Gå til innhold

Seponering av Lamictal ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har brukt Lamictal (300mg) i 8 år. Jeg vet ikke om de virker på meg, så jeg lurer på om jeg skal gjøre et forsøk på seponering. 

Hvis jeg seponerer, og det viser seg at de faktisk virket, mister de sin effekt når jeg da begynner på dem igjen? Er det noen stor sjanse for det? 

En psykiater jeg gikk til ville at jeg skulle seponere dem, fordi han sa det var dem som gjorde meg sliten, og jeg hadde da vært deprimert i mange år. Men så begynte jeg med Wellbutrin (300mg), og da ble jeg raskt mye bedre. 

Jeg skal snakke med fastlegen om det og gjør det ikke uten dennes tillatelse. Men jeg lurer på om andre har erfaring og råd før jeg tar det opp med fastlegen? 

Anonymkode: 22d57...0f9

Skrevet

Ble veldig skeptisk til uttalelsen om at du ble sliten av Lamictal. Spesielt siden Wellbutrin gjorde deg bedre (fra denne slitenheten). Du burde kanskje få en "second opinion" (om hele problemstillingen) fra en annen psykiater. Noen fastleger er etter min mening altfor villige til å håndtere psykofarmaka, når man ser på det i forhold til deres kunnskap.

Beautiful_Creatures
Skrevet

Eneste jeg kan si er at hvis du skal slutte/trappe ned (i samråd med lege) så gjør det sakte. 

Jeg trappet i sin tid ned fra 3-400 mg lamictal til å slutte og selv om jeg var veldig utålmodig etter å få de bort så tok jeg bort 25 mg i uken over lang tid. 

Hadde ingen problemer under nedtrapping, og tror dette skyltes at jeg gjorde det så sakte og kontrollert. Eneste jeg merket var at for hver 25 mg jeg tok bort fikk jeg mindre matlyst. Så det at lamictal er "vektnøytral" er ikke nødvendigvis helt riktig. 

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er nærliggende å tro at din "slitenhet" var en ikke godt nok behandlet depresjon. Ved å slutte på Lamictal fjerner du sannsynlig nødvendig antidepressiv effekt.

Ja, den vil virke igjen, men det vil ofte ta minst 8 uker fra oppstart på nytt til virkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...