Gå til innhold

Hva er vanlig: Diagnosesetting++. NHD/andre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde BPdiagnose i 9 år. For ett år siden på denne tida fikk jeg diagnoseendring.

Emosjonell Ustabil PF

Unnvikende PF

Avhengig PF

Hallusinasjoner grunnet traumer

Tilbakevendende depresjoner.

Jeg skulle få info om disse diagnosene og hvorfor de hadde kommet fram til disse.

Nå har jeg prata med hu som satte diagnosene...nå sier hu at jeg ikke scora nok på noen av personlighetsforstyrrelsene, så hu satte blanda PF på meg...men egentlig har jeg jo ikke scora nok på noen av dem...så jeg kvalifiserte ikke til noen av dem..likevel velger denne psykiatriske sykepleieren å endre diagnose til Blanda PF.

Jeg blir litt fortvila for hu har endra væremåte etter at diagnosen ble endra. Jeg har endelig turt å si dette til henne. I tillegg kom hu igår med en slengkommentar jeg ikke helt klarer å fatte...hu sa hu ikke mente det sånn, men beklaga ikke eller noe...

"Hva er det du prøver å oppnå nå da?" når jeg takka nei til mat på et spisested...jeg sa jeg syntes det var frekt sagt...det er da mitt valg om jeg ønsker spise eller ikke...

Nå ett år etter, har jeg fortsatt ikke fått info om noe som helst, føler denne psyk.sykepleieren jobber mot meg( hu ville ikke at jeg skulle få kognitiv terapi når jeg ønska det, men når jeg fikk det gjennom gikk det veldig bra, men så slutta disse behandlerene, så hu overtok. Klarer ikke jobbe sånn med henne..Hu har en innstilling om at jeg ikke skal ha KT, og det skinner gjennom henne når jeg prøver fylle abcd-skjema og går gjennom det med henne)

Det er ikke bare bare å bytte behandler der heller, vi har jo samarbeida siden 08. og først ifjor ble hu annerledes...

Skal psyk.sykepleiere utrede for PF?og endre diagnose satt av overlege ved en av maniene mine?

Hu jobber i et lite team, så det er ikke bare bare å bytte behandler, jeg trenger stabilitet, forutsigbarhet, noe jeg føler hu ikke tilbyr meg lenger.

I tillegg slutter han jeg har i oppflg.tjenesten(siden 2011), og fastlegen(siden 2013) slutter omtrent på samme tid(Mars) så må bygge opp alt på nytt. Det er vanskelig for meg med nye personer, men dem i teamet kjenner jeg litt til.

Jeg vet ikke lenger hva jeg skal gjøre....Depresjonene kommer igjen og igjen..og varer og varer...Har ikke ønsket effekt av Fontex, men det er snart ikke mer å prøve. Jeg må lære leve med depresjonene på en ok måte, angsten og uroen må holdes i sjakk.

Jeg går turer hver dag, er på trening 3 ganger i uka, jobber en dag i uka, møter støttekontakt hver uke, oppflg.tj hver uke, psyk.sykepleier hver 14.dag, fysio en til to ganger i uka. treffer xen min nesten hver onsdag og lørdag, venninnetreff så og si hver tirsdag, så

jeg isolerer meg jo ikke akkurat med å sitte hjemme og grave meg ned heller...

Føler det meste er håpløst, men gjør alt det de forventer av meg. Har ikke lyst til å fortsette dette her, samtidig så har jeg jo lyst til å se gutten bli voksen. han bor ikke hjemme lenger. det og er et usikkert prosjekt, bv jobber mot meg selv om jeg har samarbeida fra første stund.  I starten fungerte samarbeidet veldig godt, så bytta vi saksbehandler og han ble fjerna fra hjemmet da jeg ble innlagt sist gang. Jeg var for ustabil siden jeg trengte innleggelser mente de...de mener og ut fra to besøk hos kiddo som han kjedet seg, så ville de halvere samværene for at det skulle bli en mer positiv opplevelse for ham.

Jeg må bare si at alt baller på seg og føler alt(eller det meste) er håpløst og vet ikke lenger hva jeg skal gjøre. Føler ikke at det hjelper å gjøre alle disse tingene jeg gjør. Har mest lyst til å gi opp alt nå, men føler ikke jeg kan eller har lov til det...

Håper på respons da jeg slites i stykker av alt som skjer...

Skrevet

Når det gjelder dette med diagnosene, så tenker jeg at det kan være fornuftig av deg å skrive et brev til avdelingsoverlegen hvor du stiller tilsvarende spørsmål som det du gjør her. Prøv å fremstille din sykehistorie på en kortfattet og ryddig måte, og be om en diagnostisk avklaring. Er du enig i den medikamentelle behandlingen du har nå eller er du tvilende til at den er optimal? Hvis det siste er tilfellet, så vil det også være fornuftig å be om en fornyet vurdering i det samme brevet.

Skrevet

Det var rart av BV å ikke la deg se ungen oftere, du er tross alt moren. BV syns det var et positivt tegn at jeg ble innlagt, da jobbet jeg for å bli bedre. Rart de ikke tenker sånn. 

Skrevet
8 minutter siden, frosken skrev:

Når det gjelder dette med diagnosene, så tenker jeg at det kan være fornuftig av deg å skrive et brev til avdelingsoverlegen hvor du stiller tilsvarende spørsmål som det du gjør her. Prøv å fremstille din sykehistorie på en kortfattet og ryddig måte, og be om en diagnostisk avklaring. Er du enig i den medikamentelle behandlingen du har nå eller er du tvilende til at den er optimal? Hvis det siste er tilfellet, så vil det også være fornuftig å be om en fornyet vurdering i det samme brevet.

Hei,

Nei, medisineringa er ikke optimal, men det er ingen som vil ta ansvar for den. Egentlig er det overlegen på psykoseteamet som skal ha ansvaret, men denne har jeg faktisk ikke prata med. Fastlegen trappa ned 10mg Fontex rett før jul til 50mg fordi jeg hadde verdier på 12 over referanseområdet på 60mg. I tillegg har fastlegen nå(snart en mnd siden) trappa ned 100mg Seroquel. Den ønsker jeg ikke at skal røres for den holder hallusinasjonene i sjakk. Men jeg hadde blodtrykksfall som gjorde at denne ble trappa ned. Neste nedtrapping skjer 12.02.

Ja, kanskje et brev hadde vært på sin plass. Vet dog ikke om jeg vil klare å formidle det jeg ønsker da jeg er veldig rotete i spørsmålstillingene og sånt.

Skrevet
12 minutter siden, stjernestøv skrev:

Det var rart av BV å ikke la deg se ungen oftere, du er tross alt moren. BV syns det var et positivt tegn at jeg ble innlagt, da jobbet jeg for å bli bedre. Rart de ikke tenker sånn. 

Jeg ser han 6 ganger i året, så har mer samvær enn de fleste. De så det som ustabilitet at jeg ble innlagt og ville jobbe med meg selv. Skal faktisk til ham på tirsdag :)

Skrevet

En sykepleier har ikke lov til å utrede og sette diagnose. Det var ihvertfall det jeg fikk beskjed om av sykepleieren jeg gikk til.

Skrevet
2 minutter siden, Psykojenta skrev:

Jeg ser han 6 ganger i året, så har mer samvær enn de fleste. De så det som ustabilitet at jeg ble innlagt og ville jobbe med meg selv. Skal faktisk til ham på tirsdag :)

Det var lite, men kos dere på tirsdag da :) Merkelig at de så på det som ustabilitet. 

Skrevet

Det er fullt mulig at sykepleieren diskuterte det hu hadde kommet frem til med en lege/psykolog eller noe, det vet jeg ikke...

Ja, seks ganger er ingenting når jeg hadde full omsorg 100% frem til han flytta.

Det at de syntes det var ustabilt var jo også fordi de måtte hjelpe meg med å finne et sted for ham å bo mens jeg var innlagt..da blir det litt ustabilt for en 12 åring. I tillegg ble han utreda for AD/HD, fikk diagnosen og nå i ettertid sier BV at han er feildiagnostisert og aldri skulle hatt diagnosen. Alle guttene i fars slekt har adhd, også jentene ser ut til å ha dette. Og det å vite at BV fikk dem til å kutte ut medisinene, han datt to karakterer i snitt etter dette, disse to karakterene hadde han jobbet seg til på Concerta da han bodde hjemme(adhd uten fysisk hyperaktivitet, litt uro bare, men veldig grublende og tankefull gutt...diverse problemer som følger adhd - sinne, litt umoden, konsentrasjon veldig dårlig ++)

Jaja...er bare et halvt år til han kan få sin egen advokat, blir spennende å se om han kommer til å benytte seg av det..

Skrevet
6 minutter siden, Psykojenta skrev:

Det er fullt mulig at sykepleieren diskuterte det hu hadde kommet frem til med en lege/psykolog eller noe, det vet jeg ikke...

Ja, seks ganger er ingenting når jeg hadde full omsorg 100% frem til han flytta.

Det at de syntes det var ustabilt var jo også fordi de måtte hjelpe meg med å finne et sted for ham å bo mens jeg var innlagt..da blir det litt ustabilt for en 12 åring. I tillegg ble han utreda for AD/HD, fikk diagnosen og nå i ettertid sier BV at han er feildiagnostisert og aldri skulle hatt diagnosen. Alle guttene i fars slekt har adhd, også jentene ser ut til å ha dette. Og det å vite at BV fikk dem til å kutte ut medisinene, han datt to karakterer i snitt etter dette, disse to karakterene hadde han jobbet seg til på Concerta da han bodde hjemme(adhd uten fysisk hyperaktivitet, litt uro bare, men veldig grublende og tankefull gutt...diverse problemer som følger adhd - sinne, litt umoden, konsentrasjon veldig dårlig ++)

Jaja...er bare et halvt år til han kan få sin egen advokat, blir spennende å se om han kommer til å benytte seg av det..

Det hjelper ikke om sykepleieren diskuterer med lege/psykolog. Hun jeg gikk til hadde diskuterte i et team med bl.a en psykiater. Hun hadde like fullt ikke lov å sette noen diagnose.

BV har heller ikke myndighet til å uttale seg om diagnoser. Har sønnen din fått en adhd-diagnose av en psykiater så kan ikke BV overprøve dette.

Jeg syns det virker som du blir fullstendig overkjørt her. Har du tatt opp med BV at karakterende hans har blitt dårligere etter at han sluttet på medisiner og at selv om han ikke er hyperaktiv så har han like fullt adhd og trenger medisiner for å klare å henge med på skolen. Det er skummelt å la barn med adhd gå ubehandlet. Det resulterer ofte i en rekke "følgefeil".

Skrevet
12 minutter siden, Psykojenta skrev:

BV er jo helt på trynet :( Trist når de oppfører seg sånn. Håper du har BUP på din side. 

Skrevet
1 minutt siden, Trine skrev:

Det hjelper ikke om sykepleieren diskuterer med lege/psykolog. Hun jeg gikk til hadde diskuterte i et team med bl.a en psykiater. Hun hadde like fullt ikke lov å sette noen diagnose.

BV har heller ikke myndighet til å uttale seg om diagnoser. Har sønnen din fått en adhd-diagnose av en psykiater så kan ikke BV overprøve dette.

Jeg syns det virker som du blir fullstendig overkjørt her. Har du tatt opp med BV at karakterende hans har blitt dårligere etter at han sluttet på medisiner og at selv om han ikke er hyperaktiv så har han like fullt adhd og trenger medisiner for å klare å henge med på skolen. Det er skummelt å la barn med adhd gå ubehandlet. Det resulterer ofte i en rekke "følgefeil".

Han fikk diagnosen av overlege ved BUP. Jeg er redd sinnet hans skal bli som farens...han ble diagnosert i voksen alder og hadde ekstreme sinneutbrudd.

Ja, føler meg litt overkjørt...i tillegg bor han bare i et beredskapshjem, så alle vet han skal flytte videre til noen nye ukjente folk. Han har bodd i beredskapshjemmet i straks to år og har fått tilbake endel av de tegnene han hadde før medisinering når det kommer til oppførsel og væremåte. Håper han får den hjelpa og oppfølginga han trenger og har behov for.

Når det kommer til min sak, føler jeg ikke at det ikke er mye jeg kan gjøre. Jeg har skrevet brev til BV, skal skrive et til som gjelder diagnosen hans..og ene begrunnelsen for innskjerping av samvær var for at jeg hadde en diagnose som gjorde meg ustabil. men de ser ingen behov for tilsyn ved mine samvær, de har ingenting å gå på..

Skrevet
10 minutter siden, stjernestøv skrev:

BV er jo helt på trynet :( Trist når de oppfører seg sånn. Håper du har BUP på din side. 

Har ikke prata med BUP siden han var "ferdigbehandlet" der...ferdig opptrappa på medisinen. Kanskje jeg skal ta et slag for ham og prate med BUP og høre hva de mener om saken..

Skrevet
Et øyeblikk siden, Psykojenta skrev:

Har ikke prata med BUP siden han var "ferdigbehandlet" der...ferdig opptrappa på medisinen. Kanskje jeg skal ta et slag for ham og prate med BUP og høre hva de mener om saken..

Ja ta en prat med BUP :) Håper de hører på deg, BV har jo ikke noe med medisinering å gjøre. Si det som det er til BUP.

Skrevet

BV her har noe med medisineringa å gjøre. Første gang han ble henvist sendte bv kontramelding til bup og sa det kunne være hjemmeforholdene som gjorde gutten ustabil, ikke noen diagnose. Fikk da avslag fra BUP på henvisninga. Gang nummer to, prata de med oss foreldre og ham og satte etter grundig utredning diagnosen. de hadde vært innom autisme og, men det scora han ikke på.

Jeg har lest ei bok om jenter og adhd, jeg kjente meg igjen i 13 av 17 historier som ble skrevet om i boka. Var overlege der jeg var innlagt som ba meg lese den boka, men noen utredning får jeg ikke...jaja...

jeg vil bare bli forstått på riktig måte..og møtt med forståelse når jeg sliter...få gode råd og evt veiledning på det jeg trenger det til...

Mulig jeg krever for mye av alle...jeg vet ikke lenger...

Skrevet

Jeg hadde kontaktet BUP og sagt at BV nekter han behandling og at det går utover skolegangen hans.

Hva gjelder deg så burde du vel kreve en grundig utredning, inkl. adhd eller si til sykepleier at vedkommende får holde seg til diagnosen som er satt av psykiater.

Tror forresten det er endel fellestrekk ved BP og ADHD. Mener å ha lest at mange blir feildiagnostisert, både den ene og den andre veien.

Skrevet
1 time siden, Psykojenta skrev:

Hei,

Nei, medisineringa er ikke optimal, men det er ingen som vil ta ansvar for den. Egentlig er det overlegen på psykoseteamet som skal ha ansvaret, men denne har jeg faktisk ikke prata med. Fastlegen trappa ned 10mg Fontex rett før jul til 50mg fordi jeg hadde verdier på 12 over referanseområdet på 60mg. I tillegg har fastlegen nå(snart en mnd siden) trappa ned 100mg Seroquel. Den ønsker jeg ikke at skal røres for den holder hallusinasjonene i sjakk. Men jeg hadde blodtrykksfall som gjorde at denne ble trappa ned. Neste nedtrapping skjer 12.02.

Ja, kanskje et brev hadde vært på sin plass. Vet dog ikke om jeg vil klare å formidle det jeg ønsker da jeg er veldig rotete i spørsmålstillingene og sånt.

Bruk tid på å formulere brevet, og prøv å fokusere på det som er mest relevant for legen du skriver til. Hvis du følges opp av psykoseteamet, så skriv til overlegen der.

Jeg tenker at et argument vil være at du trenger å kunne legge grublingen over diagnoser til side. Si at du selv oppfatter bipolar som mer dekkende enn de nye diagnosene, og prøv å begrunne hvorfor.  Dersom du selv mener at ADHD også er en aktuell diagnose, så skriv det og gi saklig begrunnelse for hvorfor.

I første omgang ville jeg ikke samtidig ha tatt opp frustrasjonen knyttet til sykepleieren du snakker med, og jeg ville heller ikke sagt at du mener hun har endret seg i forhold til deg. Disse temaene kan du evt. ta opp senere i en litt annen sammenheng.

Skrevet

Ja, Bipolar og ADHD blir ofte diagnosert feil.

Jeg har akkurat begynt å si fra til denne sykepleieren når det er ting jeg synes er urimelig to uker siden jeg begynte..dvs fire uker siden jeg sa fra, to uker siden vi prata om det..og jeg sa fra til henne igår at det var frekt å komme med en sånn kommentar som hun gjorde.

Ja, jeg får ta kontakt med BUP her...

Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Bruk tid på å formulere brevet, og prøv å fokusere på det som er mest relevant for legen du skriver til. Hvis du følges opp av psykoseteamet, så skriv til overlegen der.

Jeg tenker at et argument vil være at du trenger å kunne legge grublingen over diagnoser til side. Si at du selv oppfatter bipolar som mer dekkende enn de nye diagnosene, og prøv å begrunne hvorfor.  Dersom du selv mener at ADHD også er en aktuell diagnose, så skriv det og gi saklig begrunnelse for hvorfor.

I første omgang ville jeg ikke samtidig ha tatt opp frustrasjonen knyttet til sykepleieren du snakker med, og jeg ville heller ikke sagt at du mener hun har endret seg i forhold til deg. Disse temaene kan du evt. ta opp senere i en litt annen sammenheng.

Ok! Takk for konkret råd :)

Jeg skal prøve formulere et brev nå i helga..nei, tenkte ikke ta opp det med sykepleieren i første omgang da det er noe mellom meg og henne...

Hvis ikke jeg finner mulighet til å skrive i helga, blir det i løpet av uka som kommer...en ting av gangen..sortere meg selv litt

Skrevet
Et øyeblikk siden, Psykojenta skrev:

Ok! Takk for konkret råd :)

Jeg skal prøve formulere et brev nå i helga..nei, tenkte ikke ta opp det med sykepleieren i første omgang da det er noe mellom meg og henne...

Hvis ikke jeg finner mulighet til å skrive i helga, blir det i løpet av uka som kommer...en ting av gangen..sortere meg selv litt

Det kan være lurt å la noen andre se på brevet før du sender det; å få tilbakemeldinger fra en utenforstående kan bidra til at brevet bidrar til at du oppnår det du ønsker.

Skrevet

Ok, jeg kan bruke han i oppfølgingstjenesten til å få tilbakemeldinger fra. Takk :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...