Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser på Helfo at spesialisthelsetjenesten har 10 dager på seg fra de mottar en henvisning og til de sender svar på om du har rett til hjelp og når du har fått time. Nå er det over en mnd siden henvisningen til nevropsykologisk utredning, ble sendt. Jeg har enda ikke fått noe svar derfra. Hvorfor somler de sånn?

Så lurer jeg på, er denne utredningen nødvendig for meg? Jeg har jo alt fått bekreftet ADHD. Den private psykiateren sa "kjør på", hun på DPS sa jeg ikke trengte det og at det bare ville bli unødig påkjenning for meg. So...what to do???? Dersom jeg noen gang får time dit da ;)

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Jeg leser på Helfo at spesialisthelsetjenesten har 10 dager på seg fra de mottar en henvisning og til de sender svar på om du har rett til hjelp og når du har fått time. Nå er det over en mnd siden henvisningen til nevropsykologisk utredning, ble sendt. Jeg har enda ikke fått noe svar derfra. Hvorfor somler de sånn?

Så lurer jeg på, er denne utredningen nødvendig for meg? Jeg har jo alt fått bekreftet ADHD. Den private psykiateren sa "kjør på", hun på DPS sa jeg ikke trengte det og at det bare ville bli unødig påkjenning for meg. So...what to do???? Dersom jeg noen gang får time dit da ;)

De somler vel fordi de har mye å gjøre, men hvis jeg var deg så ville jeg ha ringt dem for å høre om når du får svar. Det er jo ofte ikke helt enkelt å vite når de egentlig har mottatt en henvisning, men du vet kanskje nøyaktig når dps sendte den?

Hvis du har gjort full nevropsykologisk utredning for noen uker siden, så er det meningsløst å gjenta samme undersøkelser i løpet av kort tid. Det du evt. kan gjøre er å kontakte dem, fortelle om hvilke tester du har tatt og så høre om de ønsker å gjennomføre noen tilleggstester eller ikke.

Skrevet
12 minutter siden, Trine skrev:

Du får purre.

Skrevet
7 minutter siden, frosken skrev:

De somler vel fordi de har mye å gjøre, men hvis jeg var deg så ville jeg ha ringt dem for å høre om når du får svar. Det er jo ofte ikke helt enkelt å vite når de egentlig har mottatt en henvisning, men du vet kanskje nøyaktig når dps sendte den?

Hvis du har gjort full nevropsykologisk utredning for noen uker siden, så er det meningsløst å gjenta samme undersøkelser i løpet av kort tid. Det du evt. kan gjøre er å kontakte dem, fortelle om hvilke tester du har tatt og så høre om de ønsker å gjennomføre noen tilleggstester eller ikke.

Jeg vet ikke nøyaktig dato, men vet at den ble sendt i desember.

Ja, det var lurt å si hva slags tester jeg allerede har tatt og høre om de vil ta fler tester.

Skrevet
9 minutter siden, gråstein skrev:

Du får purre.

Bah...jeg hater å purre, hater å ringe også. Vet jo ikke hva jeg skal si.

Skrevet (endret)
5 minutter siden, Trine skrev:

Bah...jeg hater å purre, hater å ringe også. Vet jo ikke hva jeg skal si.

Be fastlegen purre? (Funket for meg, da fikk jeg time etter 3 uker)

Endret av gråstein
Skrevet
17 minutter siden, gråstein skrev:

Be fastlegen purre? (Funket for meg, da fikk jeg time etter 3 uker)

Men det er ikke fastlegen som har sendt henvisningen. Det er dps som har sendt den og hun jeg går til der nå mener jeg ikke trenger den utredningen. Hun som sendte henvisningen jobber ikke der lenger (takk gudene for det).

Skrevet
4 minutter siden, Trine skrev:

Men det er ikke fastlegen som har sendt henvisningen. Det er dps som har sendt den og hun jeg går til der nå mener jeg ikke trenger den utredningen. Hun som sendte henvisningen jobber ikke der lenger (takk gudene for det).

Herregud for et system. Kan ikke den nye på dps trekke henvisningen da?

Skrevet
Et øyeblikk siden, gråstein skrev:

Herregud for et system. Kan ikke den nye på dps trekke henvisningen da?

Hun sa jeg skulle ringe når jeg fikk time og avbestille den. Men jeg vet ikke om jeg bare skal ta den testen eller ikke. Kanskje jeg ikke får tatt den uansett når jeg tenker meg om. Mulig jeg skal teste strattera og da er det ikke bare å droppe å ta medisinene i en uke før utredningen. Om jeg tar medisiner så blir jo ikke utredningen riktig. Jeg tror den undersøkelsen jeg er henvist til er mer omfattende enn den jeg alt har tatt. Men nå har de jo testet noe i forbindelse med asperger-utredningen, også var det noen tester da jeg ble utredet for adhd. Så hvor mange flere tester kan det være.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Uansett hvor travelt de har det, skal dette være på plass innen 10 dager.

Skrevet
4 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Uansett hvor travelt de har det, skal dette være på plass innen 10 dager.

Har du noen formening om hvorvidt jeg burde ta denne undersøkelsen da? Jeg har tatt WAIS.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det vil jeg ikke ha noen mening om da jeg ikke kjenner saken godt nok.

Uansett hvilke prøver/undersøkelser en bestiller, bør en ha tenkt på at det ene eller andre utfallet har betydning for de valg en gjør deretter.

Skrevet
22 minutter siden, Nils Håvard Dahl, psykiater skrev:

Det vil jeg ikke ha noen mening om da jeg ikke kjenner saken godt nok.

Uansett hvilke prøver/undersøkelser en bestiller, bør en ha tenkt på at det ene eller andre utfallet har betydning for de valg en gjør deretter.

Den siste setningen der forsto jeg ikke.

Jeg får høre med fastlegen min, hun er ganske smart og kan forhåpentligvis si hva jeg skal gjøre.

Beautiful_Creatures
Skrevet
2 timer siden, Trine skrev:

Hun sa jeg skulle ringe når jeg fikk time og avbestille den. Men jeg vet ikke om jeg bare skal ta den testen eller ikke. Kanskje jeg ikke får tatt den uansett når jeg tenker meg om. Mulig jeg skal teste strattera og da er det ikke bare å droppe å ta medisinene i en uke før utredningen. Om jeg tar medisiner så blir jo ikke utredningen riktig. Jeg tror den undersøkelsen jeg er henvist til er mer omfattende enn den jeg alt har tatt. Men nå har de jo testet noe i forbindelse med asperger-utredningen, også var det noen tester da jeg ble utredet for adhd. Så hvor mange flere tester kan det være.

Hvis det er tester som går i retning ADHD så vil det vel sannsynligvis innvirke om du bruker strattera. Hvis det er andre tester som går retning andre diagnoser så vet jeg ikke om det nødvendigvis vil innvirke. 

Jeg brukte medisiner mot bipolar lidelse da jeg ble utredet for ADHD første gang (nevropsykologisk). Det står i rapporten at de hadde slått fast at medisineringen min ikke hadde innvirkning på resultatene. Hvordan de gjør det aner jeg ikke. Noe annet er nok om du bruker medisiner for den diagnosen de ønsker å utrede deg for. 

Skrevet
1 minutt siden, Beautiful_Creatures skrev:

Hvis det er tester som går i retning ADHD så vil det vel sannsynligvis innvirke om du bruker strattera. Hvis det er andre tester som går retning andre diagnoser så vet jeg ikke om det nødvendigvis vil innvirke. 

Jeg brukte medisiner mot bipolar lidelse da jeg ble utredet for ADHD første gang (nevropsykologisk). Det står i rapporten at de hadde slått fast at medisineringen min ikke hadde innvirkning på resultatene. Hvordan de gjør det aner jeg ikke. Noe annet er nok om du bruker medisiner for den diagnosen de ønsker å utrede deg for. 

Ja, det er jo ADHD de skal sjekke, så Strattera vil helt klart påvirke resultatet, om de virker da ;) Men jeg får kanskje ringe dem og høre. Om det kun er ADHD så har jeg jo alt testet det og en ny test vil neppe gjøre resultatet bedre for jeg hadde en skikkelig god dag da jeg tok testen før jul. Jeg kan vel kanskje regne med at når man blir henvist med tanke på adhd så bryr de vel ikke med å teste andre ting.

Skrevet
18 timer siden, Trine skrev:

Ja, det er jo ADHD de skal sjekke, så Strattera vil helt klart påvirke resultatet, om de virker da ;) Men jeg får kanskje ringe dem og høre. Om det kun er ADHD så har jeg jo alt testet det og en ny test vil neppe gjøre resultatet bedre for jeg hadde en skikkelig god dag da jeg tok testen før jul. Jeg kan vel kanskje regne med at når man blir henvist med tanke på adhd så bryr de vel ikke med å teste andre ting.

har du ikke allerede fått ADHD diagnose da? hva er isåfall vitsen med enda en?

Anonymkode: b560b...cd1

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

har du ikke allerede fått ADHD diagnose da? hva er isåfall vitsen med enda en?

Jo, jeg har det, er derfor jeg lurer på om det er noe vits i å ta den testen.

Skrevet
17 timer siden, Trine skrev:

Jo, jeg har det, er derfor jeg lurer på om det er noe vits i å ta den testen.

Nei, med mindre du er uenig i diagnosen, så er det jo virkelig ikke noe vits..

Med mindre det er noe annet enn en diagnose du forventer derifra..

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, med mindre du er uenig i diagnosen, så er det jo virkelig ikke noe vits..

Med mindre det er noe annet enn en diagnose du forventer derifra..

Ok, takk for svar :) Jeg er enig i diagnosen, hun som skal behandle meg mener jeg ikke trenger den undersøkelsen og jeg regner ikke med at det kommer noe annet fornuftig ut av den testen. Trolig blir bare resultatene dårligere enn sist for da var jeg uforskammet avslappet.

Skrevet
Den 1.2.2016 at 21.18, Trine skrev:

Når er neste session med hun oppegående på DPS?  

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...