Gå til innhold

reservasjon mot kjernejournal

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 timer siden, laban skrev:

Mesteparten av Oslo har foreløpig ikke fått.  Vår bydel skal få i løpet av 2016, så vidt jeg har forstått.

ok, takk for informasjon

Skrevet (endret)
8 timer siden, Allmennlege skrev:

Bare for å avklare dette endelig:  Du har nok blandet sammen OUS "Min journal"  som inneholder notater fra Oslo Universitetssykehus og Kjernejournal.

Kjernejournal inneholder INGEN journalnotater, kun helt vesentlig informasjon hvis du skulle bli akutt syk et annet sted i landet enn der du bor. Eksempler på hva du finner i kjernejournal:

-Adresse, famlie og evt mobilnummer til nærmeste familie ( dette er for at akuttmottaket i sykehuset rask skal finne frem til dine pårørende og gi beskjed) .

-Alvorlige allergier som du måtte ha (for at man ikke skal gi deg noe du ikke tåler)

-Alvorlige sykdommer som du måtte ha (ingen vanlige diagnoser, kun alvorlige ting som blødersyke osv)

-Hvilke legemidler du bruker

-Hvilke sykehus som har behandlet deg (men IKKE notater eller diagnoser, kun adresse til sykehuset slik at man kan ta kontakt hvis det er nødvendig)

-I tillegg kan du selv legge inn litt opplysninger dersom du ønsker det (ting du synes det er viktig at helsepersonell vet om hvis du skulle være bevisstløs og ikke kan si det selv)  

Du har nok ennå ikke fått kjernejournal, men man kan reservere seg i forkant så da vil det heller ikke opprettes kjernejournal på deg når det blir din tur og heller ikke barna dine. Du bør tenke over om det er lurt å reservere seg mot dette. Da vil helsepersonellet som tar i mot deg ved en akutt hendelse ikke vite noe om deg hvis du ikke har vært der før. De må kanskje kontakte politiet for å finne dine pårørende og har du alvorlige allergier KAN du risikere å bli feilbehandlet.

Hei!

Takk for denne nyttige informasjonen. Da skjønner jeg forskjellen.

Men hvis det bare står litt personalia der av typen du beskriver, så er det jo ikke noe problem heller, så jeg skal vurdere dette igjen. Det er i tilfeller hvor faglig uenighet blir gjort til en fasit av den enkelte lege at det blir rotete og kan bli forvirrende for pasient og behandlende lege som er uenig med en annen lege. Men takk for oppklaringen.

Endret av Madelenemie
Skrevet
49 minutter siden, Madelenemie skrev:

Hei!

Ok, det gjelder faglig uenighet.

Men så skal jeg ikke bruke Oslo universitetssykehus uten å tenke meg veldig godt om, jeg er lite syk, men skjer det benytter jeg meg av fritt sykehusvalg tenker jeg. Før kontaktet jeg absolutt ikke helsevesenet, og det gikk bra, det meste går jo over av seg selv, bare man venter. ( i vertfall når man ikke har ikke har allergier og går på faste medisiner.

Faglig uenighet kan du jo dokumentere ved å få den andre psykiateren til å skrive en begrunnelse for sitt standpunkt i forhold til å gi deg sentralstimulerende. Få den privatpraktiserende til å skrive en begrunnelse og så kan du ta den med til overlegen og be om at han sørger for at også det andre dokumentet refereres i journalen.

Skrevet
13 minutter siden, frosken skrev:

Faglig uenighet kan du jo dokumentere ved å få den andre psykiateren til å skrive en begrunnelse for sitt standpunkt i forhold til å gi deg sentralstimulerende. Få den privatpraktiserende til å skrive en begrunnelse og så kan du ta den med til overlegen og be om at han sørger for at også det andre dokumentet refereres i journalen.

:rolleyes:

at jeg ikke tenkte på det.

Jeg tenkte på be den yngre psykiateren ringe overlegen...men jeg har ikke fått tid enda, siden jeg fortsatt er i utlandet og har mye å følge opp her. Men når jeg kommer hjem, skal jeg med tiden få gjort det, det er også mye lettere for den yngre psykiateren å ta det skriftlig, samt mer ryddig, da den faglige uenigheten blir synlig, og mest sannsynlig ikke gjort mere med, da overlegen er helt bestemt på at han har rett. Det får være deres sak, men jeg vil bare ha det klarert, så får jeg tenkte videre på egenhånd/ evt siden jeg har kontaktet dr Svenny Kopp før og hatt kontakt med henne i en annen sak,  kan jeg kontakte henne igjen. Hun har vel mer spisskompetanse på dette enn noen i Skandinavia, kanskje må hun på banen, men kun for min egen del. 

Skrevet (endret)
1 time siden, Madelenemie skrev:

Men så skal jeg ikke bruke Oslo universitetssykehus uten å tenke meg veldig godt om, jeg er lite syk, men skjer det benytter jeg meg av fritt sykehusvalg tenker jeg. Før kontaktet jeg absolutt ikke helsevesenet, og det gikk bra, det meste går jo over av seg selv, bare man venter. ( i vertfall når man ikke har ikke har allergier og går på faste medisiner.

Jeg har egentlig to moment jeg tenker du bør vurdere før du står ved reservasjonen:

1. Tenker du ikke at det er lurt at helsevesenet skal vite at du har asberger syndrom dersom du blir innlagt bevisstløs? Du har jo tidligere fortalt om diverse behandlinger du ikke tåler på grunn av dette - hvordan skal de kunne vite at du har spesielle behov om du ikke åpner for dette via åpen kjernejournal?

2. Hvorfor har du reservert ungene dine, begrunnet i at DIN journal innholder opplysninger du misliker? Deres journaler har da ingenting med din journalerfaring å gjøre?

Endret av Kayia
Skrevet
Den 2/1/2016 at 22.31, Kayia skrev:

Jeg har egentlig to moment jeg tenker du bør vurdere før du står ved reservasjonen:

1. Tenker du ikke at det er lurt at helsevesenet skal vite at du har asberger syndrom dersom du blir innlagt bevisstløs? Du har jo tidligere fortalt om diverse behandlinger du ikke tåler på grunn av dette - hvordan skal de kunne vite at du har spesielle behov om du ikke åpner for dette via åpen kjernejournal?

2. Hvorfor har du reservert ungene dine, begrunnet i at DIN journal innholder opplysninger du misliker? Deres journaler har da ingenting med din journalerfaring å gjøre?

Hei!

1) Jeg tenker at de ikke trenger ta spesielle hensyn lenger. Da jeg var på sykehuset i fjor høst på hjerteavdelingen, så "bet" jeg tennene sammen, så det gikk greit. ( ved et tilfelle, midt på natten, skulle jeg dra, pga av plutselig stod det en blodprøvemann der, men da nattevakten hørte at jeg ikke fikk opp døren:-( kom han ut i gangen fra vaktromet....Det ble da sånn at jeg måtte forklare hvorfor jeg plutselig skulle dra, og kort oppsummert løste det seg, fordi nattevakten spurte om han kunne få ringe legen, noe jeg syns det var høflig å svare ja på, og beskjeden jeg fikk var at jeg ikke kunne dra uten å skrive under på papirer om at jeg reiste på eget ansvar.  Det ble da alvorlig for meg, så jeg valgte da å bli. Nattevakten var veldig hyggelig mot meg, han visste ikke hva godt han kunne gjøre for at jeg skulle ha lyst til å bli, Han sa akkurat disse ordene, " Hva kan jeg gjøre for deg for at du skal ville bli hos oss?", jeg ble takknemlig, og bestemte meg for å gjøre så godt jeg kunne fordi han var så vennlig. Sånne ting kan jo skje, men så lenge det ikke er like lett å få opp døren på natten, så løser det seg jo.

( gynekolog går jeg ikke til og heldigvis er jeg så frisk at jeg med hjertelegens velsignelse har avbestilt alle tøysete tester som var satt opp. (satt opp i beste mening, men som han sa, jeg er hjertefrisk)

2) Jeg skal revurdere dette med barna, dessuten hadde jeg misforstått kjernejournal med Ullevåls egne journalstystemer. Dette forstod jeg etter oppklaringen fra allmennlege lenger opp. Det er kanskje ikke da så viktig likevel det med kjernejournal dessuten ga frosken meg et ok råd, så jeg gjør det sånn. Dessuten sa nettopp psykologen at jeg bare kunne få fjernet det jeg ikke likte i Ullevåls journal, jeg orker ikke det akkurat nå, har for mye å ordne, men kanskje jeg gjør det en gang hvis jeg får tid, jeg får se.

Har vært ute og reist og hatt det travelt så fikk ikke svart skikkelig før.

Skrevet
1 time siden, Madelenemie skrev:

Hei!

1) Jeg tenker at de ikke trenger ta spesielle hensyn lenger. Da jeg var på sykehuset i fjor høst på hjerteavdelingen, så "bet" jeg tennene sammen, så det gikk greit. ( ved et tilfelle, midt på natten, skulle jeg dra, pga av plutselig stod det en blodprøvemann der, men da nattevakten hørte at jeg ikke fikk opp døren:-( kom han ut i gangen fra vaktromet....Det ble da sånn at jeg måtte forklare hvorfor jeg plutselig skulle dra, og kort oppsummert løste det seg, fordi nattevakten spurte om han kunne få ringe legen, noe jeg syns det var høflig å svare ja på, og beskjeden jeg fikk var at jeg ikke kunne dra uten å skrive under på papirer om at jeg reiste på eget ansvar.  Det ble da alvorlig for meg, så jeg valgte da å bli. Nattevakten var veldig hyggelig mot meg, han visste ikke hva godt han kunne gjøre for at jeg skulle ha lyst til å bli, Han sa akkurat disse ordene, " Hva kan jeg gjøre for deg for at du skal ville bli hos oss?", jeg ble takknemlig, og bestemte meg for å gjøre så godt jeg kunne fordi han var så vennlig. Sånne ting kan jo skje, men så lenge det ikke er like lett å få opp døren på natten, så løser det seg jo.

( gynekolog går jeg ikke til og heldigvis er jeg så frisk at jeg med hjertelegens velsignelse har avbestilt alle tøysete tester som var satt opp. (satt opp i beste mening, men som han sa, jeg er hjertefrisk)

2) Jeg skal revurdere dette med barna, dessuten hadde jeg misforstått kjernejournal med Ullevåls egne journalstystemer. Dette forstod jeg etter oppklaringen fra allmennlege lenger opp. Det er kanskje ikke da så viktig likevel det med kjernejournal dessuten ga frosken meg et ok råd, så jeg gjør det sånn. Dessuten sa nettopp psykologen at jeg bare kunne få fjernet det jeg ikke likte i Ullevåls journal, jeg orker ikke det akkurat nå, har for mye å ordne, men kanskje jeg gjør det en gang hvis jeg får tid, jeg får se.

Har vært ute og reist og hatt det travelt så fikk ikke svart skikkelig før.

1. Husk at du ikke er sentrum i universet - her ble det nettopp til en situasjon der man brukte unødig mye tid på deg, som kunne vært brukt på andre. Hadde de visst du hadde asperger syndrom og har problemer med å få tatt blodprøver, kunne dette opptrinnet vært unngått.

Anonymkode: ab3eb...a34

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

1. Husk at du ikke er sentrum i universet - her ble det nettopp til en situasjon der man brukte unødig mye tid på deg, som kunne vært brukt på andre. Hadde de visst du hadde asperger syndrom og har problemer med å få tatt blodprøver, kunne dette opptrinnet vært unngått.

Anonymkode: ab3eb...a34

Det er nepppe sånn at asbergere generelt har problemer me blodprover.

Anonymkode: c7fc0...6d5

Skrevet
Den 2/1/2016 at 22.31, Kayia skrev:

Hei!

Nei det ble ikke noe opptrinn, det var en stille natt sa sykepleieren, han hørte bare noe i gangen.

Og jeg ventet til han hadde ringt også var jo ting i orden. Jeg kan ta blodprøver, men ikke vekkes med skrekk på natten helt uten forvarsel, det tror jeg veldig mange ville hatt problemer med, asperger eller ikke.

Skrevet

wow, er det sånn at når jeg er på sykehus for helt andre ting. så kommer det opp at jeg har Asperger og tourettes for alle som har med meg å gjøre? ikke rart at folk alltid har behandlet meg med så ekstrem høfflighet. og aldri spurt om jeg har jobbet..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...