FGT Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 (endret) De blir sinte når de ikke får mat i tide, eller går lenge uten mat. Hisser seg fort opp av bagateller. Takler dårlig kritikk. Må ha kontroll, for å nevne noe. Endret 30. januar 2016 av FGT 0 Siter
gråstein Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 2 timer siden, FGT skrev: De blir sinte når de ikke får mat i tide, eller går lenge uten mat. Hisser seg fort opp av bagateller. Takler dårlig kritikk. Må ha kontroll, for å nevne noe. Det *kan* det nok. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 2 timer siden, FGT skrev: De blir sinte når de ikke får mat i tide, eller går lenge uten mat. Hisser seg fort opp av bagateller. Takler dårlig kritikk. Må ha kontroll, for å nevne noe. Hei! Ja jeg tror mennesker som blir sinte når de ikke får mat i tide, eller sure, har en form for psykiske problemer. Også når de hisser seg opp over bagateller, men så kan man jo være uenig i hva som er en bagatell. Takler dårlig kritikk er det mange som gjør, men sikkert legger man alt dette sammen, så har man jo problemer i relasjon til sine medmennesker. Spesielt dette med mat, er noe mange overdriver, hva skulle vi mennesker gjort den gang vi var gjegere og sankere hvis helsen og biokjemien vår var så skjør? Det er et moderne problem å la seg innbille at man skal spise med kun få timers mellomrom. Mange erkjenner ikke den sunnhet som ligger i å være litt sulten :-) Tren hjernen Studier viser at folk som jevnlig trener hjernen ved hjelp av kryssord, sudoku, sjakk, kortspill eller variert fysisk aktivitet, vil beholde klarhet, korttidsminne, konsentrasjonsevne, og fokus. I tillegg forebygger det Alzheimer. Spis middelhavsdietten Til CBS sier den anerkjente nevrologen Dr. Perlmutter, som har forfattet en rekke studier og bøker om å forebygge for tidlig aldring: «Den viktigste tingen du kan gjøre for å beholde hjerneaktiviteten på topp er gjennom kosthold. Det er så enkelt som det ...riktig kosthold er det aller viktigste verktøyet for å holde seg mental og fysisk sunn, men er også det mest undervurderte verktøyet.» Forskerne er enige om at det er sunnest å spise som hundreåringene på Okinawa, Kreta, Sicilia, Kaukasus, Andes med fler, dvs middelhavsdietten. All maten er fersk og laget fra bunnen av, og høstet i et økologisk forbilledlig jordbruk. De anbefaler ferske råvarer og mat laget fra bunnen av med lite mettet fett, lite kjøtt, yoghurt og melkeprodukter fra geit og/eller sau, og fisk. I tillegg mye grønt, linser, bønner, frø og grove korn, mye nøtter, frukt, og urter Spis mindre Det viser seg at kroppen vår lever lengre og er sunnere om vi strammer inn kaloriinntaket til maks 1900 kcal per dag, selv med høyt daglig aktivitetsnivå. Det er sunt å være litt sulten og ikke legge seg på full mage. Drikk te og rødvin Te viser seg å inneholde antioksidanter og flavanoider som har en rekke helsefremmende og foryngende egenskaper. Et glass rødvin (maks) viser seg å ha kolesterolsenkende effekt, takket være høyt innhold av saponiner. Spis yoghurt Mange av verdens lengstlevende folk har sverget til kefir og yoghurt daglig. Det skyldes de tarmvennlige bakteriene lactobaccilus. En sunn fordøyelse er kjernen til kroppens opptak av viktige næringsstoffer. Daglig fysisk aktivitet Det behøver ikke være hard trening, men minimum halvtimes rask gange, hagearbeid, sykling, trappegåing, svømming osv. Variert og lystbetont trening, eller hverdagsaktivitet, jevnt og trutt over tid har best effekt. Tren styrke Med alderen svekkes muskulaturen, og vi blir lettere skrøpelige og funksjonshemmede. Den prosessen kan bremses ved å øke mengden vektbærende styrketrening. Puss tennene – bruk tanntråd Noen minutters daglig renhold av tennene betaler seg. En rekke undersøkelser knytter forbindelser mellom bakteriefloraen i munnen og aldersrelaterte sykdommer. Driv utholdenhetstrening Et relativt nytt vitenskapelig funn er telomer og telomerase (enzym) som knyttes til genene. Jo eldre vi blir jo mer svekket blir telomerene, som kan sammenlignes med plastbiten som holder en skolisse sammen. Telomer holder gentrådene sammen og når denne biten blir slitt ødelegges genet og cellen dør. Det er aldring. Mye og jevnlig utholdenhetstrening viser seg å bremse denne prosessen. - Okinawa, Japan: verdensberømte hundreåringer som spiser minst tre ganger så mye grønnsaker og to ganger så mye frukt som en gjennomsnittlig amerikaner og 30 % færre kalorier. De praktiserer Hara hachi bu (åtte deler av 10) som betyr at de aldri spiser seg mettere enn circa 80 prosent. http://www.dn.no/dnaktiv/2012/04/15/slik-holder-du-deg-sprek-hele-livet 0 Siter
Trine Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 5 timer siden, FGT skrev: De blir sinte når de ikke får mat i tide, eller går lenge uten mat. Hisser seg fort opp av bagateller. Takler dårlig kritikk. Må ha kontroll, for å nevne noe. Hahaha...det der er jo meg det jo Jeg må ha mat i tide ellerså blir jeg forbanna. Jeg hisser meg fort opp over enkelte bagateller, men ikke alle. Jeg er ikke noe god på kritikk og jeg må ha kontroll. I motsetning til mm så tror jeg det er en grunn til at man blir sint når man trenger mat. Om noe så tror jeg heller det er det som henger igjen fra da vi var jegere. Jeg er trolig mer villig til å gå over lik for å få tak i føde, enn det mm er. Så hvem hadde da overlevd lengst. Hun som ble sint og drepte for å få mat, eller hun som rolig satte seg ned og tenkte "jaja, det er ikke skadelig å være litt sulten" 1 Siter
FGT Skrevet 31. januar 2016 Forfatter Skrevet 31. januar 2016 22 timer siden, Madelenemie skrev: Hei! Ja jeg tror mennesker som blir sinte når de ikke får mat i tide, eller sure, har en form for psykiske problemer. Også når de hisser seg opp over bagateller, men så kan man jo være uenig i hva som er en bagatell. Takler dårlig kritikk er det mange som gjør, men sikkert legger man alt dette sammen, så har man jo problemer i relasjon til sine medmennesker. Spesielt dette med mat, er noe mange overdriver, hva skulle vi mennesker gjort den gang vi var gjegere og sankere hvis helsen og biokjemien vår var så skjør? Det er et moderne problem å la seg innbille at man skal spise med kun få timers mellomrom. Mange erkjenner ikke den sunnhet som ligger i å være litt sulten :-) Tren hjernen Studier viser at folk som jevnlig trener hjernen ved hjelp av kryssord, sudoku, sjakk, kortspill eller variert fysisk aktivitet, vil beholde klarhet, korttidsminne, konsentrasjonsevne, og fokus. I tillegg forebygger det Alzheimer. Spis middelhavsdietten Til CBS sier den anerkjente nevrologen Dr. Perlmutter, som har forfattet en rekke studier og bøker om å forebygge for tidlig aldring: «Den viktigste tingen du kan gjøre for å beholde hjerneaktiviteten på topp er gjennom kosthold. Det er så enkelt som det ...riktig kosthold er det aller viktigste verktøyet for å holde seg mental og fysisk sunn, men er også det mest undervurderte verktøyet.» Forskerne er enige om at det er sunnest å spise som hundreåringene på Okinawa, Kreta, Sicilia, Kaukasus, Andes med fler, dvs middelhavsdietten. All maten er fersk og laget fra bunnen av, og høstet i et økologisk forbilledlig jordbruk. De anbefaler ferske råvarer og mat laget fra bunnen av med lite mettet fett, lite kjøtt, yoghurt og melkeprodukter fra geit og/eller sau, og fisk. I tillegg mye grønt, linser, bønner, frø og grove korn, mye nøtter, frukt, og urter Spis mindre Det viser seg at kroppen vår lever lengre og er sunnere om vi strammer inn kaloriinntaket til maks 1900 kcal per dag, selv med høyt daglig aktivitetsnivå. Det er sunt å være litt sulten og ikke legge seg på full mage. Drikk te og rødvin Te viser seg å inneholde antioksidanter og flavanoider som har en rekke helsefremmende og foryngende egenskaper. Et glass rødvin (maks) viser seg å ha kolesterolsenkende effekt, takket være høyt innhold av saponiner. Spis yoghurt Mange av verdens lengstlevende folk har sverget til kefir og yoghurt daglig. Det skyldes de tarmvennlige bakteriene lactobaccilus. En sunn fordøyelse er kjernen til kroppens opptak av viktige næringsstoffer. Daglig fysisk aktivitet Det behøver ikke være hard trening, men minimum halvtimes rask gange, hagearbeid, sykling, trappegåing, svømming osv. Variert og lystbetont trening, eller hverdagsaktivitet, jevnt og trutt over tid har best effekt. Tren styrke Med alderen svekkes muskulaturen, og vi blir lettere skrøpelige og funksjonshemmede. Den prosessen kan bremses ved å øke mengden vektbærende styrketrening. Puss tennene – bruk tanntråd Noen minutters daglig renhold av tennene betaler seg. En rekke undersøkelser knytter forbindelser mellom bakteriefloraen i munnen og aldersrelaterte sykdommer. Driv utholdenhetstrening Et relativt nytt vitenskapelig funn er telomer og telomerase (enzym) som knyttes til genene. Jo eldre vi blir jo mer svekket blir telomerene, som kan sammenlignes med plastbiten som holder en skolisse sammen. Telomer holder gentrådene sammen og når denne biten blir slitt ødelegges genet og cellen dør. Det er aldring. Mye og jevnlig utholdenhetstrening viser seg å bremse denne prosessen. - Okinawa, Japan: verdensberømte hundreåringer som spiser minst tre ganger så mye grønnsaker og to ganger så mye frukt som en gjennomsnittlig amerikaner og 30 % færre kalorier. De praktiserer Hara hachi bu (åtte deler av 10) som betyr at de aldri spiser seg mettere enn circa 80 prosent. http://www.dn.no/dnaktiv/2012/04/15/slik-holder-du-deg-sprek-hele-livet Ok, takk for alle råd. 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 Den 1/30/2016 at 21.52, Trine skrev: Hahaha...det der er jo meg det jo Jeg må ha mat i tide ellerså blir jeg forbanna. Jeg hisser meg fort opp over enkelte bagateller, men ikke alle. Jeg er ikke noe god på kritikk og jeg må ha kontroll. I motsetning til mm så tror jeg det er en grunn til at man blir sint når man trenger mat. Om noe så tror jeg heller det er det som henger igjen fra da vi var jegere. Jeg er trolig mer villig til å gå over lik for å få tak i føde, enn det mm er. Så hvem hadde da overlevd lengst. Hun som ble sint og drepte for å få mat, eller hun som rolig satte seg ned og tenkte "jaja, det er ikke skadelig å være litt sulten" Hei! Det jeg mente å si noe om er at å venne seg til, ikke egentlig fysisk, men tankemessig og psykisk at man blir dårlig om man feks ikke får 4 måltider pr dag, er mer et livsstilsproblem og en uvane. Jeg har bodd med mennesker som, alle, spiser ett stort måltid pr dag (passet meg utmerket), de er slanke og fornøyde med det. Det er mye psykisk og vanen, når mennesker tror deres blodsukker "stuper" og at de bare må ha mange måltider pr dag, samt inni mellom mellommåltider. (det kommer selvsagt også an på hva de spiser når de spiser) Jeg foretrekker ett stoort måltid pr dag i en travel hverdag, et godt varmt og mettende måltid, gjerne på kvelden, i jegerkulturen var det nettopp vanlig både å spise sjelden, samt å tåle å gå sulten, og det er noe som faktisk er sunt, det å være sulten og ikke straks spise noe, fordi man har lett tilgang på mat, og ikke være redd for at det er farlig å være sulten :-) Jeg tror frykten for at blodsukkeret synker, er mye der det ligger, samt god propaganda om at det er så sunt å spise hyppig og ofte:-) 0 Siter
Madelenemie Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 Den 1/31/2016 at 17.23, FGT skrev: Ok, takk for alle råd. Hei! Vær så god. :-) 0 Siter
gråstein Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 (endret) 7 minutter siden, Madelenemie skrev: Jeg tror frykten for at blodsukkeret synker, er mye der det ligger, samt god propaganda om at det er så sunt å spise hyppig og ofte:-) Altså det der er ikke "propaganda". Jeg blir svimmel, slapp og kvalm (og sur og grinete, mer enn vanlig!) hvis jeg ikke spiser jevnlig (f.eks. dropper frokosten). Det er definitivt ikke innbilning... Endret 2. februar 2016 av gråstein 1 Siter
Trine Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 12 minutter siden, Madelenemie skrev: Hei! Det jeg mente å si noe om er at å venne seg til, ikke egentlig fysisk, men tankemessig og psykisk at man blir dårlig om man feks ikke får 4 måltider pr dag, er mer et livsstilsproblem og en uvane. Jeg har bodd med mennesker som, alle, spiser ett stort måltid pr dag (passet meg utmerket), de er slanke og fornøyde med det. Det er mye psykisk og vanen, når mennesker tror deres blodsukker "stuper" og at de bare må ha mange måltider pr dag, samt inni mellom mellommåltider. (det kommer selvsagt også an på hva de spiser når de spiser) Jeg foretrekker ett stoort måltid pr dag i en travel hverdag, et godt varmt og mettende måltid, gjerne på kvelden, i jegerkulturen var det nettopp vanlig både å spise sjelden, samt å tåle å gå sulten, og det er noe som faktisk er sunt, det å være sulten og ikke straks spise noe, fordi man har lett tilgang på mat, og ikke være redd for at det er farlig å være sulten :-) Jeg tror frykten for at blodsukkeret synker, er mye der det ligger, samt god propaganda om at det er så sunt å spise hyppig og ofte:-) Det er så klart ikke skadelig å være sulten, men det er ikke bra å bare gå og være sulten og ikke spise i mange timer. Sett bort ifra at jeg nesten blir truendes til å drepe noen når jeg er slulten så er resten rent fysisk. Jeg blir svimmel, kvalm og klarer enda dårligere å konsentrere meg. Jeg kan heller ikke spise et stort måltid fordi jeg ikke kan spise mer enn til jeg er akkurat mett, da blir jeg dårlig. Om jeg er veldig sulten når jeg først spiser så kan jeg bare spise litt, så må jeg vente i 10-15 min før jeg spiser meg mett, om ikke så ligger jeg og vrir meg i smerter resten av kvelden. Mennesker "tror" ikke at blodsukkeret stuper, det gjør det. At dere har vent dere til å ikke bry dere om at blodsukkeret er på bunn så betyr ikke det det samme som at det er sunt. Men det at du kun spiser på kvelden kan jo være en forklaring på konsentrasjonsvanskene dine Selv om mennesket en gang var jegere så betyr ikke det at vi var ulver Jeg har ikke "forsket" på det, men jeg vil tro at mennesket i alle år har spist flere ganger daglig. Vi har ikke anatomien for å spise kun en gang daglig. 1 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 Jeg kan faktisk gå ganske mange timer uten å spise. Samtidig kan jeg spise når jeg ikke er sulten, noe som selvfølgelig ikke er så lurt. MEN, når jeg "glemmer" å spise fordi jeg er så opptatt med noe så går det plutselig opp for meg at jeg ikke føler meg så bra og at jeg kanskje burde spise. Da hender det ganske ofte at jeg innser at jeg hadde skikkelig blodsukkerfall selv om jeg ikke skjønte det selv. Blodukkerfall er selvfølgelig ikke noe man kan "tenke seg bort fra", eller bør venne seg til å gå med over lengre tid. Alle kan vel i realiteten få føling, selv de som ikke har diabetes. Til madelenemie: bare et lite tips, hvis du bruker ADHD medisin er det endel som faktisk må spise oftere enn vanlig. Hvorfor dette vet jeg ikke, men blodsukkerfall kommer raskere for en del, så hvis du bruker sentralstimurerende og spiser en eneste gang om dagen tror jeg ikke dette er bra. Dette har jeg ikke lest noe sted altså, men har erfart det både selv og via andre med ADHD. 0 Siter
Trine Skrevet 2. februar 2016 Skrevet 2. februar 2016 36 minutter siden, Beautiful_Creatures skrev: Jeg kan faktisk gå ganske mange timer uten å spise. Samtidig kan jeg spise når jeg ikke er sulten, noe som selvfølgelig ikke er så lurt. MEN, når jeg "glemmer" å spise fordi jeg er så opptatt med noe så går det plutselig opp for meg at jeg ikke føler meg så bra og at jeg kanskje burde spise. Da hender det ganske ofte at jeg innser at jeg hadde skikkelig blodsukkerfall selv om jeg ikke skjønte det selv. Blodukkerfall er selvfølgelig ikke noe man kan "tenke seg bort fra", eller bør venne seg til å gå med over lengre tid. Alle kan vel i realiteten få føling, selv de som ikke har diabetes. Til madelenemie: bare et lite tips, hvis du bruker ADHD medisin er det endel som faktisk må spise oftere enn vanlig. Hvorfor dette vet jeg ikke, men blodsukkerfall kommer raskere for en del, så hvis du bruker sentralstimurerende og spiser en eneste gang om dagen tror jeg ikke dette er bra. Dette har jeg ikke lest noe sted altså, men har erfart det både selv og via andre med ADHD. Det hender jeg også er så opptatt med noe at jeg glemmer å spise, det er skikkelig lite lurt. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.