Gå til innhold

Hva er hensikten med kjernekournalen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen på legevakten sa han ikke hadde tilgang til kjernejournalen. Hva er da vitsen når ikke de som tar imot pasienter i akutte situasjoner kan se hvilke medisiner pasienten står på, og om det er spesielle ting de bør vite?

Anonymkode: 9fedf...3e7

Skrevet

Hensikten er kanskje at "konsulenter" skal tjene fett med gryn?

Hvem vet.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Å innføre et slikt system i hele landet er en lang og stor prosess. Ved vår avdeling skal alt være klart for alle legene mandag 1. februar 2016.

Når det er implementert i hele helsetjenesten, vil det være et stort fremskritt for pasientsikkerheten.

Skrevet
49 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Å innføre et slikt system i hele landet er en lang og stor prosess. Ved vår avdeling skal alt være klart for alle legene mandag 1. februar 2016.

Når det er implementert i hele helsetjenesten, vil det være et stort fremskritt for pasientsikkerheten.

Ok. Jeg følte meg trygg på at alt dette var i orden. Vi får legge inn nødinfo i helseappen på mobilen til det blir ordnet. 

Worrisome Plenty
Skrevet

I min står det ingenting. Annet enn hva slags medisiner jeg går på (resepter), og hvilke leger jeg har besøkt. Men det oppdateres sikkert med tiden.

Skrevet

Er det bare Stavangerområdet og Trondhjemsområdet som har kjernejournal foreløpig?

Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Ok, takk :) skjer ikke noe her før i 2017.

Jeg synes det er fint å kunne gå inn å se hva de har skrevet i journalen etter hver time.

Skrevet
3 minutter siden, Fionys skrev:

Jeg synes det er fint å kunne gå inn å se hva de har skrevet i journalen etter hver time.

Finner man hele journalen der? Trodde det bare var det viktigste som sto der jeg. Er jo fint om man kan se alle journalene der. Når jeg logger inn står det bare hvilken fastlege jeg har.

Skrevet

Jeg trodde alt helsepersonell som jobber i akutte situasjoner hadde tilgang nå når den var tatt i bruk på stedet.

Det er uheldig i akutte situasjoner der du tror de har tilgang til viktige opplysninger, uten at de har det. 

Skrevet
29 minutter siden, Trine skrev:

Finner man hele journalen der? Trodde det bare var det viktigste som sto der jeg. Er jo fint om man kan se alle journalene der. Når jeg logger inn står det bare hvilken fastlege jeg har.

Nei man finner ikke hele journalen. Du får opp saker fra etter datoen det ble tatt i bruk.

Jeg får opp timeavtaler, profil, resepter, egenandeler, kjernejournal, pasientjournal osv.

Skrevet

Det er tydeligvis ikke åpenbart for alle hva Kjernejournal er og betyr. Det er kjernen, den aller viktigste delen av journalen. De opplysningene som det er svært viktig å få opp i en akuttsituasjon. Les under linken jeg la ut. Les også underpunktene.

https://helsenorge.no/kjernejournal/hva-inneholder-kjernejournal

Det har aldri vært tenkt at den vanlige journalen en har hos fastlege, på sykehus eller i psykiatrien skal være tilgjengelig i dette systemet.

Skrevet
24 minutter siden, Fionys skrev:

Nei man finner ikke hele journalen. Du får opp saker fra etter datoen det ble tatt i bruk.

Jeg får opp timeavtaler, profil, resepter, egenandeler, kjernejournal, pasientjournal osv.

Ok, trodde ikke pasientjournalen lå der. Som NHD sier så er det bare kjernen. Jaja, det finner jeg vel ut i 2017 :P Og før det så får jeg bare sørge for å ikke bli så syk at jeg ikke klarer si jeg ikke skal ha penicillin, og huske å si det da. Det er vel det største problemet ;)

Skrevet
31 minutter siden, Trine skrev:

Ok, trodde ikke pasientjournalen lå der. Som NHD sier så er det bare kjernen. Jaja, det finner jeg vel ut i 2017 :P Og før det så får jeg bare sørge for å ikke bli så syk at jeg ikke klarer si jeg ikke skal ha penicillin, og huske å si det da. Det er vel det største problemet ;)

Tror man kan reservere seg mot å få både kjernejournal og pasientjournalen der.

Skrevet
1 minutt siden, Fionys skrev:

Tror man kan reservere seg mot å få både kjernejournal og pasientjournalen der.

Ok, for meg spiller det ingen rolle om det ligger der. Jeg er ikke så redd for at det vil bli brukt imot meg, hvem skulle hatt interesse av det. Men her jeg bor så er de ikke igang med dette enda.

Skrevet

Vær så snill og les om Kjernejournal før dere kommenterer.

Vanlig pasientjournal SKAL IKKE inn i kjernejournal.

Ja, en kan reservere seg mot at andre får tilgang til Kjernejournal. Før en gjør det, anbefaler jeg at en leser seg opp på hva en reserverer seg mot.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Vær så snill og les om Kjernejournal før dere kommenterer.

Vanlig pasientjournal SKAL IKKE inn i kjernejournal.

Ja, en kan reservere seg mot at andre får tilgang til Kjernejournal. Før en gjør det, anbefaler jeg at en leser seg opp på hva en reserverer seg mot.

Er kjernejournal bare en del av "min helse"? Sånn at Fionys og du egentlig snakker om to forskjellige ting her. Kan man lese sin egen journal ved å logge inn på "min helse"?

Skrevet

Les de linkene jeg har lagt ut.

Nei, du kan ikke lese din vanlige sykejournal ved å logge deg inn verken på min helse eller Kjernejournal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...