Gå til innhold

Zopiclone ekvivalent dose i Diazepam?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen for noen uker siden og fortalte om at det meste av plagene mine blir borte hvis jeg tar 3,75mg Imovane. Utmattelsesfølelsen blir borte, får økt energi, konsentrasjon og generelt føler meg mer opplagt og produktiv. Han mente det jeg opplevde en paradoksal effekt som en kan få av disse medisinene. Siden jeg får denne reaksjonen, og det at plagene ikke er daglige men kommer og går i perioder, spurte jeg om det kunne være akseptert å ta 3,75mg på jobb på dagtid når det virkelig er ille. Eventuelt om han syns det var greit å prøve en vanlig benzo for dette. Han ville at jeg skulle prøve 10mg Sobril, som han sa var en minidose. Jeg fikk resept på 25 stykker og prøvde en 10mg. Merka ingenting. Noen dager senere prøvde jeg 15mg, merket heller ingenting. Til slutt prøvde jeg 20mg og først da kjente jeg en effekt. Følte meg egentlig bare avslappet, ikke døsig, men heller ikke noen merkbar energiboost. Ikke i nærheten av det som skjer på 3,75mg Zopiclone.

Hvorfor merker jeg ingenting av medium-høy dose vanlig benzo men en liten 3.75mg imovane er mye mer merkbart? Skal de ikke i utgangspunktet fungere på omtrent samme måte? Jeg har sett litt på forskjellige comparison charts, f. eks denne:

http://www.benzo.org.uk/bzequiv.htm

Utifra den ser jeg at 20mg sobril tilsvarer 10mg vival.

Lenger ned står det at 15mg Zopiclone tilsvarer 10mg vival. Da burde jo 2,5mg vival ha gitt ca samme effekt, men det har jeg absolutt ingen virkning av.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Det er slik fordi vi er mennesker (biologi). Ikke maskiner.

Dette er dine reaksjoner. Andre vil få en annen effekt.

Skrevet

Så siden jeg reagerer slik, er det da forsvarlig å bruke 3,75mg 1-2 ganger i uka på dagtid for symptomlindring?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg mener det er forsvarlig.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...