future life Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 Brukte tramadol en stund pga smerter. Ble samtidig i veldig mye bedre form psykisk. Og ingen bivirkninger. Hadde vært en drømmemedisin for meg, bare den ikke var avhengighetsdannende. Er det noe AD som ligner denne? Leste noe om at efexor ligner, har du noen kommentar til dette? Har aldri prøvd SNRI. Går nå uten medisiner, sliter med ptsd-symptomer, samtidig har SSRI utløst bipolar lidelse hos meg. 0 Siter
ISW Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 Tramadol er, i tillegg til å ha morfin-effekt som i seg selv kan virke antidepressivt, en "release agent" av serotonin og noradrenalin. Det vil si at Tramadol tvinger disse stoffene ut i synapsene, uten å ta hensyn til reseptorene som balanserer mengden av disse stoffene. Vedrørende serotonin så er det så vidt jeg vet bare MDMA og fenfluramin som har denne effekten, altså ingen AD på markedet. 0 Siter
Worrisome Plenty Skrevet 30. januar 2016 Skrevet 30. januar 2016 For noen år siden var det faktisk snakk om morfin mot OCD. Men det spørs om det blir noe av. 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 3. februar 2016 Skrevet 3. februar 2016 Den 30. januar 2016 at 0.03, issomethingwrong skrev: Tramadol er, i tillegg til å ha morfin-effekt som i seg selv kan virke antidepressivt, en "release agent" av serotonin og noradrenalin. Det vil si at Tramadol tvinger disse stoffene ut i synapsene, uten å ta hensyn til reseptorene som balanserer mengden av disse stoffene. Vedrørende serotonin så er det så vidt jeg vet bare MDMA og fenfluramin som har denne effekten, altså ingen AD på markedet. Hmm, jeg sliter skikkelig med å komme ned i mindre doser på Tramadol. Har vært helt oppe i 400 mg i døgnet etter å ha hatt dobbel senebetennelse i tillegg til de smertene jeg vanligvis har. Problemet hver gang jeg tar bort 50 mg for å gå et hakk ned er faktisk at jeg merker det på psyken. Ikke fysisk abstinens altså, men en nesten akutt tristhet, som om serotonin/noradrenalin delen av medikamentet har veldig kort halveringstid og plutselig dropper drastisk. Dette er veldig ekkelt, men jeg klarer det fordi jeg vet hva årsaken er. Nå er det egentlig bare sånn at jeg vil ha dette h**** medikamentet ut av kroppen, for jeg føler at dette ikke er bra, bare synd det må gå så sakte. Smertene vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med når de kommer tilbake. Har vært litt bedre etter oppstart av Elvanse da jeg tydeligvis spenner meg mindre. Noen tips om hvor sakte en nedtrapping på Tramadol 400 mg til 0 burde gå når man får slike psykiske bivirkninger av nedtrappingen? Jeg prøvde en stund å gå ned 50 mg om dagen og gikk bra i ca 5 dager, men så kom noe som kunne minne om en akutt depresjon og jeg ble skikkelig redd og gikk rett opp igjen i dose. Fastlegen min er ikke noe god på dette og ser på nobligan som det samme som paralgin forte (som jeg ikke tåler). Jeg tror ikke han forstår disse psykiske bivirkningene og hvor skummelt det kan være. En annen ting er at jeg som Ts har følt meg bedre psykisk på de. Stemmer det slik jeg oppfatter det at virkningen de har på serotonin og noradrenalin er veldig rask begge veier? Altså at de øker signalstoffene raskt, men likeledes har så kort halveringstid at de også synker raskt? Dette synes jeg er skremmende, og var ikke klar over dette da jeg begynte på dem. Bare at de kunne være litt vanskelige å trappe ned på (men det var det ikke legen min som sa, det leste jeg meg til). 0 Siter
Beautiful_Creatures Skrevet 3. februar 2016 Skrevet 3. februar 2016 Jo, et spørsmål til fra meg: når jeg får denne akutte tristheten (som går like fort over igjen når jeg tar en ny tablett slik at jeg er oppe i samme dose igjen). Hvilken av signalstoffene serotonin eller noradrenalin er det da som sannsynligvis påvirkes mest i negativ forstand? Det er to reaksjoner jeg får, ofte samtidig: Det jeg får er triste tanker som jeg aldri ellers tenker over (eks: dyr og mennesker jeg har mistet opp igjennom livet, hvem som kanskje kan dø fra meg osv). Dette tenker jeg aldri over ellers og er ikke en sinnstilstand jeg er i permanent på noen måte. Tvert imot. Det går også over når jeg tar en Tramadol igjen. I tillegg får jeg en slags "nummenhet" i kroppen og ansiktet. Med det mener jeg at stivner litt fysisk i situasjonen jeg er i (blir sittende i en stol uten å klare og reise meg for å gjøre det jeg egentlig skal f.eks.) Nummenheten innebærer også at ansiktet har mindre mimikk enn vanlig. Merker dette tydelig selv (f.eks vil smile men får det nesten ikke til på en måte). Dette er jeg 150% sikker skyldes Tramadol. Det samstemmer fullsrendig. Det er selvfølgelig slitsomt å få det slik hver gang man prøver å gå litt ned i dose, og lurer derfor egentlig på hva den sikreste måten å trappe ned på når det er slik er? Bør jeg f.eks ta de til akkurat samme tid, jevnt over dagen med større og større intervall mellom dosene ettersom jeg tar bort 50 mg av gangen? Og hvor lenge bør jeg forbli på hver dose? Kjenner jeg begynner å bli lei og irritert på dette da jeg har det veldig bra ellers:-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.