Gå til innhold

Hvordan psyke meg opp til å dra?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For to uker siden var jeg til samtale og undersøkelse hos fysioterapeut. Forrige uke klarte jeg ikke å dra, og avbestilte timen. Motet sviktet. 

I morgen skal jeg tilbake. Gruer meg forferdelig. Fordi jeg er redd for å dumme meg ut. Jeg har så dårlig intelligens når det gjelder tekniske ting, og jeg er redd apparatene skal være slike tekniske ting og at jeg skal dumme meg ut pga det. 

Planen er at fysioterapeuten skal skreddersy et opplegg for meg på treningssenteret. Og jeg hater at han skal se på meg også. Det var ilke nok at han så på meg da jeg var i passiv modus - enda verre er det i aktiv modus. 

Han er også yngre enn meg og jeg skammer meg over kroppen min.

Noen som har noen tips til meg om hvordan jeg skal komme meg gjennom timen i morgen? Og det aller viktigste FØR Timen? 

Jeg er bare millimeter unna å ikke dra på nytt.. Jeg har det noenlunde likt i en annen setting også, også der vurderer jeg å ikke dra fordi jeg ikke fikser det. 

Anonymkode: 2c209...dd1

Skrevet

For to uker siden var jeg til samtale og undersøkelse hos fysioterapeut. Forrige uke klarte jeg ikke å dra, og avbestilte timen. Motet sviktet.

I morgen skal jeg tilbake. Gruer meg forferdelig. Fordi jeg er redd for å dumme meg ut. Jeg har så dårlig intelligens når det gjelder tekniske ting, og jeg er redd apparatene skal være slike tekniske ting og at jeg skal dumme meg ut pga det.

Planen er at fysioterapeuten skal skreddersy et opplegg for meg på treningssenteret. Og jeg hater at han skal se på meg også. Det var ilke nok at han så på meg da jeg var i passiv modus - enda verre er det i aktiv modus.

Han er også yngre enn meg og jeg skammer meg over kroppen min.

Noen som har noen tips til meg om hvordan jeg skal komme meg gjennom timen i morgen? Og det aller viktigste FØR Timen?

Jeg er bare millimeter unna å ikke dra på nytt.. Jeg har det noenlunde likt i en annen setting også, også der vurderer jeg å ikke dra fordi jeg ikke fikser det.

Fysioterapeuten er ikke opptatt av din kropps utseende, men opptatt av å hjelpe deg til å oppnå bedre funksjon. Han er også vant til å instruere folk i bruk av apparatene, og de er ikke vanskeligere enn at du kommer til å lære å bruke dem. Fysioterapeuter forholder seg til kropper av alle typer året rundt, og din kropp skiller seg ikke fra mange andre kropper han ser daglig.

Dette er en typisk "just do it"-situasjon. Det vil bli mindre vanskelig når du har gjennomført noen ganger.

Skrevet

"Just do it" hjelper en gjennom de første gangene, men etter hvert mister det virkning, og så slutter man fordi man ikke fikser det lenger. 

Har prøvd dette før, uten hell. Dessverre. Jeg har alltid sluttet fordi jeg ikke har fikset det med "just do it". 

Skrevet

"Just do it" hjelper en gjennom de første gangene, men etter hvert mister det virkning, og så slutter man fordi man ikke fikser det lenger.

Har prøvd dette før, uten hell. Dessverre. Jeg har alltid sluttet fordi jeg ikke har fikset det med "just do it".

Løsningen er å vende fokuset mot det du skal utføre og ikke være opptatt av relasjonen til fysioterapeuten. Du er ikke der for å vise ham hvor flink du er eller hvor fin kropp du har; i likhet med de fleste av hans pasienter så er du der for å få hjelp til å bedre kroppens evne til å fungere bra.

Foreslår at du bestemmer deg for ikke å slutte før tidligst til sommeren.

Skrevet

Jeg fikser det ikke. Det er i morgen tidlig, og det begynner å bli for sent uansett. Dessuten har det oppstått andre ting som har forverret ting for meg, så akkurat nå har jeg ikke noe styrke til å gjennomføre det i hele tatt. Jeg dropper det, er ikke sterk nok. 

Skrevet

Jeg fikser det ikke. Det er i morgen tidlig, og det begynner å bli for sent uansett. Dessuten har det oppstått andre ting som har forverret ting for meg, så akkurat nå har jeg ikke noe styrke til å gjennomføre det i hele tatt. Jeg dropper det, er ikke sterk nok.

Jeg tenker at det er synd at du forteller deg selv at du ikke er sterk nok til å gjennomføre noe såpass banalt som trening hos fysioterapeut. Jeg mener du forveksler det at du synes det er vanskelig (flaut, kleint osv.) med at det ikke er mulig.

Skrevet

For deg er det banalt, men ikke for meg

Skrevet

For deg er det banalt, men ikke for meg

Du kan snu tenkningen din rundt dette og gjøre det til en "banal" ting.

Skrevet

Jeg presset meg hardt og dro. Akkurat slik jeg har gjort så mange ganger før. Det var fælt. Det hjalp ikke at han var 15 min forsinket, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg og var stresset. Han virket også stresset, som om han egentlig ikke hadde tid til meg. 

Dessuten ble jeg veldig skuffet. Jeg er ikke "syk nok" til å få gjøre øvelsene på treningssenteret der, og får ikke den oppfølgningen jeg håpet på og trengte for å komme i gang. 

Jeg må kjøpe ball og strikk og gjøre 24 øvelser hjemme hver dag. Fikk med meg bilder og videoer på mail. Han gikk raskt igjennom øvelsene. Oppfølgningen jeg får er en time om en mnd for å evaluering og gå videre med nye øvelser. Jeg fikk også beskjed om å gå på ski. 

Hvis jeg skal gjøre øvelsene på senteret med styrkeapparater (slik jeg håpet på og var motivert for), måtte jeg lært det og gjort alt på egen hånd. Samt betalt full pris for å trene der. Han kunne ikke forsvare mine plager overfor NAV (selv om jeg har store plager og var sykmeldt i mange mnd.). 

Skrevet (endret)

Bra at du kom deg av gårde i dag:-)

Øvelser med ball og strikk er som regel svært god trening, så jeg tror du kan få like mye ut av det som å trene på senteret. Gjør et forsøk å se hva som skjer i løpet av de nærmeste 4 ukene før du skal til oppfølgning. Prøv å ikke tolke opplevelsen som avvisning.

Prisen for jevnlige timer hos fysioterapeut vil forøvrig raskt overgå prisen for å trene på treningssenteret om det er der du primært ønsker å trene.

Endret av frosken
Skrevet

Jeg presset meg hardt og dro. Akkurat slik jeg har gjort så mange ganger før. Det var fælt. Det hjalp ikke at han var 15 min forsinket, visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg og var stresset. Han virket også stresset, som om han egentlig ikke hadde tid til meg. 

Dessuten ble jeg veldig skuffet. Jeg er ikke "syk nok" til å få gjøre øvelsene på treningssenteret der, og får ikke den oppfølgningen jeg håpet på og trengte for å komme i gang. 

Jeg må kjøpe ball og strikk og gjøre 24 øvelser hjemme hver dag. Fikk med meg bilder og videoer på mail. Han gikk raskt igjennom øvelsene. Oppfølgningen jeg får er en time om en mnd for å evaluering og gå videre med nye øvelser. Jeg fikk også beskjed om å gå på ski. 

Hvis jeg skal gjøre øvelsene på senteret med styrkeapparater (slik jeg håpet på og var motivert for), måtte jeg lært det og gjort alt på egen hånd. Samt betalt full pris for å trene der. Han kunne ikke forsvare mine plager overfor NAV (selv om jeg har store plager og var sykmeldt i mange mnd.). 

Jeg vil bare si følgende: Fy F' så  tøff du var :)

Anonymkode: be9c8...89e

Skrevet

Knallbra jobba! Prøv å lag deg en rutine på treningen hjemme, f.eks.:

kl. 8 - stå opp, ta på treningstøy og spis en lett frokost (et knekkebrød med leverpostei eller ost f.eks.)

kl. 8:30 - dagens treningsøkt

kl. 9:30 - (eller hvor lang tid treningen tar) en dusj og etterpå en ordentlig frokost

Senere på dagen kan du kanskje gå en liten tur for å få litt frisk luft?

Lykke til - dette klarer du! :) Du vil nok snart merke bedring og fremgang og det motiverer litt ekstra. :) 

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...