Gå til innhold

Vil sove mer.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei nå vil jeg legge meg, jeg er ikke trøtt men skal lese. Margit Sandemo sin bok, håper jeg klarer å lese den :) 

hadde du trengt mer hadde du nok fått sove lenger.

Anonymkode: efa5d...914

Kanskje. 

Skrevet

Jeg så det med en gang jeg hadde postet det . Utrolig dårlig formulering, men nå skal jeg gjøre noe nyttig :D

Ok, jeg og. Legge meg å lese :) 

Skrevet

Ok, jeg og. Legge meg å lese :) 

Jeg ser på film/serie hver kveld til jeg sovner. Lenge siden jeg har klart å lese en bok, får ikke med meg hva jeg leser så sluttet å lese.

Skrevet

Den tankegangen med at det er best å sove sammenhengende (og i 8 timer) medfører nødvendigvis ikke riktighet. Det er gjort studier på det, altså analysert historie, og kommet frem til at det er en tankegang som utviklet seg så sent som på 1900-tallet. Tidligere var det ofte vanlig å sove i to etapper, stå opp for å hvile i midten. Det er noe som går bedre overens med gårdsdrift, altså ikke-moderne gårdsdrift. Jeg tror folk sov bedre i "gamle dager".

Skrevet

Den tankegangen med at det er best å sove sammenhengende (og i 8 timer) medfører nødvendigvis ikke riktighet. Det er gjort studier på det, altså analysert historie, og kommet frem til at det er en tankegang som utviklet seg så sent som på 1900-tallet. Tidligere var det ofte vanlig å sove i to etapper, stå opp for å hvile i midten. Det er noe som går bedre overens med gårdsdrift, altså ikke-moderne gårdsdrift. Jeg tror folk sov bedre i "gamle dager".

Grunnen til at folk fikk sove bedre i "gamle dager" er nok for en stor del at de faktisk jobbet fysisk hele dagen og brukte kroppen sin  - slik den er ment til fra naturens side. Det er ikke det minste rart at man ikke får sove godt og lenge om man sitter i sofaen hele dagen... Kroppen har jo ikke noe særlig behov for å hvile noe mer da.

Jeg sover som regel 6 timer om natten, men da er jeg gjerne oppe på do en gang. Har sjelden problemer med å sovne, er som regel i drømmeland noen få minutter etter at lyset er slukket. :) Får jeg sove 7 timer sammenhengende er jeg lykkelig. :) 

Skrevet

Jeg ser på film/serie hver kveld til jeg sovner. Lenge siden jeg har klart å lese en bok, får ikke med meg hva jeg leser så sluttet å lese.

Ja har litt problemer jeg og, lettere å lese Donald. 

Skrevet
3 hours ago, Lillemus said:

Grunnen til at folk fikk sove bedre i "gamle dager" er nok for en stor del at de faktisk jobbet fysisk hele dagen og brukte kroppen sin  - slik den er ment til fra naturens side. Det er ikke det minste rart at man ikke får sove godt og lenge om man sitter i sofaen hele dagen... Kroppen har jo ikke noe særlig behov for å hvile noe mer da.

Det er ikke det søvnforskere peker på, men de peker på det med lys - kunstig lys:

Tidlig på 1990-tallet gjennomførte den amerikanske psykiateren Thomas Wehr et søvneksperiment som synes å bekrefte menneskets iboende behov for oppdelt søvn.

I fire uker ble en gruppe mennesker innelukket i totalt mørke i 14 timer hver dag. Etter en stund hadde samtlige endret søvnmønsteret sitt. De sov i fire timer, så var de våkne i inntil et par timer, før de sovnet igjen i en ny fire timers-økt.

http://www.nrk.no/livsstil/_-atte-timers-sovn-er-en-myte-1.8014570

Noen mener ideen om at det er 8 timer sammenhengende som er best og nødvendig er negativt:

– Å våkne opp midt på natta er en del av menneskets fysiologi, sier søvnpsykolog Gregg Jacobs til BBC. Han mener at en våken periode mellom to lengre søvnperioder, kan være gunstig for vår evne til å dempe stress på en naturlig måte.

Jacobs hevder faktisk at "regelen" om at vi alltid bør sove i ett sammenhengende strekk kan være helseskadelig.

– Hvis man stadig bekymrer seg for vanen med å våkne midt på natta, kan bekymringen i seg selv skape søvnproblemer som igjen påvirker den mentale tilstanden når man er våken om dagen, sier han.

Skrevet

Jeg har alltid hatt et godt sovehjerte, har som regel alltid sovnet fort om kvelden, og har sovet uavbrutt hele natta. I perioder av livet har det vært ytre omstendigheter som har endret noe på dette - for eksempel opp for å tisse om natta da jeg var gravid, amming og nattevåk med små barn i en periode på 7 år var helt grusomt, og også psykisk stress/bekymring kan endre søvnmønsteret for meg.

Men når jeg har det bra og alt er normalt, sover jeg vanligvis fra ca midnatt til 6.45 i uka, altså 6,5-7 timer, og så sover jeg 1-2 timer lenger hver natt i helgene. Har alltid vært nattugle, og synes døgnet er på sitt beste etter klokka 23... men når jeg jobber, så MÅ jeg jo legge meg da.

Jeg kjenner mange som er i stor grad friske, men som sover avbrutt og urolig, men jeg kjenner også mange som sover hele natta.

Skrevet
24 minutter siden, påskelilje skrev:

Jeg har alltid hatt et godt sovehjerte, har som regel alltid sovnet fort om kvelden, og har sovet uavbrutt hele natta. I perioder av livet har det vært ytre omstendigheter som har endret noe på dette - for eksempel opp for å tisse om natta da jeg var gravid, amming og nattevåk med små barn i en periode på 7 år var helt grusomt, og også psykisk stress/bekymring kan endre søvnmønsteret for meg.

Men når jeg har det bra og alt er normalt, sover jeg vanligvis fra ca midnatt til 6.45 i uka, altså 6,5-7 timer, og så sover jeg 1-2 timer lenger hver natt i helgene. Har alltid vært nattugle, og synes døgnet er på sitt beste etter klokka 23... men når jeg jobber, så MÅ jeg jo legge meg da.

Jeg kjenner mange som er i stor grad friske, men som sover avbrutt og urolig, men jeg kjenner også mange som sover hele natta.

Det var det jeg trodde var normalt, å sove uavbrutt. Men de fleste her inne har visst søvnproblemer. Det er jo da jeg har blitt tilbudt noe å sove på, men det er jo normalt. 

Skrevet (endret)
53 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var det jeg trodde var normalt, å sove uavbrutt. Men de fleste her inne har visst søvnproblemer. Det er jo da jeg har blitt tilbudt noe å sove på, men det er jo normalt. 

Jeg bruker for tiden ingenting for søvn, men jeg tror Zeldox har en viss søvnfremmende effekt (og sikkert Risperdal også). Pleier å sove ganske uavbrutt fra 23.30 - 07.00 for tiden (sikkert 01.00 - 10.00 i helgene). Men det varierer ganske mye, i perioder hvor jeg er stresset eller engstelig, kan jeg gjerne våkne flere ganger i løpet av natten. I slike perioder bruker jeg 10 mg Vallergan hvis jeg trenger (i noen dager), og det fungerer bra.

Jeg er avhengig av god søvn for å fungere, men tror dette er rimelig individuelt. Ser jo støtt og stadig NHD skrive svar her "midt på natta" - sikkert som følge av at han våkner tidlig iblant? 

Endret av issomethingwrong
Skrevet
1 minutt siden, issomethingwrong skrev:

Ser jo støtt og stadig NHD skrive svar her "midt på natta" - sikkert som følge av at han våkner tidlig iblant? 

Eller har nattevakt?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eller har nattevakt?

Ja, det kan jo også være.

Skrevet
6 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Jeg bruker for tiden ingenting for søvn, men jeg tror Zeldox har en viss søvnfremmende effekt (og sikkert Risperdal også). Pleier å sove ganske uavbrutt fra 23.30 - 07.00 for tiden (sikkert 01.00 - 10.00 i helgene). Men det varierer ganske mye, i perioder hvor jeg er stresset eller engstelig, kan jeg gjerne våkne flere ganger i løpet av natten. I slike perioder bruker jeg 10 mg Vallergan hvis jeg trenger (i noen dager), og det fungerer bra.

Jeg er avhengig av god søvn for å fungere, men tror dette er rimelig individuelt. Ser jo støtt og stadig NHD skrive svar her "midt på natta" - sikkert som følge av at han våkner tidlig iblant? 

Ja kanskje de som sliter psykisk er mer avhengig av skikkelig søvn for å fungere? 

Skrevet
55 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var det jeg trodde var normalt, å sove uavbrutt. Men de fleste her inne har visst søvnproblemer.

Nå er det vel ikke et "søvnproblem" for voksne å våkne i løpet av natta, så lenge man får dekket det totale søvnbehovet sånn omtrent.

Det er heller ikke rart eller uvanlig at mange som er i full jobb, sover litt i minste laget natt til virkedager.  Men hvis man selv opplever at dette får negative følger dagen etter, er det jo best å endre på leggetiden.

Skrevet
29 minutter siden, laban skrev:

Nå er det vel ikke et "søvnproblem" for voksne å våkne i løpet av natta, så lenge man får dekket det totale søvnbehovet sånn omtrent.

Det er heller ikke rart eller uvanlig at mange som er i full jobb, sover litt i minste laget natt til virkedager.  Men hvis man selv opplever at dette får negative følger dagen etter, er det jo best å endre på leggetiden.

Syns det virker som dere har søvnproblemer hele gjengen, jeg har jo fått medisin for mindre. Er det legene det er noe galt med?

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Syns det virker som dere har søvnproblemer hele gjengen, jeg har jo fått medisin for mindre. Er det legene det er noe galt med?

Nå er det vel ikke mange som har svart deg at de selv våkner ofte i løpet av natta, men noen har skrevet at de vet det ikke er noe sjeldent fenomen.  Jeg vet at det verken er farlig eller uvanlig å sove litt "stykkevis", fordi faren min har hatt det sånn store deler av sitt voksne liv.  Selv våkner jeg sjelden.  Jeg er litt sånn som Nickløs, jeg legger meg i seneste laget, men sover stort sett godt - og litt lenger på helgedager enn virkedager.

Hva ellers friske folk skal bruke sovemedisin for, kommer vel an på om man selv er plaget av situasjonen fordi den går ut over hverdagen (eller fordi man blir veldig stresset av den), og om det er noen andre tiltak som kan hjelpe.  Jeg vet ikke hvordan leger vurderer behov for eller nødvendighet av søvn når man har sykdommer og / eller går på andre medisiner fra før, det kan godt hende det er ekstra viktig å få nok søvn i enkelte tilfeller.

Skrevet
5 minutter siden, laban skrev:

Nå er det vel ikke mange som har svart deg at de selv våkner ofte i løpet av natta, men noen har skrevet at de vet det ikke er noe sjeldent fenomen.  Jeg vet at det verken er farlig eller uvanlig å sove litt "stykkevis", fordi faren min har hatt det sånn store deler av sitt voksne liv.  Selv våkner jeg sjelden.  Jeg er litt sånn som Nickløs, jeg legger meg i seneste laget, men sover stort sett godt - og litt lenger på helgedager enn virkedager.

Hva ellers friske folk skal bruke sovemedisin for, kommer vel an på om man selv er plaget av situasjonen fordi den går ut over hverdagen (eller fordi man blir veldig stresset av den), og om det er noen andre tiltak som kan hjelpe.  Jeg vet ikke hvordan leger vurderer behov for eller nødvendighet av søvn når man har sykdommer og / eller går på andre medisiner fra før, det kan godt hende det er ekstra viktig å få nok søvn i enkelte tilfeller.

Nei ikke vet jeg. Forstår ikke at dere klarer det, men du sover jo uavbrutt ja. Syns det var flere som skrev de våknet flere ganger, hva i alle dager skal vi med medisiner når det er normalt?

Skrevet
27 minutter siden, stjernestøv skrev:

Syns det var flere som skrev de våknet flere ganger, hva i alle dager skal vi med medisiner når det er normalt?

Det kan vel være aktuelt å bruke noe å sove på hvis man blir veldig stresset av det, eller føler at man går i svime om dagen mot slutten av uka, eller har en jobb der det er ekstremt viktig å aldri ha en liten downperiode (kirurg, pilot,...), eller har andre helseproblemer som forverres av det som for helt friske kan være greit (f.eks. det å være litt sliten mot slutten av uka)?

Men jeg tror ikke det er veldig lett å få sovemedisin hvis man bare sover litt mindre enn gjennomsnittet eller ofte har et søvnavbrudd som ikke ødelegger natta.  Mange leger vil nok at man skal prøve standardrådene først (søk på "søvntips voksne", så renner det ut...).  Sovemedisin kan også ha bivirkninger som blir plagsomme for noen.

Skrevet
10 minutter siden, laban skrev:

Det kan vel være aktuelt å bruke noe å sove på hvis man blir veldig stresset av det, eller føler at man går i svime om dagen mot slutten av uka, eller har en jobb der det er ekstremt viktig å aldri ha en liten downperiode (kirurg, pilot,...), eller har andre helseproblemer som forverres av det som for helt friske kan være greit (f.eks. det å være litt sliten mot slutten av uka)?

Men jeg tror ikke det er veldig lett å få sovemedisin hvis man bare sover litt mindre enn gjennomsnittet eller ofte har et søvnavbrudd som ikke ødelegger natta.  Mange leger vil nok at man skal prøve standardrådene først (søk på "søvntips voksne", så renner det ut...).  Sovemedisin kan også ha bivirkninger som blir plagsomme for noen.

Rart jeg har fått medisin da. 

Skrevet (endret)
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

Rart jeg har fått medisin da.

Det kommer vel an på totalsituasjonen din - tar du noe annet som har søvnproblemer som bivirkning, er det viktig for helsen din samlet sett at du ikke får søvnunderskudd, fikk du medisinen i en periode fordi du ble stresset psykisk av å ligge i senga uten å få sove - det må jo ha vært et eller annet som gjorde at du begynte med den?  Kanskje det var slik at du opplevde redusert søvnkvalitet pga. noen andre medisiner du måtte ta?  Legene ser på helheten, i hvert fall burde de det.  Det er sikkert noen sykdommer / plager (fysiske eller psykiske) som gjør søvn ekstra viktig.

Endret av laban

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...