Gå til innhold

NHD: (eller andre) Finnes det noen forklaring på hvorfor humør og motivasjon stiger på kveldstid/natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ved kveldstid 22-23 begynner motivasjonen min å komme tilbake for fullt. Hva er den biologiske årsaken til dette, spesielt mtp bipolaritet? Dette virker arvelig da min far også opplever dette. Og finnes det en effektiv behandling for å flytte dette motivasjons/eufori vinduet til dag tid? Vil stemningsstabiliserende medikamenter kunne ordne dette? 

Anonymkode: cfcba...4a2

Skrevet

Tror det er sånn at jo lenger du er våken (altså jo lenger tid det går fra du står opp) jo bedre humør blir du i. Husker ikke hvorfor, men sikkert noen andre som vet.

Anonymkode: 4c0a3...f9a

Skrevet

Serotoninnivåene er lavest om morgenen og øker utover dagen. Om det er årsaken vet jeg ikke. Det er uansett ganske vanlig med døgnvariasjon i stemningsleiet ved bipolar lidelse.

Skrevet
15 timer siden, 331 skrev:

Serotoninnivåene er lavest om morgenen og øker utover dagen. Om det er årsaken vet jeg ikke. Det er uansett ganske vanlig med døgnvariasjon i stemningsleiet ved bipolar lidelse.

Hei!

Det er veldig interessant.  Har du en link til forskningen på dette?

Skrevet

Jeg forsøkte å finne ut hvorfor det er slik, da jeg var deprimert.

I lang tid før og etter, + under depresjonen var det aller verst om morgenen.  Om kvelden kom jeg meg såpass at jeg klarte å spise litt, og grue meg til neste morgen.

Lykkes ikke i å finne ut hvorfor dessverre, men synes det med serotoninvariasjon mellom morgen og kveld som 331 nevner over her høres logisk ut.  Håper å få lese mer om det. 

Skrevet

Jeg tror at frigjøringen av dopamin i hjernen øker jo lengre tid vi har vært våkne. Hvilket er grunnen til at mange deprimerte har det bedre om kvelden, at søvndeprivasjon hjelper på depresjon, og at man til slutt blir psykotisk av å gå mange dager uten søvn. Også en grunn til at søvn er så viktig ved mani.

Skrevet

Jeg skal komme med enda et forslag til noe som skjer i hjernen. Det har med meatonin å gjøre, et hormon som kontrollerer døgnrytme. Det du kan gjøre når du står opp er å gå deg en tur når sola er på vei opp. Ikke bruk solbriller, men få nok lys inn i øynene. Det skal hjelpe på melatoninnivået.

Jeg er også bipolar og mest motivert, kreativ, snakkesalig og mest energifull på kveldstid. Når klokka bikker 20 begynner jeg å våkne. Jeg merker en viss forskjell fra å gå uten medisiner til å starte på lamictal. Går du på noe medisiner? Medisinene tar ikke alt, men jeg er roligere på kveldstid nå enn før og kommer meg i seng ved 23-24 tiden. (Mot 2-3 ellers.)

Anonymkode: 144d7...47c

Skrevet
22 minutter siden, PNG skrev:

Det er bare sorgen frem til kvelden.

Noen dager er det bare sorgen om kvelden også.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...