Gå til innhold

Hva er grunnen til at dere ikke er i jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kanskje jeg bare har vondt i vilja.

Det bruker jeg også å tenke, men når jeg ser folk rundt meg og ser hvor mye mer energi så forstår jeg at det ikke bare er at jeg har vondt i viljen

Anonymkode: e4495...d95

Skrevet

Det bruker jeg også å tenke, men når jeg ser folk rundt meg og ser hvor mye mer energi så forstår jeg at det ikke bare er at jeg har vondt i viljen

Anonymkode: e4495...d95

Ja. Er ikke sikkert det er så mange andre land enn Norge jeg hadde fått trygd i, men nå er det nå sånn Norge er satt sammen da. Med 20% av de i arbeidsfør alder utenfor arbeidslivet. Folk må jo ha penger. Men jeg har litt lyst til å jobbe meg mot en jobb.

Skrevet

Dere syntes vel vi er noen sytepaver og slappfisker som snylter på staten fordi vi ikke gidder å ta oss sammen, kan jeg tenkte meg.

Jeg synes det er ugreit at du tillegger meg oppfatninger jeg ikke har gitt uttrykk for (og som jeg heller ikke har).

Skrevet

Jeg er ikke i jobb, ganske enkelt fordi helsa går opp og ned og at arbeidsgivere derfor ikke tør å ansette meg. Jeg er en for ustabil arbeidskraft. Så enkelt, men likevel så kjipt.

Anonymkode: a7b75...5eb

Skrevet

Jeg synes det er ugreit at du tillegger meg oppfatninger jeg ikke har gitt uttrykk for (og som jeg heller ikke har).

Beklager, men det er ikke lett å vite hva folk egentlig mener (og nå skrev jeg også "dere").

Anonymkode: ccbdf...9e8

Skrevet

Altså, dette forum systemet her lever sitt eget liv. Må være det dårligste på markedet.

Skrevet

- Mye angst

- Deprimert og likeglad

- Null sosiale ferdigheter

- Blir uslitt av å være sammen med andre mennesker

- Ingen ambisjoner eller driv

- Elendig konsentrasjon og hukommelse

- Dårlig personlighet som ingen liker

- Uønsket på arbeidsmarkedet

Hei!

Sikkert mye rett i dette, men disse tingene stusser jeg ved:

Jeg syns du ved det du skriver virker til å ha gode nok sosiale ferdigheter, og hukommelse har du vel bra med, og personligheten din er jo sånn at i vertfall jeg liker deg...regner med du er sånn som du skriver, og da er du jo veldig ok.

Men alt det andre du nevner kan jo være nok det.

Skrevet

Men det gjør da du også. Er det ikke det hele hjelpedelen av forumet går ut på? Altså det er jo ikke bare kunnskapsbasert dette, det er også masse tips til hvordan man skal løse problemer i livet, og meninger om hvordan andre er som personer, f.eks. hva som er årsaken til at de sier/gjør det og det. Det er mye synsing. Jeg syns dette er betenkelig, ikke fordi det er galt å synse om andre mennesker, og heller ikke på internett, men når det på en måte er underforstått at dette er en psykiatrisk klinikk med overlege og en haug med sykepleiere, da mener jeg man må ha litt mer kvalitetssikring.

Skrevet

Jeg lurer litt på hva grunnene deres til at dere ikke er i jobb er. Jeg tenker ikke på diagnosen, men en kort beskrivelse av hvorfor dere ikke er arbeidsføre. Jeg begynner:

- orker ikke

- dårlig konsentrasjon

- har problemer med å være rundt andre mennesker

- får ikke jobb

Hei!

Det er litt komplisert å svare på, det første jeg kom på er ordene til andre, og de er sånn, " men du har da vel nok, hva skulle barna deres gjort om du ikke sto på".

Også kommer videre utdypninger ang det, som også er andres ord.

Min egen oppfatning er mer sånn:

Jeg har noen sosiale vansker, jeg ikke har gitt opp å "overvinne" eller få aksept for, jeg aner ikke hvor, hva starter eller hva som kommer først.

Jeg vet bare jeg VIL jobbe, jeg setter nok mye egen"ære", eller hva det er...?..jeg vet ikke..men bare i å være et samfunnsnyttig hjul, eller skrue i hjulet el.l....Jeg har det der grunnleggende behovet av å fikse, ordne opp, bidra, ha en funksjon, produktivitet, ja jeg vet ikke hva...men derfor har jeg ikke gitt opp å komme i fult arbeide, jeg må bare ordne opp i en del, noen år til.

Skrevet

Hei!

Sikkert mye rett i dette, men disse tingene stusser jeg ved:

Jeg syns du ved det du skriver virker til å ha gode nok sosiale ferdigheter, og hukommelse har du vel bra med, og personligheten din er jo sånn at i vertfall jeg liker deg...regner med du er sånn som du skriver, og da er du jo veldig ok.

Men alt det andre du nevner kan jo være nok det.

Jeg bare beskriver hvordan ting er i den virkelige verden. Husk at et online forum er noe helt annet enn RL.

Skrevet

Jeg bare beskriver hvordan ting er i den virkelige verden. Husk at et online forum er noe helt annet enn RL.

Hei!

Ja sant det.

Men selv har jeg gått fra "null sosiale ferdigheter" til sosiale ferdigheter som er til å overleve i RL med.

'Jeg har bedre hukommelse på nett enn i RL, men noe av det skyldes også at innen jeg har forstått spørsmålet noen stiller meg i RL, dvs hva de ønsker svar på, så har noen andre svart på dette. Jeg har altså en sterkt forsinket prossiseringshastighet, som om programvaren min, ikke står i forhold til processor.

Min pensjonerte psykiater nektet for at det var sånn, hun sa jeg bare er for grundig, og ikke slenger ut av meg svar, men tenker nøye over hvilket spørsmål som er blitt stilt. Til en viss grad har hun rett, men jeg merker jo nå at mens jeg fortsatt tenker på et spørsmål som er stilt og andre mennesker er videre på nye temaer/fagområder, så sitter jeg liksom fast i en tanke, rundt det første spørsmålet, og av og til kommer jeg til en mulig tanke/ et mulig svar, men da er det rart for andre at jeg kommer med dette. De andre har da forlatt den tanken, snakket ferdig om det, når jeg begynner? Det virker faktisk som om de har glemt det som skjedde for 20 min siden.

Dette kalte min pensjonerte psykiater, "typisk asperger", plutselig, komme inn på noe helt annet enn det andre snakker om. Det hun ikke forstod, var at jeg kom ikke "plutselig"  på dette, jeg hadde jo da som ofteste sittet og tenkt på en sak en stund. Men det hjalp ikke, det er likevel typisk asperger, og snakke om emner andre er ferdige med. Hvis det er sånn, så er i vertfall grunnen at jeg trenger mer tid på å formulere min oppfatning eller mening om noe.

Har du det sånn? Kommer du med tanker om ting, svar på ting, når andre for lengst har forlatt et tema( deres egen oppfatning)?

Min personlighet er også av en sånn type som andre liker. Tror mer eller mindre det alltid har vært sånn, men etter at jeg lærte konkret og mer eksakt hva slags krav og forventinger menneskene i samfunnet har til meg, så ble jeg mer tydelig satt pris på. Dvs de kan si, menneskene, at jeg har et vinnende vesen ( det vet jeg ikke hva betyr), eller at jeg er så nydelig, (ikke siktet til det ytre, men de indre verdier tror jeg)

Min mor er blitt stolt av meg, det er ofte hun som formidler rosen om meg, hun syns det er utrolig hyggelig at hun endelig har fått en datter som er gått fra sær og uforståelig, til åpen og hjertelig. ( vel det er lært, jeg manglet informasjon, og erfaring. Nå gjør jeg jo bare eksakt sånn som min pensjonerte psykiater sa, og tydeligvis er det ikke verre enn det. Det er derfor jeg syns det sosiale på en måte er ganske enkelt, enklere enn jeg trodde. Men selvsagt ikke alle sosiale settinger, de spontane, uten oppskrift, feks som nå, når jeg skal prøve tvinge meg selv til universitetet for å holde av plass til noen, sånt kan ende dårlig, av en eller annen grunn, sier jeg ting på feil måte:-(

Jeg skal prøve gå dit nå, men jeg må få sagt at vedkommende må kutte ut all praten, da jeg ikke orker formålsløs skravling inn i ørene, og dette vet jeg ikke hvordan si/presentere på en høflig, milg og korrekt måte. Vet du?

Imorgen skal jeg til overlegen på nevrohabiliteringen, jeg kan jo spørre han, men alt som formidles muntlig, er vanskeligere å få med seg, men jeg har blitt flinkere til å si, "kan du skrive det du sa der på en lapp for meg?".

Skrevet

Hei!

Ja sant det.

Men selv har jeg gått fra "null sosiale ferdigheter" til sosiale ferdigheter som er til å overleve i RL med.

Det kan være, men da må man virkelig ønske det, og ha talent for det.

'Jeg har bedre hukommelse på nett enn i RL, men noe av det skyldes også at innen jeg har forstått spørsmålet noen stiller meg i RL, dvs hva de ønsker svar på, så har noen andre svart på dette. Jeg har altså en sterkt forsinket prossiseringshastighet, som om programvaren min, ikke står i forhold til processor.

Min pensjonerte psykiater nektet for at det var sånn, hun sa jeg bare er for grundig, og ikke slenger ut av meg svar, men tenker nøye over hvilket spørsmål som er blitt stilt. Til en viss grad har hun rett, men jeg merker jo nå at mens jeg fortsatt tenker på et spørsmål som er stilt og andre mennesker er videre på nye temaer/fagområder, så sitter jeg liksom fast i en tanke, rundt det første spørsmålet, og av og til kommer jeg til en mulig tanke/ et mulig svar, men da er det rart for andre at jeg kommer med dette. De andre har da forlatt den tanken, snakket ferdig om det, når jeg begynner? Det virker faktisk som om de har glemt det som skjedde for 20 min siden.

Dette kalte min pensjonerte psykiater, "typisk asperger", plutselig, komme inn på noe helt annet enn det andre snakker om. Det hun ikke forstod, var at jeg kom ikke "plutselig"  på dette, jeg hadde jo da som ofteste sittet og tenkt på en sak en stund. Men det hjalp ikke, det er likevel typisk asperger, og snakke om emner andre er ferdige med. Hvis det er sånn, så er i vertfall grunnen at jeg trenger mer tid på å formulere min oppfatning eller mening om noe.

Har du det sånn?

Ja...

Skrevet

Det kan være, men da må man virkelig ønske det, og ha talent for det.

Ja...

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...