Gå til innhold

Psykiater vil ikke gi meg Aurorix

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått til psykiater i to år for psykodynamisk terapi. Da jeg ba om Aurorix for depresjon ville han ikke skrive det ut da det "var en gammel medisin ingen brukte lenger" og noe han ikke hadde erfaring med. SSRI kunne han skrive ut. Dessverre har jeg fått inntrykk av at han rett og slett ikke er så god på medisiner og jeg syns begrunnelsen hans mot Aurorix er dårlig.

Da det er bivirkninger ved SSRI jeg ikke liker ønsker jeg å forsøke Aurorix. Så hva kan jeg gjøre? Kan jeg be fastlegen skrive ut Aurorix? Men han vil kanskje ikke overprøve psykiateren? Jeg har også vurdert å gå til en annen privatpraktiserende psykiater for medisin, kan det være en ide? (Jeg har tenkt å opplyse alle parter om situasjonen og hvorfor jeg oppsøker andre leger.)

Anonymkode: 116f6...b66

Skrevet

Ja, psykiateren vet godt om om dette. Grunnen til at han ikke vil gi meg Aurorix har ikke med meg eller min situasjon å gjøre, men med at han mener det ikke brukes lenger, har farlige bivirkninger og at han ikke har erfaring med det. Det er dette som gjør meg skuffet og får meg til å tenke at han ikke er god på medisinering. Pluss en del andre ting når det gjelder SSRI også som han ikke ser ut til å vite så mye om eller egentlig interessere seg for. Han er en flink prateterapeut da.

Skrevet

Kanskje de har farlige bivirkninger da. Men det er jo sikkert ikke alle psykiatere som er gode på medisiner. Det er vel ingenting iveien for at du oppsøker en annen psykiater for medisinråd og bruker han du alt går til som prateterapaut.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

De har ingen farlige bivirkninger. Faktisk er den blant de som har minst bivirkninger.

Dessverre er det en sterk sammenheng mellom (privatpraktiserende) psykiatere som driver psykodynamisk terapi og kompetansesvikt på psykofarmakologi.

Skrevet

Er vel mer lønnsomt for dem å unngå bruk av medisiner slik at pasientene trenger mer "terapi".

Anonymkode: 38e05...a1a

Skrevet

Jeg tror ikke det er økonomisk motivert. Det handler nok mer om ideologi.

Skrevet
2 hours ago, Nils Håvard Dahl, psykiater said:

De har ingen farlige bivirkninger. Faktisk er den blant de som har minst bivirkninger.

Dessverre er det en sterk sammenheng mellom (privatpraktiserende) psykiatere som driver psykodynamisk terapi og kompetansesvikt på psykofarmakologi.

Takk for svar. Jeg har også dette inntrykket, at psykiateren nesten er stolt av å ha lite peiling på medisiner. Men hva kan jeg gjøre for å prøve Aurorix? Er det ok å ta kontakt med en annen psykiater og forklare situasjonen (til begge psykiaterne)? Jeg kan godt betale en psykiater uten refusjon for dette. 

Skrevet

Du får Aurorix av fastlegen din. Mange foretrekker 2-dosering med største dose om morgenen og andre dose på ettermiddagen (ikke kveld).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...