Gå til innhold

Tvangsinnleggelse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er tvangsinnlagt på paragraf 3.3, er det da noen tidsaspekt ved innleggelsen? Kan man holdes på tvang i ubegrenset tid? Har pasienten noen krav på å få vite lengden på oppholdet, eller kan de si vi tar en dag om gangen? Har pasienten noen spesielle rettigheter?

Anonymkode: c0dfb...db2

Skrevet (endret)

Jeg vet ikke svaret på det du spør om.

Men jeg tenker bare på tvangsinnleggelse generelt; jeg tror ikke det er så mye man kan få gjort for å "krangle" seg ut av det. Jeg ville hatt ett mål, å gjøre mitt ytterste for å bli bedre. Altså samarbeide så godt man kan, ta medisiner, gjøre som behandler sier. Du sitter ikke i fengsel, det eneste som har skjedd er at helsevesenet har på et faglig grunnlag funnet ut at du er nødt til å få hjelp nå. Og det er vel egentlig bra, er det ikke?

All "motstand" du gjør vil bare gjøre oppholdet lengre og mer ubehagelig. Du kan ikke krangle deg ut.

Endret av issomethingwrong
Skrevet

Hvis man er tvangsinnlagt på paragraf 3.3, er det da noen tidsaspekt ved innleggelsen? Kan man holdes på tvang i ubegrenset tid? Har pasienten noen krav på å få vite lengden på oppholdet, eller kan de si vi tar en dag om gangen? Har pasienten noen spesielle rettigheter?

Anonymkode: c0dfb...db2

Pasienten har rett til å få sin sak vurdert av Kontrollkommisjonen, se http://lpp.no/kunnskapsbank/wp-content/uploads/2015/01/Rettssikkerhet-ved-tvang-kontrollkommisjonene-i-det-psykiske-helsevernet-IS-1335-bokmal.pdf

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er ingen tidsbegrensning så lenge hovedkriteriet (alvorlig sinnslidelse) og minst et av de to tilleggskriteriene (behandlingskriteriet og/eller farekriteriet) er oppfylt.

Skrevet (endret)

Det er ingen tidsbegrensning så lenge hovedkriteriet (alvorlig sinnslidelse) og minst et av de to tilleggskriteriene (behandlingskriteriet og/eller farekriteriet) er oppfylt.

Hvor er denne listen over alvorlige sinnslidelser? 

Endret av Janus30
Skrevet

Sist jeg var tvangsinnlagt (ett år siden), mener jeg det stod i papirene at tvangsvedtaket varte i ett år, men at det ble vurdert på nytt etter da det ene året.

Skrevet

Sist jeg var tvangsinnlagt (ett år siden), mener jeg det stod i papirene at tvangsvedtaket varte i ett år, men at det ble vurdert på nytt etter da det ene året.

Tvang kan ikke opprettholdes dersom ikke vilkårene lenger er oppfylt. Dette skal løpende vurderes. Se psykisk helsevernloven §3-7 som sier:

Ingen kan beholdes under tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern etter § 3-5 uten at vilkårene i § 3-2 første ledd eller § 3-3 første ledd fremdeles er oppfylt.

Den faglig ansvarlige vurderer om tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern skal opprettholdes, og treffer vedtak om opphør av vernet dersom vedkommende finner at de krav og vilkår som nevnt i første ledd ikke lenger er tilstede.

Pasienten, samt dennes nærmeste pårørende, kan når som helst be om at tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern opphører. Den faglig ansvarlige treffer vedtak i saken.

Pasienten eller vedkommendes nærmeste pårørende eller eventuelt den myndighet som har begjært tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern, kan påklage den faglig ansvarliges vedtak etter annet og tredje ledd til kontrollkommisjonen. Pasienten kan påklage vedtak om opprettholdelse av tvungen observasjon eller tvungent psykisk helsevern i inntil 3 måneder etter at vernet er opphørt. Dersom klage fremsettes, kan kontrollkommisjonens leder beslutte utsatt iverksetting av vedtak som nevnt i annet ledd inntil klagesaken er avgjort.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

For enkelhets skyld:

Alvorlig sinnslidelse er for alle praktiske formål samsvarende med psykose.

Vedtak etter §3-3 gjelder for inntil et år, men bare så lenge kriteriene er oppfylt. Nyvurdering skal skje minimum hver 3. måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...