Gå til innhold

nevropsyk


Anbefalte innlegg

Skrevet

under nevropsykologisk utredning spørr de hva som er likheten mellom mange ord, og forklare hva mange ord betyr, hva er det de tester da?

vet jo at de mønstrene går under IQ, og andre ting går på hukommelse, men de ordene?

Skrevet

Det går under verbal resonnering, og er en del av hvordan hjernen fungerer og løser problemer. Det å snakke om IQ tror jeg ikke er så givende når det er snakk om normalt intelligente. "Mønstre" handler nok om visuospatiell kognisjon.

Med forbehold om feil.

Skrevet

skjønner ikke hva de skal finne ut om meg etter dette.

jaja får høre svar på mandag.

håper jeg ikke får masse stygge diagnoser nå da basert på dette?

Skrevet

Nei, du får ikke diagnoser ut i fra dette, men det sier noe om hvor godt hjernen din fungerer innen ulike "kategorier" av problemer. Det er mange kategorier. Hvis det er noen deler av det som er mye lavere enn de andre, så kan det peke på at det er et eller annen problem som hindrer en innen det, som kanskje kan trenes opp med de rette tiltakene. Men ikke alltid, såklart. Det kan også gi en pekepinn på hva slags muligheter man har fremover faglig sett.

Skrevet
4 timer siden, Annkarin skrev:

under nevropsykologisk utredning spørr de hva som er likheten mellom mange ord, og forklare hva mange ord betyr, hva er det de tester da?

vet jo at de mønstrene går under IQ, og andre ting går på hukommelse, men de ordene?

Man tester kort og godt verbal intelligens. Språk er like mye IQ som de tradisjonelle matrisetestene som folk flest assosierer med IQ-testing. Verbal IQ kalles krystallisert intelligens mens non-verbal IQ kalles flytende intelligens. Det mange ikke vet er at verbal IQ korrelerer høyere med generell intelligens enn logisk-visuell IQ. 

Det høres ut som du refererer til deltestene Likheter og Ordforståelse på WAIS-IV. Dette er en anerkjent IQ-test som måler både verbal og non-verbal IQ i tillegg til arbeidsminne og prosesseringshastighet. Slik får man avdekket styrkeområder og svakheter hos personen som kartlegges. Dette kan være svært nyttig informasjon. 

Hilsen en med autorisasjon på WAIS-IV.

Skrevet

Da jeg tok nevropsykologisk test, så bidra den til schizofreni diagnosen, siden testen var som ventet på en person med p schizofreni. Jeg scoret høyt på verbalt, men lavt på noe annet feks.

Skrevet
10 minutter siden, Janus30 skrev:

Man tester kort og godt verbal intelligens. Språk er like mye IQ som de tradisjonelle matrisetestene som folk flest assosierer med IQ-testing. Verbal IQ kalles krystallisert intelligens mens non-verbal IQ kalles flytende intelligens. Det mange ikke vet er at verbal IQ korrelerer høyere med generell intelligens enn logisk-visuell IQ. 

Det høres ut som du refererer til deltestene Likheter og Ordforståelse på WAIS-IV. Dette er en anerkjent IQ-test som måler både verbal og non-verbal IQ i tillegg til arbeidsminne og prosesseringshastighet. Slik får man avdekket styrkeområder og svakheter hos personen som kartlegges. Dette kan være svært nyttig informasjon. 

Hilsen en med autorisasjon på WAIS-IV.

Jeg trodde det var for å teste evnenivå jeg. Men det er kanskje det samme som IQ? Men tallene på testen blir litt misvisende syns jeg. Jeg tror det er arbeidsminnet som blir testet når man skal gjenta tall/bokstavrekker. Jeg ligger, ifølge poengene, likt på arbeidsminne og evne, men jeg har et ganske elendig arbeidsminne mener jeg selv. Jeg klarer f.eks ikke huske et tlfnr til jeg har fått tastet det inn. Hun som tok testen sa jeg hadde av og på konsentrasjon. Jeg kunne klare en vanskelig tallrekke mens jeg bommet på en enkel en. I tillegg var det jo ikke en eneste forstyrrelse der og jeg skulle ikke gjøre noe annet samtidig som jeg skulle gjengi en tallrekke. Jeg tror noe av grunnen til at jeg ikke husker et tlf.nr er fordi jeg samtidig må taste det inn. Men jeg har tenkt litt på det. Flere ganger sa hun "dette er den siste", men så fikk jeg til den rekka og da kom det fem til (jeg tror det var 5, men det skal jeg ikke si sikkert). Men om man klarer hver 5. rekke så er vel ikke det et tegn på bra/normalt arbeidsminne? Burde man ikke da husket alle, eller ihvertfall vært i nærheten av å huske dem? Hadde blitt veldig glad om du kunne forklart litt rundt dette. På testen jeg tok kom det fram at jeg har elendig prosesseringshastighet, men at arbeidsminne og evnenivå er normalt. Men dama sa altså at jeg hadde av og på konsentrasjon og at resultatene pekte mot problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet (eller noe sånt, ADHD)

Skrevet

Det er ikke bare 1 test, og alle måler bare prestasjonene opp i mot de teoriene som ligger bak testen. Disse begrepene, f.eks. "krystallisert intelligens", det er bare kategoriseringer av områder/funksjoner innen et ekstremt komplekst organ som hjernen er. Det begrepet Mensa har med "IQ", er etter min mening en veldig grov forenkling. Selv en velbrukt test som WAIS har en mer kompleks modell. Det har såklart ingen nytteverdi å rangere alle opp etter 1 skala (IQ), med mindre det er for å kjennetegne PU. Noen mennesker som kanskje er dårlig på verbal resonnering har kanskje veldig god hukommelse, som såklart er en styrke og noe som har store anvendelsesområder i det praktiske liv. Men det er nå bare sånn jeg ser det.

Skrevet
13 timer siden, Trine skrev:

Jeg trodde det var for å teste evnenivå jeg. Men det er kanskje det samme som IQ? Men tallene på testen blir litt misvisende syns jeg. Jeg tror det er arbeidsminnet som blir testet når man skal gjenta tall/bokstavrekker. Jeg ligger, ifølge poengene, likt på arbeidsminne og evne, men jeg har et ganske elendig arbeidsminne mener jeg selv. Jeg klarer f.eks ikke huske et tlfnr til jeg har fått tastet det inn. Hun som tok testen sa jeg hadde av og på konsentrasjon. Jeg kunne klare en vanskelig tallrekke mens jeg bommet på en enkel en. I tillegg var det jo ikke en eneste forstyrrelse der og jeg skulle ikke gjøre noe annet samtidig som jeg skulle gjengi en tallrekke. Jeg tror noe av grunnen til at jeg ikke husker et tlf.nr er fordi jeg samtidig må taste det inn. Men jeg har tenkt litt på det. Flere ganger sa hun "dette er den siste", men så fikk jeg til den rekka og da kom det fem til (jeg tror det var 5, men det skal jeg ikke si sikkert). Men om man klarer hver 5. rekke så er vel ikke det et tegn på bra/normalt arbeidsminne? Burde man ikke da husket alle, eller ihvertfall vært i nærheten av å huske dem? Hadde blitt veldig glad om du kunne forklart litt rundt dette. På testen jeg tok kom det fram at jeg har elendig prosesseringshastighet, men at arbeidsminne og evnenivå er normalt. Men dama sa altså at jeg hadde av og på konsentrasjon og at resultatene pekte mot problemer med konsentrasjon og oppmerksomhet (eller noe sånt, ADHD)

Evnenivå er det samme som IQ. Jeg bruker selv begrepet evnekartlegging da det er mindre belastet og mindre stressende (tror jeg) for den som skal kartlegges.

Bokstav- og tallrekker forlengs og baklengs er deltester som tar for seg arbeidsminnet (AMI), ja. AMI er en eksekutiv funksjon som er viktig i f. eks læring. Prosesseringshastighet (PHI) er også en eksekutiv funksjon. Ofte ser en vansker med både AMI og PHI hos personer innen ADHD-spekteret.

Basert på beskrivelsene dine høres det ut som AMI-deltestene er litt rart utført. Forstår jeg deg riktig hvis du har gjenfortalt en tallrekke korrekt, for deretter si fire rekker feil og så en riktig igjen? Altså en riktig, så fire feil, en riktig, så fire feil? Hvis dette er tilfelle er deltesten tallrekker forlengs og baklengs utført feil. På denne deltesten kommer det alltid to tallrekker etter hverandre med like mange siffer. To tallrekker med f. eks seks siffer, deretter to tallrekker med syv siffer osv. Sier man feil på to påfølgende oppgaver med like mange siffer skal deltesten avbrytes. Gjengir man en av de to likesifrede tallrekkene korrekt, kan man gå videre til neste. Man kan altså ikke gjengi mer enn maksimalt tre tallrekker feil på rad før deltesten skal avbrytes. De korrekte svarene som kom etter tidspunktet hvor man egentlig skulle ha avbrutt, skal ikke telles med når man regner ut den totale poengsummen på deltesten.

AMI krever arbeidsminneprosesser knyttet til å manipulere verbalt presentert informasjon. Dette handler enkelt forklart om evnen til midlertidig å lagre informasjon for bearbeiding og for å produsere et resultat på en oppgave. Denne funksjonen krever oppmerksomhet, konsentrasjon, mental kontroll i tillegg til resonneringsferdigheter og er veldig viktig for høyere ordens kognitive prosesser. Personer med lærevansker gjør det ofte svakt på AMI-deltestene. Det er i alle fall min erfaring.

Typisk for lave skårer på AMI er vansker med å ta inn store mengder informasjon for bearbeiding uten at det går fullstendig i surr. Mange har behov for hyppige pauser og foretrekker ofte å forholde seg til en begrenset mengde informasjon.

Skrevet (endret)
10 minutter siden, Janus30 skrev:

Evnenivå er det samme som IQ. Jeg bruker selv begrepet evnekartlegging da det er mindre belastet og mindre stressende (tror jeg) for den som skal kartlegges.

Bokstav- og tallrekker forlengs og baklengs er deltester som tar for seg arbeidsminnet (AMI), ja. AMI er en eksekutiv funksjon som er viktig i f. eks læring. Prosesseringshastighet (PHI) er også en eksekutiv funksjon. Ofte ser en vansker med både AMI og PHI hos personer innen ADHD-spekteret.

Basert på beskrivelsene dine høres det ut som AMI-deltestene er litt rart utført. Forstår jeg deg riktig hvis du har gjenfortalt en tallrekke korrekt, for deretter si fire rekker feil og så en riktig igjen? Altså en riktig, så fire feil, en riktig, så fire feil? Hvis dette er tilfelle er deltesten tallrekker forlengs og baklengs utført feil. På denne deltesten kommer det alltid to tallrekker etter hverandre med like mange siffer. To tallrekker med f. eks seks siffer, deretter to tallrekker med syv siffer osv. Sier man feil på to påfølgende oppgaver med like mange siffer skal deltesten avbrytes. Gjengir man en av de to likesifrede tallrekkene korrekt, kan man gå videre til neste. Man kan altså ikke gjengi mer enn maksimalt tre tallrekker feil på rad før deltesten skal avbrytes. De korrekte svarene som kom etter tidspunktet hvor man egentlig skulle ha avbrutt, skal ikke telles med når man regner ut den totale poengsummen på deltesten.

AMI krever arbeidsminneprosesser knyttet til å manipulere verbalt presentert informasjon. Dette handler enkelt forklart om evnen til midlertidig å lagre informasjon for bearbeiding og for å produsere et resultat på en oppgave. Denne funksjonen krever oppmerksomhet, konsentrasjon, mental kontroll i tillegg til resonneringsferdigheter og er veldig viktig for høyere ordens kognitive prosesser. Personer med lærevansker gjør det ofte svakt på AMI-deltestene. Det er i alle fall min erfaring.

Typisk for lave skårer på AMI er vansker med å ta inn store mengder informasjon for bearbeiding uten at det går fullstendig i surr. Mange har behov for hyppige pauser og foretrekker ofte å forholde seg til en begrenset mengde informasjon.

Hei, takk for svar. Kan hende det bare var 3 rekker, så klarte jeg den siste og fikk 3 nye rekker. Det står evnenivå 95, arbeidsminne 99 og prosesseringshastighet 76. Egentlig spiller det ingen rolle, men når jeg selv mener at arbeidsminnet mitt er veldig dårlig så blir det kanskje litt misvisende. Egentlig er jeg vel bare bekymra for at folk skal tro jeg har evner jeg ikke har. En ting er å ta seg skikkelig sammen i 5 min. et sted uten en eneste forstyrrelse, en helt annen ting er å få til det samme i det virkelige livet.

Husker ikke helt hvordan disse ble utført. Husker rekker med tall og bokstaver som skulle sies i stigende og alfabetisk rekkefølge. Tror det var den jeg stadig fikk nye oppgaver på.

Men nå har jeg jo fått diagnosen ADHD og hun mente utførelsen av testen var typisk for ADHD, så da spiller det kanskje ingen rolle.

Endret av Trine
Skrevet (endret)
19 minutter siden, Trine skrev:

Hei, takk for svar. Kan hende det bare var 3 rekker, så klarte jeg den siste og fikk 3 nye rekker. Det står evnenivå 95, arbeidsminne 99 og prosesseringshastighet 76. Egentlig spiller det ingen rolle, men når jeg selv mener at arbeidsminnet mitt er veldig dårlig så blir det kanskje litt misvisende. Egentlig er jeg vel bare bekymra for at folk skal tro jeg har evner jeg ikke har. En ting er å ta seg skikkelig sammen i 5 min. et sted uten en eneste forstyrrelse, en helt annen ting er å få til det samme i det virkelige livet.

Husker ikke helt hvordan disse ble utført. Husker rekker med tall og bokstaver som skulle sies i stigende og alfabetisk rekkefølge. Tror det var den jeg stadig fikk nye oppgaver på.

Men nå har jeg jo fått diagnosen ADHD og hun mente utførelsen av testen var typisk for ADHD, så da spiller det kanskje ingen rolle.

Hvis vi snakker om deltesten bokstav- og tallserier gir det mer mening. Testen er sikkert utført riktig. Jeg er bare fryktelig nøye på gjennomføringen selv.

Jeg antar at det er WAIS du har tatt? Jeg regner med at du mener fullskala-IQ (FSIQ) når du sier evnenivå. Basert på tallene du oppgir her kan ikke FSIQ brukes som et mål på dine ferdigheter. Hvorfor? Hvis AMI er på 99 og PHI er på 76, er det 23 poeng som skiller indeksene. Fra 23 poeng og oppover mellom høyeste og laveste indeksskåre kan ikke resultatet valideres. Dette er derfor et for høyt sprik til å kunne benytte FSIQ som et meningsfullt mål på evner i ditt tilfelle.

Dersom man ikke kan benytte FSIQ kan man benytte noe som heter GAI (General ability index) for å måle evnenivå. Da tar man bort AMI og PHI og utleder evnenivå uti fra VFI og PRI. Forutsetningen for at GAI kan brukes er selvsagt at det ikke er mer enn 23 indekspoeng mellom skårene på VFI og PRI. Den samme regelen gjelder her.

Man skal forresten være forsiktig med å si at "dette er en ADHD-profil".

Endret av Janus30
Skrevet
1 time siden, Janus30 skrev:

Hvis vi snakker om deltesten bokstav- og tallserier gir det mer mening. Testen er sikkert utført riktig. Jeg er bare fryktelig nøye på gjennomføringen selv.

Jeg antar at det er WAIS du har tatt? Jeg regner med at du mener fullskala-IQ (FSIQ) når du sier evnenivå. Basert på tallene du oppgir her kan ikke FSIQ brukes som et mål på dine ferdigheter. Hvorfor? Hvis AMI er på 99 og PHI er på 76, er det 23 poeng som skiller indeksene. Fra 23 poeng og oppover mellom høyeste og laveste indeksskåre kan ikke resultatet valideres. Dette er derfor et for høyt sprik til å kunne benytte FSIQ som et meningsfullt mål på evner i ditt tilfelle.

Dersom man ikke kan benytte FSIQ kan man benytte noe som heter GAI (General ability index) for å måle evnenivå. Da tar man bort AMI og PHI og utleder evnenivå uti fra VFI og PRI. Forutsetningen for at GAI kan brukes er selvsagt at det ikke er mer enn 23 indekspoeng mellom skårene på VFI og PRI. Den samme regelen gjelder her.

Man skal forresten være forsiktig med å si at "dette er en ADHD-profil".

Ja, det er WAIS jeg har tatt. Vet ikke hva jeg mener jeg, det står evnenivå i journalen ;) WAIS ble tatt som et ledd i utredningen av ADHD. Hun som tok testen sa til meg at jeg helt klart hadde konsentrasjonsproblemer. Jeg kunne klare vanskelige oppgaver, mens jeg bommet på enkle.

Hva mener du med at testen ikke kan valideres? Hvorfor skal man være forsiktig med å si at "dette er en ADHD-profil". Jeg forstår at resultatene kan skyldes mange ting, men hun mente altså, utifra resultatene og hva jeg ellers fortalte, at det tydet på ADHD.

Skrevet
8 minutter siden, Trine skrev:

Ja, det er WAIS jeg har tatt. Vet ikke hva jeg mener jeg, det står evnenivå i journalen ;) WAIS ble tatt som et ledd i utredningen av ADHD. Hun som tok testen sa til meg at jeg helt klart hadde konsentrasjonsproblemer. Jeg kunne klare vanskelige oppgaver, mens jeg bommet på enkle.

Hva mener du med at testen ikke kan valideres? Hvorfor skal man være forsiktig med å si at "dette er en ADHD-profil". Jeg forstår at resultatene kan skyldes mange ting, men hun mente altså, utifra resultatene og hva jeg ellers fortalte, at det tydet på ADHD.

Litt på siden, men jeg antar at de gjorde mer enn bare WAIS?

Skrevet
2 minutter siden, frosken skrev:

Litt på siden, men jeg antar at de gjorde mer enn bare WAIS?

Hva mener du? Om de tok mer enn bare WAIS på den nevropsykologiske undersøkelsen? I såfall, nei, det var bare WAIS, i tillegg til at hun pratet litt med meg. Men psykiateren stilte masse spørsmål jeg skulle svare på.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...