Gå til innhold

Vil sove mer.

Anbefalte innlegg

Skrevet
20 minutter siden, laban skrev:

Det kommer vel an på totalsituasjonen din - tar du noe annet som har søvnproblemer som bivirkning, er det viktig for helsen din samlet sett at du ikke får søvnunderskudd, fikk du medisinen i en periode fordi du ble stresset psykisk av å ligge i senga uten å få sove - det må jo ha vært et eller annet som gjorde at du begynte med den?  Kanskje det var slik at du opplevde redusert søvnkvalitet pga. noen andre medisiner du måtte ta?  Legene ser på helheten, i hvert fall burde de det.  Det er sikkert noen sykdommer / plager (fysiske eller psykiske) som gjør søvn ekstra viktig.

Ok. Men dere skrev jo at det var normalt, mener dere da for kun friske folk?

Skrevet
17 timer siden, stjernestøv skrev:

Jo jeg tenker jo jeg får lyst å gjøre mer, men det er ikke så lett å gjennomføre. Men nå skal jeg prøve å gå litt på dagsenteret, begynner på mandag. 

Så flott å høre. Har du noen du kan treffe eller gå sammen med dit? 

Skrevet (endret)
17 minutter siden, stjernestøv skrev:

Ok. Men dere skrev jo at det var normalt, mener dere da for kun friske folk?

Nå svarte jeg på hva som kan være årsaken til at du fikk sovemedisin, det var det du spurte om.

Det er sikkert noen som ikke er friske, som sliter med søvn som følge av sykdommen, det ville vært rart ellers.  På den annen side er det nok noen som ikke er friske, som har ekstra stort søvnbehov og som blir trøttere og sover mer enn friske, som følge av sykdommen.

Og så er det i utgangspunktet ikke unormalt eller uvanlig at man sover kortere enn 8 timer og / eller har korte oppvåkninger i løpet av natten.  Om dette bør korrigeres med sovemedisin eller ikke, har med egen opplevelse av situasjonen å gjøre (blir man så stresset / bekymret / sliten at det er et problem?) og dessuten om det er andre hensyn som taler for det.  Slike "andre hensyn" kan være f.eks. helsemessige eller jobbmessige.

Endret av laban
Skrevet
5 minutter siden, XbellaX skrev:

Så flott å høre. Har du noen du kan treffe eller gå sammen med dit? 

Ja har avtalt med ei at vi skal gå sammen på mandag hvis formen er bra, svinger i form hun også så det må klaffe. 

Skrevet
17 timer siden, stjernestøv skrev:
Et øyeblikk siden, stjernestøv skrev:

Ja har avtalt med ei at vi skal gå sammen på mandag hvis formen er bra, svinger i form hun også så det må klaffe. 

Flott :-)

Skrevet
7 minutter siden, laban skrev:

Nå svarte jeg på hva som kan være årsaken til at du fikk sovemedisin, det var det du spurte om.

Det er sikkert noen som ikke er friske, som sliter med søvn som følge av sykdommen, det ville vært rart ellers.  På den annen side er det nok noen som ikke er friske, som har ekstra stort søvnbehov og som blir trøttere og sover mer enn friske, som følge av sykdommen.

Og så er det i utgangspunktet ikke unormalt eller uvanlig at man sover kortere enn 8 timer og / eller har korte oppvåkninger i løpet av natten.  Om dette bør korrigeres med sovemedisin eller ikke, har med egen opplevelse av situasjonen å gjøre (blir man så stresset / bekymret / sliten at det er et problem?) og dessuten om det er andre hensyn som taler for det.  Slike "andre hensyn" kan være f.eks. helsemessige eller jobbmessige.

Ok. Trodde bare at det var et sykdomstegn når søvnen ikke fungerte skikkelig. 

Skrevet

Du skrev ett eller annet sted at du lå på sofaen og tittet på himmelen og bare lå der uten tanker, nesten som å meditere skrev du. Jeg tenker at det er nesten som å sove. Om du slapper så mye av på dagtid så ville det overraske meg om du trengte så mye som 8 timer søvn i løpet av natta. Du sliter jo hverken ut hjelrnen eller kroppen ;) Når jeg er syk, sånn syk at det eneste fornuftige er å tvinge seg selv til å slappe av på sofaen, så sover jeg fryktelig dårlig om natten. Våkner mange ganger. Grunnen er jo at jeg egentlig ikke trenger mer søvn fordi jeg ikke har brukt noe særlig energi på dagen.

Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Du skrev ett eller annet sted at du lå på sofaen og tittet på himmelen og bare lå der uten tanker, nesten som å meditere skrev du. Jeg tenker at det er nesten som å sove. Om du slapper så mye av på dagtid så ville det overraske meg om du trengte så mye som 8 timer søvn i løpet av natta. Du sliter jo hverken ut hjelrnen eller kroppen ;) Når jeg er syk, sånn syk at det eneste fornuftige er å tvinge seg selv til å slappe av på sofaen, så sover jeg fryktelig dårlig om natten. Våkner mange ganger. Grunnen er jo at jeg egentlig ikke trenger mer søvn fordi jeg ikke har brukt noe særlig energi på dagen.

Men i natt sov jeg altså lenge og godt, selv om jeg lå mye på sofaen i går. Så det så ;) Har til og med tatt av 1,7 kilo så dette er bare velstand :) 

Skrevet
1 minutt siden, stjernestøv skrev:

Men i natt sov jeg altså lenge og godt, selv om jeg lå mye på sofaen i går. Så det så ;) Har til og med tatt av 1,7 kilo så dette er bare velstand :) 

Uten at du tok sovemedisiner? Det er jo kjempebra :) Kanskje du egentlig er en trøttfis :P:D

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Uten at du tok sovemedisiner? Det er jo kjempebra :) Kanskje du egentlig er en trøttfis :P:D

Ja uten sovemedisin ;) Ja jeg er nok en trøttfis, trenger mye søvn jeg :) Og elsker å sove :) 

Skrevet
1 time siden, stjernestøv skrev:

Ja uten sovemedisin ;) Ja jeg er nok en trøttfis, trenger mye søvn jeg :) Og elsker å sove :) 

Jeg er en av de som sover litt for lite og kan våkne flere ganger i løpet av natten, uten at jeg tenker det er noe sykelig som må medisineres.

Jeg elsker å være uthvilkt og våken, og jeg elsker å legge meg når jeg er veldig trøtt og sliten, men akkurat det å sove er for meg en "ikke-tilstand" som man ikke kan elske.

Skrevet
1 minutt siden, Xtra skrev:

Jeg er en av de som sover litt for lite og kan våkne flere ganger i løpet av natten, uten at jeg tenker det er noe sykelig som må medisineres.

Jeg elsker å være uthvilkt og våken, og jeg elsker å legge meg når jeg er veldig trøtt og sliten, men akkurat det å sove er for meg en "ikke-tilstand" som man ikke kan elske.

Å så rart. 

Skrevet
3 minutter siden, Xtra skrev:

Så rart! For meg er ikke soving en ikke-tilstand! Jeg har vel ikke akkurat tenkt over dette før, men jeg har alltid elsket å sove. Liker på en måte ikke å legge meg, fordi jeg helst vil være lenger oppe, men når jeg først har lagt meg, er det deilig å kjenne at kroppen slapper av og glir inn i sovetilstand, og jeg merker at jeg sovner (fordi det er grusomt å bli forstyrret akkurat i innsovningsfasen), og dersom jeg innimellom skulle våkne mens jeg sover på natta, så vet jeg jo at jeg egetnlig sover, og er i sovemodus, og jeg kan huske drømmer og følelser, og bare lengter etter å komme tilbake til sovingen igjen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...