Gå til innhold

Hva nå?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har fått aap i fem år nå, men nå har jeg ikke krav på noe mer og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Har slitt med depresjoner og unnvikende personlighetsforstyrrelse i tolv år nå og gått like lenge hos psykolog og i forskjellige terapigrupper. Jeg har vært i åtte forskjellige tiltak siden jeg ble 18 år (er 25 nå). Har måttet avslutte alle tiltakene fordi jeg ble dårligere. Siste gang jeg var i tiltak jobbet jeg i en butikk. Det gikk bra i tre måneder, men så fikk jeg kritikk for utseendet mitt fra en kunde. Hun hadde sendt klage til sjefen. Verken jeg eller sjefen mente at kunden hadde grunnlag for å klage, men det gikk uansett veldig inn på meg. Jeg forlot jobben umiddelbart, skadet meg selv veldig stygt og klarte ikke å gå ut på nesten et år. Legen min og psykologen min mener at jeg må ha uføretrygd, men NAV sier nei og mener at jeg må ut i jobb. Jeg blir helt kvalm bare jeg tenker på det, men nå har jeg vel egentlig ikke noe valg. Har jeg ikke krav på noe som helst? Er det umulig å få uføretrygd fordi man har personlighetsforstyrrelse? 

Anonymkode: 9fd35...ab4

Skrevet

Har fått aap i fem år nå, men nå har jeg ikke krav på noe mer og jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. 

Har slitt med depresjoner og unnvikende personlighetsforstyrrelse i tolv år nå og gått like lenge hos psykolog og i forskjellige terapigrupper. Jeg har vært i åtte forskjellige tiltak siden jeg ble 18 år (er 25 nå). Har måttet avslutte alle tiltakene fordi jeg ble dårligere. Siste gang jeg var i tiltak jobbet jeg i en butikk. Det gikk bra i tre måneder, men så fikk jeg kritikk for utseendet mitt fra en kunde. Hun hadde sendt klage til sjefen. Verken jeg eller sjefen mente at kunden hadde grunnlag for å klage, men det gikk uansett veldig inn på meg. Jeg forlot jobben umiddelbart, skadet meg selv veldig stygt og klarte ikke å gå ut på nesten et år. Legen min og psykologen min mener at jeg må ha uføretrygd, men NAV sier nei og mener at jeg må ut i jobb. Jeg blir helt kvalm bare jeg tenker på det, men nå har jeg vel egentlig ikke noe valg. Har jeg ikke krav på noe som helst? Er det umulig å få uføretrygd fordi man har personlighetsforstyrrelse? 

Man får trygd basert på funksjons og arbeidsevne, ikke diagnose.

Kanskje du kan prøve en jobb uten kundekontakt?

Lykke til.

Anonymkode: d059c...b07

Skrevet

Vanskelig sak.

I arbeidslivet kan du aldri bli 100% skånet for kommentarer fra kunder eller medarbeidere. Men jeg synes dette med at du fant behov for å skade deg stygt og ikke kunne gå ut på et år, fordi noen hadde kommentert utseendet ditt, som noe overdrevet (selv om jeg skjønner at det ikke var noe hyggelig). Andre ville kanskje heller tenkt "jaja, deg om å synes det" og gått på jobb neste dag.

Det er jo også noe med det at man i arbeidslivet bør tilstrebe at ens eget utseende ikke blir et tema. Hvis man f.eks er kraftig overvektig eller har arr eller medfødte sykdommer, så kan man jo selvfølgelig ikke gjøre noe med det og det er veldig stygt av folk å kommentere det. Men, hvis man f.eks jobber i en butikk og ser grunn til å ha ekstrem punk, goth eller emo stil (les: ekstrem sminke, grønt eller rosa hår, svarte klær og opprevne nettingstrømper eller hanekam) så er det faktisk en del som blir støtt av det. Det samme hvis man f.eks har ekstremt mange piercinger i ansiktet. Som ansatt med kundekontakt er du avhengig av kundens tillit. Og nå er det slik at man har en jobb for å skaffe mat på bordet. Man kan ikke bare si "fuck samfunnet" og stille seg helt på sidelinjen. Jeg sier ikke at du gjør det, men nevner det bare. Kall gjerne samfunnet intolerant, men det er nå i arbeidslivet en gang slik.

Jeg hadde en gang i tiden personalansvar for en som hadde EUPF (sier heller ikke at du har det). Jeg fikk stadig kommentarer fra øvrige medarbeidere som følte seg støtt av vedkommendes oppførsel og utseende (som var litt som jeg beskrev over). Det er ikke mitt mandat å diskutere vedkommendes sykdom, men det er min jobb å sørge for at vedkommende handler slik at det ikke blir problemer på arbeidsplassen. Går du på jobb med joggebukse og en T-skjorte det med store bokstaver står "FUCK THE WORLD" på, samt har ansiktet fullt av piercinger, så er det lov å reagere på en saklig måte. Og det er også lov å forvente at en medarbeider faktisk tar dette til seg og handler deretter på en rasjonell måte.

En digresjon, selvsagt, men det er en del (igjen, sier ikke at du er en av dem) som ikke forstår at det er spilleregler også i arbeidslivet.

Skrevet

Ang det med om det er umulig å få uføretrygd fordi en har personlighetsforstyrrelse, så er det ikke det. Men det er heller ikke slik at pf fører til uføretrygd i alle tilfeller

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4218874/

14.2% av de med en pf var ufør (mot 2,7% av de uten pf)

26% av de uføre hadde pf 

Og selvsagt, som nevnt, det er totalpakka i forhold til arbeidslivets krav (arbeidsevnen) som teller ikke diagnosen, selv om diagnosen er nødvendig også som grunn for nedsatt arbeidsevne for å få innvilget ufør

Anonymkode: a3baa...484

Skrevet

Jeg antar at det er din unge alder som gjør at NAV i det lengste vil forsøke å få deg ut i jobb. I utgangspunktet synes jeg det er bra, da du på lang sikt sannsynligvis vil kunne få et bedre liv i arbeid enn som trygdet. Det som er synd er at siden du var så ung da du begynte å få alvorlige vansker, så kan det se ut som om du allerede har brukt opp muligheten til AAP. Hva er NAVs forslag nå?

Skrevet

Jeg antar at det er din unge alder som gjør at NAV i det lengste vil forsøke å få deg ut i jobb. I utgangspunktet synes jeg det er bra, da du på lang sikt sannsynligvis vil kunne få et bedre liv i arbeid enn som trygdet. Det som er synd er at siden du var så ung da du begynte å få alvorlige vansker, så kan det se ut som om du allerede har brukt opp muligheten til AAP. Hva er NAVs forslag nå?

Et godt eksempel på hvor tåplelig aap systemet er. Det gamle med tidsbegrenset  uføre var bedre.

Skrevet

Et godt eksempel på hvor tåplelig aap systemet er. Det gamle med tidsbegrenset  uføre var bedre.

Ja, ordningen med AAP kan gi uønskede resultater når det gjelder unge mennesker med psykiske lidelser.

Skrevet

hadde ikke taklet at en vilt fremmed person hadde kalt meg stygg uten grunn. hadde gått til brutalt motangrep.
jo dårligere selvtillit og selvfølelse man har, jo tyngere tar man slike kommentarer..

Men desverre, har selv en bekjent som jobber i NAV systemet, og det er i hovedsak av psykiske diagnoser, autister, utviklingshemmede og folk med Psykoselidelser som får trygd som så unge.

Har du ett noenlunde velfungerende liv ellers, går du på byen, har du sex, bruker du mye medisiner, kjører du bil, har du venner-kjæreste?

Skrevet

Ja, ordningen med AAP kan gi uønskede resultater når det gjelder unge mennesker med psykiske lidelser.

Man kan virkelig lure på om politikerne forstod hva de gjorde når de innførte AAP systemet. (Det samme kan sies om NAV) 

Skrevet

For å svare litt på alt her.. 

Har litt "rocka" stil, men kler meg vanlig og bruker lite sminke på jobb. Klagen gikk ut på at jeg så sur ut, så stygt på kundene og nektet å hjelpe de. Hadde "svart langt  og trynet fullt av piercinger". Hadde en i underleppa. 

Jeg går ikke ut hvis jeg ikke må, er kanskje på byen to ganger i året. Har ingen venner, men kjæreste og ett barn. Veldig dårlig sexlyst. Går ikke på medisiner fordi jeg ammer, og fungerer egentlig best uten. Kjører ikke bil. 

Grunnen til reaksjonen på kommentaren til kunden er personlighetsforstyrrelsen min. Jeg takler kritikk veldig dårlig. Skjønner at man må tåle det når man jobber i butikk, og trodde at jeg også tålte det. Nav sier jeg bare må prøve igjen og igjen. Aap har blitt forlenget med nesten to år, og nå kan jeg få sosialstønad, men 6000 i måneden holder rett og slett ikke. Jeg er bare redd for at hvis jeg prøver (og feiler) igjen så går det skikkelig ille. Vet rett og slett ikke om jeg tåler en knekk til.

Skrevet

For å svare litt på alt her.. 

Har litt "rocka" stil, men kler meg vanlig og bruker lite sminke på jobb. Klagen gikk ut på at jeg så sur ut, så stygt på kundene og nektet å hjelpe de. Hadde "svart langt  og trynet fullt av piercinger". Hadde en i underleppa. 

Jeg går ikke ut hvis jeg ikke må, er kanskje på byen to ganger i året. Har ingen venner, men kjæreste og ett barn. Veldig dårlig sexlyst. Går ikke på medisiner fordi jeg ammer, og fungerer egentlig best uten. Kjører ikke bil. 

Grunnen til reaksjonen på kommentaren til kunden er personlighetsforstyrrelsen min. Jeg takler kritikk veldig dårlig. Skjønner at man må tåle det når man jobber i butikk, og trodde at jeg også tålte det. Nav sier jeg bare må prøve igjen og igjen. Aap har blitt forlenget med nesten to år, og nå kan jeg få sosialstønad, men 6000 i måneden holder rett og slett ikke. Jeg er bare redd for at hvis jeg prøver (og feiler) igjen så går det skikkelig ille. Vet rett og slett ikke om jeg tåler en knekk til.

Rocka stil er lov i arbeidslivet :-)

Jeg husker da jeg en gang for lenge siden jobbet i tredje linje kundeservice. Altså å håndtere de kundene som kundebehandler, og vedkommendes sjef, ikke maktet å hjelpe. Det var tidvis tøft. Ble bedt om å dra til helvete, kalt en jævla idiot, flere ganger ble jeg oppfordret til å ta livet av meg. Dessverre er kunder et gjennomsnitt av befolkningen, mange er syke. Noen har dyssosial pf, noen er psykopater. Og konsensus blant mange er dessverre at man som kunde med god samvittighet kan trakassere den han snakker med. Kunden har jo alltid rett. Yeah right. 

Øvelsen jeg tror du må gjøre, er å gi blanke F i hva kunden synes å mene om deg. Det er ikke deg han er sur på. Det er arbeidsgiveren din. Du blir bare et uskyldig offer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...