a. angst og depresjon. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Modiodal skal kun brukes av personer med narkolepsi. Felleskatalogen sier at en skal være forsiktig med bruk ved bl.a. angst og depresjon.Kan du si noe om potensielle skadevirkninger? Anonymkode: 62ff1...81e 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Blant annet psykose, mani og selvmord 0 Siter
ISW Skrevet 23. januar 2016 Skrevet 23. januar 2016 Blant annet psykose, mani og selvmordDet er interessant at denne medisinen er så skummel, mens Rinexin som selges mot tett nese, virker nesten likt og er et C-preparat som utleveres nærmest ukritisk. 0 Siter
PNG Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Fikk i dag vite at et familiemedlem periodevis bruker Modiodal (kjøpt i utlandet). I tillegg bruker han fontex (og har gjort med enkelte pauser i 20 år) og stilnoct kontinuerlig. Han sier at modiodal gjør det lettere å fungere på jobb og på trening. Jeg uttrykte skepsis, da jeg instinktivt tenker at man ikke skal kjøpe A-preparater i utlandet og bruke på denne måten. Er jeg for skeptisk?Anonymkode: 62ff1...81eÅ ta med A-preparater man ikke har kjøpt gjennom resept i Norge over grensen kan straffes med fengsel under narkotikalovgivningen. 0 Siter
frosken Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 Det er interessant at denne medisinen er så skummel, mens Rinexin som selges mot tett nese, virker nesten likt og er et C-preparat som utleveres nærmest ukritisk.På hvilken måte mener du at disse to medikamentene er nesten like? Kjemisk oppbygning, virkning eller hva? 0 Siter
ISW Skrevet 24. januar 2016 Skrevet 24. januar 2016 (endret) På hvilken måte mener du at disse to medikamentene er nesten like? Kjemisk oppbygning, virkning eller hva?Virkning på nervesystem og blodårer. Begge påvirker det noradrenerge og dopaminerge systemet nesten likt (alfa- beta- og dopaminagonisme). Begge er stimulerende stoffer.Men siden den ene er en forkjølelsesmedisin omtales effektene på CNS der bare som bivirkninger.Efedrin er også et stimulerende stoff med misbrukspotensial. Men siden det brukes mot lavt blodtrykk er det et C-preparat. Endret 24. januar 2016 av issomethingwrong 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.