Gå til innhold

NHD har det noe hensikt å bytte SSRI?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har skrevet før om bytte av AP til Solian, dette funket ikke, og jeg er tilbake på zyprexa. I tillegg går jeg på 150mg zoloft.

Jeg har paranoid schizofreni episodisk med residual symptomer som diagnose.

Mye av mine problemer minner om GAD og OCD. Den medisin jeg har fått mest igjenn av helse for er zyprexa. Men det er ikke noe fred å få fra bekymringsangst og ocd aktige symptomer. Man kan vel si jeg har pan-angst, som er veldig aktiv. Lite rene panikkanfall de siste 3 år, men helseangst, og bekymringer i stort omfang.

Er det noe å hente på å bytte SSRI? Evnt til annen type AD?

Eksempel på bekymringer:

Har jeg peniskreft? Vil jeg dø når som helst? Vil overvekten ta livet av meg? Er det feil på det elektriske annlegget, tenk om jeg mister alt jeg eier? Vil hjemstedet mitt bli fullt av muslimer og jeg bli utstøtt som vantro? Vil det att jeg bruker vaskerommet, når jeg har sopputslett føre til att noen blir smittet, og jeg bli hengt ut som eks pedofil, hvis ett barn får sopp av å bruke samme vaskemaskin som meg? Vil jeg kræsje når jeg kjører bil. Vil jeg dø når jeg sitter på med moren min, jeg synes ikke hun er en god sjåfør? Vil jeg yttre blasfemiske ting om islam når jeg går forbi en islamist? Vil de gå igjennom søpla mi og finne antiislamsk materiale, hva om tvangstankestemmen i hodet ikke er inbildt, men en faktisk makt, hva om osv i det kjedsommelige, hva om naboen klager på min musikkspilling. Hva om naboen hører tekstene på musikken min og jeg blir straffet for å være vantro osv...

Vil disse bekymringene slippe taket noengang? kan det bedres av en annen AD?

Jeg går på 10mg zyprexa og 150mg zoloft.

Anonymkode: 8c78f...27f

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg tenker at doseøkning er mest nærliggende. Mot tvang/ocd må dosen SSRI minst være det dobbelte av det en bruker ved depresjon.

Skrevet

Takk for svar

Skrevet

Når jeg tenker på¨det så har jeg gå¨tt  på 200 mg zoloft, uten att jeg var bedre, så er det noe annet man kan prøve, har aldri prøvd annet enn SSRI, eller ett annet ssri.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du må gjerne prøve et annet SSRI. Noen har nytte av det. Uansett hvilket, antar jeg at du må opp i maksimaldoser kontrollert med serumkonsentrasjonsmåling.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...