AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 Har nå i tre uker hatt problemer med å puste,det kjennes ut som om jeg ikke kan få nok luft inn i lungene,blir sittende å hive etter pusten. Problemet kan komme og gå i løpet av dagen men er virkelig ille om kvelden. Det er også nesten umulig å få sove da det blir enda verre når jeg legger meg ,så ille at jeg føler at jeg stopper å puste,noe som gjør jeg står opp og legger meg mange ganger før jeg får sove.Får derfor alt for lite søvn,ca 4 timer. Har prøvd to forskjellige pusteteknikker men det gjør problemet bare verre.Som sagt så kommer og går dette puste problemet og jeg kan gå lange turer uten å merke noe så tror ikke det er noe fysisk. Nå er jeg så lei , noen som vet om noe som kan hjelpe til å bli kvitt dette problemet? Anonymkode: cc1b9...c7f 0 Siter
kasssy Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 hadde dette problemet selv en liten periode.1 er det slik at du våkner rett før du sovner av at det føles som om du blir kvælt og ikke får puste?2 må du ofte tenke på å puste på dagtid, fordi du ikke begynner å puste av deg selv?3 merker du at du plutselig ikke puster midt på dagen, og på refleks må ta ett kjempe drag med luft inn for å ikke gå i bakken?For meg var det utløst av at jeg gikk rett fra 0 til 200 mg på zoloft + ikke hadde tatt astmamedisiner på lenge og hadde heftig angst. dro selv på legevakten og ble bedt om å ta doble doser ventoline hver gang dette skjedde, og det funket for min del.. 0 Siter
ISW Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 Har nå i tre uker hatt problemer med å puste,det kjennes ut som om jeg ikke kan få nok luft inn i lungene,blir sittende å hive etter pusten. Problemet kan komme og gå i løpet av dagen men er virkelig ille om kvelden. Det er også nesten umulig å få sove da det blir enda verre når jeg legger meg ,så ille at jeg føler at jeg stopper å puste,noe som gjør jeg står opp og legger meg mange ganger før jeg får sove.Får derfor alt for lite søvn,ca 4 timer. Har prøvd to forskjellige pusteteknikker men det gjør problemet bare verre.Som sagt så kommer og går dette puste problemet og jeg kan gå lange turer uten å merke noe så tror ikke det er noe fysisk. Nå er jeg så lei , noen som vet om noe som kan hjelpe til å bli kvitt dette problemet? Anonymkode: cc1b9...c7fPrøv å puste i en papirpose en liten stund og se om det hjelper.Hvis du ubevisst hyperventilerer så er det komplett normalt og vanlig at du føler at du stopper å puste når du sovner. Du gjør det. Men det er ikke farlig. Det er bare kroppen som slapper av og gjenvinner/øker CO2-nivået i blodet til normalt nivå (når du hyperventilerer puster du ut for mye CO2). Det er ikke farlig og du starter å puste igjen.Du kan bruke 28 kr på å laste ned appen Oximeter og sjekke selv oksygenmetningen i blodet. Er den opp mot 100% når du sliter med pusten, er diagnosen enkel. Hyperventilering. 0 Siter
Blomsterfluen Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 (endret) Jeg har det også sån som du beskriver. Det skjer når jeg sliter psykisk oppi hodet. Da må jeg konsentrere meg og gi alt og konsentrere meg for å få til å puste dupt inn i lungene. Jeg hadde dette i går og i dag, forresten og må gispe etter luft om jeg ligger å sover. Spessielt nå når jeg går på fluoxetin. Endret 27. januar 2016 av Blomsterfluen 0 Siter
stjernestøv Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 Jeg har det også sån som du beskriver. Det skjer når jeg sliter psykisk oppi hodet. Da må jeg konsentrere meg og gi alt og konsentrere meg for å få til å puste dupt inn i lungene. Jeg hadde dette i går og i dag, forresten og må gispe etter luft om jeg ligger å sover. Spessielt nå når jeg går på fluoxetin.Jeg har også har problemer med pusten når jeg skal sove, har ikke tenkt på at det kan være pga fluoxetin. Det kan det jo. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 Kassy:1 det er sånn at akkurat i det jeg nesten sovner så kjenner jeg at jeg slutter å puste.2 nei sånn har jeg det ikke3 nei ikke det hellerHar ikke astma eller alergi så det kan det heller ikke være ikke medisineres helleri Anonymkode: cc1b9...c7f 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 (endret) Prøv å puste i en papirpose en liten stund og se om det hjelper.Hvis du ubevisst hyperventilerer så er det komplett normalt og vanlig at du føler at du stopper å puste når du sovner. Du gjør det. Men det er ikke farlig. Det er bare kroppen som slapper av og gjenvinner/øker CO2-nivået i blodet til normalt nivå (når du hyperventilerer puster du ut for mye CO2). Det er ikke farlig og du starter å puste igjen.Du kan bruke 28 kr på å laste ned appen Oximeter og sjekke selv oksygenmetningen i blodet. Er den opp mot 100% når du sliter med pusten, er diagnosen enkel. Hyperventilering.Der lærte jeg noe nytt En gang i 2011, hadde jeg 100 % oksygenmetning. Uvitende som jeg var tolket jeg det positivt og tenkte at : Det høres jo bra ut Det kom som lyn fra klar himmel etter at jeg hadde hatt en veldig hyggelig kveld ute på byen med kolegaer. Jeg humpet rundt på krykker, kom hjem, var glad og for nøyd og satte meg ned i sofaen. Så starter det. Smerter ved siden av hjertet. Var ikke bekymret først fordi jeg har hatt det før og det har pleid å gå over hvis jeg pustet rolig. Men denne gangen ble det vondere og vondere. Jeg fikk ikke puste og jeg var redd det var hjerteinnfarkt. Ble voldsomt med styr ut av veldig lite. Fikk ungene til å ringe 113. Det kom sykebil. Jeg hørte at de sa til hverandre noe om oksygen og 100%. Ble kjørt til legevakta. Det gikk over gradvis da jeg satt der før jeg ble skikkelig undersøkt. Fikk høre at det bare var en muskel. Flaut å ha laget så mye styr.Kan dette ha vært et panikkanfall ? Panikk hadde jeg i hvert fall. Hadde hatt en kjempefin kveld og plutselig skjedde dette.Trodde jeg skulle dø av hjerteinnfarkt og ba de kjøre meg rett til sykehus. Noe de ikke gjorde. De sa ikke noe om det på legevakta om at det var angt. Om det var det , var det engangstilfelle. Har ikke hatt noe sånt i ettertid.Hva tror du, du som kan dette ? Jeg husker det var litt flere småting med meg i samme periode. Blandt annet en klump i halsen som ikke forsvant. Alt dette var rett før jeg skilte meg, så det kan jo ha vært en forklaring. Endret 27. januar 2016 av Nicklusheletida 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 Der lærte jeg noe nytt En gang i 2011, hadde jeg 100 % oksygenmetning. Uvitende som jeg var tolket jeg det positivt og tenkte at : Det høres jo bra ut Det kom som lyn fra klar himmel etter at jeg hadde hatt en veldig hyggelig kveld ute på byen med kolegaer. Da hadde jeg vært "innesteng" ganske lenge med brukket bein. Jeg humpet rundt på krykker, kom hjem, var glad og fornøyd og satte meg ned i sofaen. Så starter det. Smerter ved siden av hjertet. Var ikke bekymret først fordi jeg har hatt det før og det har pleid å gå over hvis jeg pustet rolig. Men denne gangen ble det vondere og vondere. Jeg fikk ikke puste og jeg var redd det var hjerteinnfarkt. Ble voldsomt med styr ut av det ut av veldig lite. Fikk ungene til å ringe 113. Det kom sykebil. Jeg hørte at de sa til hverandre noe om oksygen og 100%. Ble kjørt til legevakta. Det gikk over gradvis da jeg satt der før jeg ble skikkelig undersøkt. Fikk høre at det bare var en muskel. Flaut å ha laget så mye styr.Kan dette ha vært et panikkanfall ? Panikk hadde jeg i hvert fall. Hadde hatt en kjempefin kveld og plutselig skjedde dette.Trodde jeg skulle dø av hjerteinnfarkt og ba de kjøre meg rett til sykehus. Noe de ikke gjorde. De sa ikke noe om det på legevakta om at det var angt. Om det var det , var det engangstilfelle. Har ikke hatt noe sånt i ettertid.Hva tror du, du som kan dette ? Jeg husker det var litt flere småting med meg i samme periode. Blandt annet en klump i halsen som ikke forsvant. Alt dette var rett før jeg skilte meg, så det kan jo ha vært en forklaring. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 TS jeg har også hatt et sånn panikkanfall lignende deg ,ble helt rar og merkelig trodde det var en stor blodåre som det var noe galt med , dro til legevakten og videre på sykehuset der de ikke fant noe galt.Ganske flaut ja Tror ikke det jeg har nå, selv om jeg har mye angst som av og til er veldig sterk. Anonymkode: cc1b9...c7f 0 Siter
Inner self Skrevet 27. januar 2016 Skrevet 27. januar 2016 Jeg rykker ofte til før jeg sovner, og føler att jeg ikke får puste, eller att noe er feil. Helt vanlig. Om det er det samme kan jeg ikke garantere, men det er ganske vanlig å bråvåkne med følelsen att man ikke får puste i det man holder på å sovne. 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 Prøv å puste i en papirpose en liten stund og se om det hjelper.Hvis du ubevisst hyperventilerer så er det komplett normalt og vanlig at du føler at du stopper å puste når du sovner. Du gjør det. Men det er ikke farlig. Det er bare kroppen som slapper av og gjenvinner/øker CO2-nivået i blodet til normalt nivå (når du hyperventilerer puster du ut for mye CO2). Det er ikke farlig og du starter å puste igjen.Du kan bruke 28 kr på å laste ned appen Oximeter og sjekke selv oksygenmetningen i blodet. Er den opp mot 100% når du sliter med pusten, er diagnosen enkel. Hyperventilering.Glem spørsmålet mitt :-) Jeg leste svaret ditt litt kjapt. Jeg googlet, leste svaret ditt en gang til og skjønner hva du mener :-) 0 Siter
ISW Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 Glem spørsmålet mitt :-) Jeg leste svaret ditt litt kjapt. Jeg googlet, leste svaret ditt en gang til og skjønner hva du mener :-)Hei Beklager sent svar!Vel, 100% oksygenmetning er jo innenfor normalen, men hvis man samtidig sliter med å puste og har 100% oksygenmetning, så taler det ganske sterkt i retning av hyperventilering. Hvis lungene fungerer dårlig og man derfor ikke får nok luft, så gjenspeiler gjerne oksygenmetningen det.Den appen jeg snakket om er ganske artig (men igjen ved hyperventilering så kan det gjerne bli en obsessiv vane å måle det, så da er det gjerne ingen god ide ) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 Heldigvis er vi laget slik at storparten av viktige funksjoner går helt av seg selv. Hvis vi passer våre egne saker, så passer kroppen på både pust og hjerteslag. Det beste er å akseptere denne arbeidsfordelingen. 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 Jeg skriver at jeg ikke tror dette er fysisk siden jeg kan gå lange turer og plagene kommer å går.Da er det mer trolig at det er et psykisk problem. Kjenner også veldig godt til hvordan kroppen fungerer og at pusting bare er delvis vilje styrt. Men det hjelper lite når jeg føler at jeg ikke får puste uansett hva jeg prøver på av avledning og pusteøvelser.Kan jo heller ikke holde på med disse tingene når jeg skal prøve å sove . Så da blir svaret ditt desverre til ingen hjelp NHD. Anonymkode: cc1b9...c7f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 TS. oksygen metning på 98% sist gang jeg sjekket, det er vel et år siden men ikke noe er skjedd som skal gi noen forandring . Anonymkode: cc1b9...c7f 0 Siter
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: TS. oksygen metning på 98% sist gang jeg sjekket, det er vel et år siden men ikke noe er skjedd som skal gi noen forandring . Anonymkode: cc1b9...c7f Metningen forandrer seg gjerne hele tiden, men hos de fleste friske ligger den på 98-100 %. Man trenger ikke sjekke dette, dersom det ikke er noen spesielle grunner til den, som operasjoner, lungesykdom o.l. Det du opplever er nok angst. Det er ubehagelig, men ikke direkte farlig. Anonymkode: 09527...dd8 0 Siter
Nicklusheletida Skrevet 28. januar 2016 Skrevet 28. januar 2016 9 timer siden, issomethingwrong skrev: Hei Beklager sent svar! Vel, 100% oksygenmetning er jo innenfor normalen, men hvis man samtidig sliter med å puste og har 100% oksygenmetning, så taler det ganske sterkt i retning av hyperventilering. Hvis lungene fungerer dårlig og man derfor ikke får nok luft, så gjenspeiler gjerne oksygenmetningen det. Den appen jeg snakket om er ganske artig (men igjen ved hyperventilering så kan det gjerne bli en obsessiv vane å måle det, så da er det gjerne ingen god ide ) Ja, jeg for sto etterpå at det var det du mente . Bare litt treg i oppfattelen noen ganger :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.